Achtergrondlawaai heb je bij elk merk dat systeem D levert. Laat je niet wijsmaken dat de juiste dimensionering geen geruis oplevert. Lucht geforceerd bewegen gaat enkel bij minieme hoeveelheden zonder geluid en dan heeft het ook geen zin meer. Energiewinst? Niet zo enorm. Bedenk dat de vervanging van de motor algauw 900 euro kost en dat de werking ook stroom kost, makkelijk 50 euro per jaar voor een rijwoning. Daar gaat je winst. Onder slaapkamerdeuren moet 75 cm2 doorlaatruimte zijn. Een spleet van pakweg 1 cm hoogte. Daar gaat je privacy. Vooral in appartementen, tegenwoordig met kamers die soms zelfs op de living uitkomen, is dit een punt van wrevel. Raamroosters? In stedelijke omgeving constant buitengeluid. Ook een bron van ergernis. Vraag vooraf een schriftelijke garantie voor wat de vervanging van de motor zal sten. Die gaat niet eeuwig mee en blijkt vaak zeer duur te zijn.
En filterniveau hoog genoeg om pollen tegen te houden? Een fabeltje. Daarvoor zou je erg fijne en grote filters moeten plaatsen die zoveel weerstand bieden dat je motor zwaar genoeg moet zijn met flink geruis tot gevolg. Om nog maar te zwijgen van de heel frequente reinigingsbeurten die je dan moet voorzien. Ik ken geen enkele fabrikant die dat reinigingsniveau garandeerd. Vgl. met de pollenfilters in autos, dat zijn maar gewone filters waarvoor het automerk het woord pollenfilter heeft bedacht.
BekijkIk werkte vroeger met aircos in kantoren. We hebben er afgebroken die nog maar 12 jaar oud waren. Die leidingen waren binnenin altijd vuil. Filters? Vuil zie je niet steeds. Neem de legionnairsziekte. Weliswaar uitzonderlijk maar Die heeft al levens gekost. Aan de filters is niets te zien omdat je geen bacterien met het bote oog kan zien. En brandstof besparen? Ten koste van dure technologie en hoge onderhoudskosten? Neem de condensatieketel die krijgt in de EPCs steevast een rendement tot 108 procent. Pure nonsens. Het Vlaams Energieagentschap spreekt al een jaar van een aanpassing. 30 procent minder verbruik met condensatieketel? Larie, dat is zoiets als sjoemelen met autoverbruik: leugens voor goedgelovige consumenten. Overigens, levensduur? Condensatieketels houden het zelden 15 jaar uit. Waar het allemaal op neerkomt: dure tech, minder verbruik, hogere kosten en meer belasting voor het milieu.
BekijkSjarel, ik denk niet dat jij een professional bent. Je hebt natuurlijk gelijk dat gefilterde lucht minder vervuiling bevat. Echter alles hangt van de filter af. De fabrikanten geven een compromis tussen beste reiniging en onderhoudslast. Mijn advies: vernieuw en clean sneller dan door fabrikant opgegeven. Zeker in steden en dorpskernen, nabij drukke wegen ... Hoe fijner de filter hoe zwaarder de motor moet zijn om de lucht erdoor te krijgen. Bij aircos , vroeger veelal amerikaans en mijn grootste ervaring, zitten de MERV klassen 1 tot pakweg 10. In ziekenhuizen tref je hoger aan. De D systemen op zicht zijn dat volgens mij de lagere klassen. Anders heb je een veel verbruikende straffe motor nodig. De motor van een bekend belgisch D systeem vervangen kost 900 euro electronica print en werk incl maar zonder btw. De importeur van een zweeds merk weigerde mij zijn prijs mee te delen. Bedenk dat je warmterecup in een moderne rijwoning hooguit 50 euro per jaar oplevert. Reken maar uit: alle kosten zou zo n motor al zeker 25 jaar moeten meegaan voor je winst begint te maken. Onmogelijk. Cijfers Sjarel, cijfers.
Bekijk