ik wil met een aantal arduinen dekstenen en vensterbanken die ik heb liggen uit een verbouwing een klein terrasje / pleintje aanleggen.
Dit zal komen op een plaats waar vroeger een groententuin was en ligt in de hoek van een betonnen Bekaert afsluiting. Ondergrond is kleigrond. Dekstenen hebben een redelijke dikte en het moet niet absoluut biljartvlak liggen, maar wil wel een poging wagen om het wat waterpas te leggen. Ik wil ook graag een waterdoorlatende ondergrond en zo natuurlijk mogelijk materiaal. Bedoeling is om er bijenkasten op te zetten, dus komt wat gewicht op maar ook niet overdreven. Zal ook op gelopen worden maar beperkter dan op gewoon paadje of terras.
bijgevolg zou ik met een fundering werken. Ik heb echter weinig technische ervaring.
hoe diep zou ik de fundering nemen?
welke ondergrond? Stabilisé is klassiek, dien ik daar nog een onderlaag onder te zetten? Ik las ook elke interessante dingen over breekzand (beter waterdoorlatend, langere verwerkingstijd, natuurlijk) welke soort breekzand zou ik hiervoor best gebruiken? Hoeveel cm moet ik hiervan voorzien? Hoe leg ik dit best?
Dien ik randen te voorzien of kan ik gewoon de stenen leggen en er mijn gazon of tuin laten op aansluiten?
Graag jullie menig hoe jullie dit zouden aanpakken.
Alvast bedankt
in bijlage de dekstenen die ik wil gebruiken.
Bekijk