Goesje

Goesje

Verbouwer

Lid sinds 05/11/2019

  • 2 vragen gesteld
  • 6 vragen beantwoord

Geschiedenis

Hallo we hebben bij onze renovatie een doorstromer vernieuwd. Dit is nu een Bulex Opalia F17. Hierbij heeft de installateur een concentrische buis geplaatst van 60-100. Hierna hebben ze het platte dak geïsoleerd (een buisdoorvoer gestoken en het dak geïsoleerd met cellulosevlokken). Na een tijdje, vnl in de winter gaf de Bulex foutmeldingen. Ik weet ze niet allemaal meer, maar F33 zeker (zie bijlage).

Na veel pogingen, ook door bulex, om het in orde te krijgen, heeft mijn installateur er de voorplaat afgehaald. Daardoor is het geen gesloten toestel meer. (Er is genoeg aanvoer van frisse lucht waar hij staat). De man van bulex dacht dat condens het probleem was en volgens mijn installateur is de ventilator niet krachtig genoeg om zuurstof aan te zuigen. Nu zou het werken volgens hem omdat hij zuurstof van in de ruimte aanzuigt.

Omdat ik het systeem wil laten werken zoals zou moeten, heb ik een ander installateur gevraagd en die zegt dat er een verkeerde buis gebruikt is. Het zou een 80-125 moeten zijn. Ik heb de buis gemeten en kom bovendaks op 3,60 meter (door een muur die ernaast staat), onderdaks 80 cm met twee bochten van 90° bij en de dikte van de isolatie ken ik niet exact. Dus dat is al 4,40 meter (zonder de bochten en de isolatie). Ik voeg de installatiegids bij waarbij volgens mij staat dat het bij een buis van 60-100 maximum 4 meter mag zijn zonder bochten en bij 80-125 maximum 7 meter zonder bochten.

Bij 60-100 zit ik zeker over de 4 meter. En als er 80-125 zou gebruikt worden denk ik dat ik door de twee bochten er met de 7 meter ook niet zou komen.

Er zou volgens de tweede installateur ook een condensafvoer moeten komen. Zou enkel dat een oplossing voor mijn probleem kunnen zijn?

Ook weet ik niet of ik door de dakdoorvoer die er nu is, een bredere buis van 80-125 kan steken zonder mijn cellulose-isolatie en dampscherm te beschadigen.

Enige hulp of tips hiervoor wordt zeker geapprecieerd. Ik voeg ook nog een foto toe van de dakdoorvoer op het moment van de dakisolatie.

Bedankt alvast.

Bekijk

Hallo,

We hebben in de badkamer op dit moment enkel een gat in de muur voor verluchting. Er ligt nu een kabel om er een ventilator aan te sluiten. We dachten hierbij aan een ventilator met hygrosensor zodat die enkel draait als het te vochtig is.

Nu is mijn probleem dat ik gelezen heb dat die dingen in de winter soms continue blijven draaien omdat de buitenlucht zo vochtig is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb geen idee wat de gemiddelde luchtvochtigheid in ons klimaat is maar aangezien sommige max op 80% kunnen ingesteld worden, denk ik wel dat we er op een vochtige regenachtige dag over kunnen zitten.

Toen ik dacht er een gezien te hebben met vochtsensor en oldschool trekkoord dacht ik het te hebben gevonden. Koordje trekken en klaar. Maar het vele vocht schakelt deze gewoon terug in dan...

- beeld ik me vanalles in en is de luchtvochtigheid buiten geen probleem?

- Of zijn er ventilators die je kan instellen op enkel een schakelaar op probleemdagen? (Of waarbij je snel even de sensor ontkoppeld om enkel de schakelaar te gebruiken)

Bedankt alvast

Tom

Bekijk
Goesje
Goesje

Hoi sorry dat ik niet kan helpen maar heb iets gelijkaardigs. Hopelijk is het ok als ik het hierbij voeg.

Onze elektriciteit werd vernieuwd in onze renovatie. Met als resultaat dat stopcontacten scheef staan; kabels te kort zijn in de hoek waardoor er een bult te zien is op de plaats van de kabel; veel stopcontacten op twee groepen staan (maar dat mag blijkbaar want sommige oude kabels zijn behouden dus dan telt het 8 punten systeem niet meer en is het een renovatie); onze badkamer staat hier ook op dus alles in het huis staat op 30mA (zelfs veiliger maar niet altijd handig); een foute dimmermodule in de zekeringkast (heeft 5G nodig en er is 3G gelegd) en nog enkele andere zaken zoals de keuken en wasplaats zonder elektriciteit achterlaten op een avond, zeggen dat we een oud stopcontact mochten verwijderen terwijl hier nog wel stroom door liep...

Er is bij aanvang reeds 60% betaald van het bedrag. Omdat we uiteraard niet akkoord zijn hebben we hem in gebreke gesteld. We hebben voorgesteld hem de tijd te geven alles op te lossen. Maar omdat we hem uiteraard niet meer vertrouwen, hebben we voorgesteld om het zo te laten en het resterende bedrag aan een andere vakman te laten voor de herstellingen.

Dan komt nu mijn vraag. Zijn reactie was, binnen de 2 weken die u hierboven aanhaalde, dat hij er met zijn raadsman over ging praten en het binnen de wettelijke termijn laten weten. Wat is de wettelijke termijn? En is er een manier om de elektriciteit al verbeteren? Of moeter nog iemand komen vaststellen? Is de nieuwe elektricien voldoende bewijs voor de huidige situatie?

Bedankt alvast want op dit moment kunnen we met niets verder werken...

Bekijk
Goesje
Goesje

In de offerte is alleen opgesomd per kamer wat er diende te gebeuren. Aantal stopcontacten, lichtpunten, zekeringkast,... De kabel die te kort is. Deze loopt in de muur over de hoek. Omdat deze te kort is kan deze niet volledig weggewerkt worden. Zie foto.

De achterbouw zat zonder elektriciteit. Hier heeft hij niet moeten zijn. Deze had een aparte zekeringkast die met een 5G verbonden was. Bij het aansluiten van de hoofdzekeringkast heeft hiu nket gechecked welke kleuren werden gebruikt en daardoor had de achterbouw geen elektriciteit. (Ijskast, oven, wasmachine, lichten, keuken)

Over de differentieel is niets afgesproken. Het is gewoon dom en lui om, als alles open ligt, niet even 8 groepen per zekering en een aparte groep voor de badkamer te maken.

De dimmers had hij zelf voorgesteld. Dus zelf modules gekozen voor de kast. En achteraf zegt niko mij dat deze combinatie van module niet werkt met een 3G. Hij blijft volhouden dat het wel kan dimmen zo.

Dan heb ik het nog niet over aftakdozen die in mijn vals plafond zitten en die niet meer bereikbaar zijn achter mijn isolatie. Mijn vraag of deze niet bereikbaar moeten zijn beantwoordt hij negatief. Mijn vraag hoe deze aftakkingen juist zitten beantwoordt hij niet. "Dat moet je niet weten voor de keuring" Volgens mij moet dat allemaal op een situatieschets staan...

Dat is inderdaad het probleem. Het is de goedkope die altijd probeerde om alleen te zijn tijdens zijn werken. En ik moest hem op vele kleine afspraken corrigeren.

Hij is al in gebreke gesteld. Ik heb toen 2 weken gegeven om alles op te lossen. En eraan toegevoegd dat we liever het contact stopzetten (en het houden bij de 60% voorschot die hij al heeft gehad).

Daarop heeft hij al geantwoord! Hij mailde mij binnen die twee weken dat hij het ging overleggen met zijn raadsman. Daarna gaat hij binnen de wettelijke termijn iets laten weten.

Dus mijn vraag is. Wat bedoelt hij met deze wettelijke termijn? Hoe lang moet ik wachten op een antwoord? Misschien weet hij zelf ook wel dat hij geknoeid heeft, is hij akkoord om het zo te laten en zegt hij dit enkel om mij te laten afwachten met een halve renovatie...

Sorry voor de lange tekst en bedankt voor de hulp.

Bekijk
Goesje
Goesje

Beste Patrico,

Bedankt om mee te denken alvast maar dit is  een officiële elektricien. Je weet niet de hoeveelste je bent die me deze vraag stelt :) De prijs was hetzelfde als enkeke andere elektriciens die hun offerte gemaakt hebben. Als een offerte die ik krijg veel goedkoper is dan anderen, dan stel ik me meestal vragen en dan ga ik voor een offerte die qua prijs ongeveer gekijk ligt. Ik begrijp dat je dag allemaal denkt maar dat is niet het geval. Hey ks waarschijnlijk not done hier om de gegevens van aannemers en hun offertes prijs te geven. Als het mag dan stuur ik het naar jou persoonlijk, dan kan je zelf zien.

En ja op de offerte staat inderdaad en opsomming van alles. Per ruimte staat opgesomd wat er juist komt van aantallen stopcontacten, schakelaars ed. Over de manier waarop en over hoeveel groepen heb ik niet nagedacht. Niet bij stilgestaan omdat ik als gewone man hier allemaal niet aan dacht. Daarom betaal je een vakman normaal gezien. Iemand die meedenkt en het zo optimaal mogelijk installeert. Met wat ik nu weet had ik liever alle bekabeling zelf getrokken. Of bij de vakman op voorhand gezegd "zoveel groepen, dat doen we best zo,..." Als ik wist dat hij de kantjes ervan af zou lopen. Liever overal aftakdozen steken om op kabel te besparen enzo...

Op de offerte staat welke zekeringen geplaatst werden. Maar tijdens de werken bleek ineens dat de badkamer (licht en stopcontacten) niet anders kon dan bij op de groep stopcontacten van de slaapkamer en woonkamer. Daarom is er gewijzigd van differentieel naat 30. Zelf heb ik al de perfecte oplossing om de badkamer apart te zetten. Mits een aftakdoos maar ja het kan niet anders meer.

Over hoe de groepen juist verdeeld zouden worden blef hij altijd vaag. Ik heb dat verschillende keren gevraagd en het was altijd dat ik dat wel zou zien als het af was. Ik weet het. Allemaal tekenen die ik achteraf zie. Stom geweest.

Nu over de eigenlijke vraag. Deze heb ik in de vorige posts ook al gesteld.

Ja de ingebrekestelling was officieel. Ja deze was aangetekend. En ja ik heb er toen twee weken ingezet om te reageren. En hij heeft gereageerd binnen deze twee weken.

Hij zei "Ik bevestig dat ik de ingebrekestelling heb ontvangen en zal dit voorleggen aan mijn raadsman. We laten binnen de wettelijke termijn iets weten"

Dus hij heeft binnen twee weken gereageerd maar ja. Telt dat dan ook?

En wat bedoelt hij met binnen de wettelijke termijn? Vind ik nergens terug online... Hoe lang gaan we in een bouwwerf zitten wachten? Of is er een manier dat we hier verder kunnen werken al en toch op hel wachten,?

We willen voornamelijk verder hier en desnoods moeten we hem uit armoede betalen zodat ons huis afgewerkt kan worden.

Bedankt alvast voor de interesse en om eens te kijken of er een antwoord is op de hamvraag...

Bekijk
Goesje
Goesje

Ja opnieuw een brief sturen. Dan zegt hij toch gewoon hetzelfde. Dat hij het met zijn advocaat overlegd en me gaat laten weten binnen de wettelijke termijn.

Wat is deze wettelijke termijn waarnaar HIJ refereert aub? Is hier enig antwoord op? Dat zou ik vooral willen weten.

En wat als hij het niet binnen mijn gestelde termijn afhandelt, of geen schriftelijke akoord geeft?

Dan zitten we met de volgende stappen als in rechtbanken enzo waarschijnlijk... Dat willen we uiteraard vermijden.

Kunnen wr een expert de situatie laten vastleggen zodat we al verder kunnrn werken? Want ik heb heg gevoel dat dit nog wel eens lang kan duren...

Bekijk
Goesje
Goesje

Langs de andere kant heb ik geen idee wat een realistische termijn is om deze gebreken op te lossen.

Wat kan ik dan best zeggen als ik dat voorstel?

In mijn eerste brief gaf ik hem twee weken te reageren. Dat heeft hij dus gedaan. Letterlijk gewoon gereageerd.

Ik moet waarschijnlijk expliciet schrijven voor een oplossing ipv te reageren. Maar zoals gezegd. Welke termijn dan?

Bedankt alvast

Bekijk
Goesje
Goesje

Hallo,

Bedankt voor de hulp. Echt waar dat apprecieer ik enorm. Maar gelieve rustig  en volledig te lezen vooraleer te reageren.

Ik heb in elke post gemeld dat ik hem officieel, correct, aangetekend ingebreke heb gesteld! Ik begrijp dat het woord brief in de laatste post verwarrend is. Maar ik bedoel zoals ik meermaals heb aangehaald een aangetekende-ingebrekestelling--brief. Hierin heb ik een periode gegeven van twee weken. Waarin hij reageerde dat hij zou reageren.

Wat je zegt dacht ik al. Dat hij refereert naar een niet bestaande termijn en mij  uit wraak aan het lijntje houdt

Dus je bedoeld een tweede aangetekende ingebrekestelling om hem te zeggen dat we ofwel de situatie opgelost willen en klaar voor de keuring (wat ni sowieso niet klaar is) ofwel akkoord met het "betaald door voorschot"

De rechtbank wil ik echt vermijden owv de duurtijd. Maar de bijstand in de verzekering ga ik nakijken. Bedankt daarvoor alvast.

Ik vrees alleen dat een nieuwe aangetekende brief hetzelfde effect zal hebben als de eerste.

Nogmaals bedankt alvast voor de moeite.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag