Herat123

Herat123

Verbouwer

Lid sinds 25/04/2021

• 14 vragen gesteld
  • 1 lid bedankt

Geschiedenis

Hey forumleden, 

Na de uitbraak van een oude rolluik en het vervangen van de ramen en de voordeur, zitten we nog met enkele gaten die opgevuld moeten worden. 

Gewoon als context, het gaat hier om een oude renovatie, dus zowat niets is recht.

Sowieso komt er pur langs binnen, maar hoe doen we dit langs buiten? 

Boven de deur zit nog een kleine kier die links na enkele cm start en breder wordt naarmate je meer naar rechts gaat (de deur staat mooi pas, maar de poutrel erboven loopt wat scheef, we zijn het ondertussen gewend). 

Bij de ruiten is het vooral opvullen van waar het oude rolluik systeem zat (dus gaten door de volledige gevel). 

De oude ramen en deur waren hout, de nieuwe zijn pvc. 

Ik zet enkele foto's ter info. 

Hoe zouden jullie dit doen? 

Bekijk
Herat123

Verstevigen vloer

1 reactie· · #Vloeren

Beste, 

De vloer van ons bovenverdieping heeft nood aan een kleine renovatie. 

Momenteel liggen daar een soort spaanderplaten, maar deze beginnen veel tot zeer veel door te buigen op de plaatsen waar geen balk aanwezig is. 

Nu is het zo dat de vorige eigenaar heel wat inbouwkasten en afwerking bovenop die vloer heeft geplaatst. Zomaar uitbreken en vervangen is dus niet super evident. 

Zou het mogelijk zijn om bovenop deze platen gewoon een nieuwe laag 22mm spaander of multiplex te plaatsen? Of lijkt je dit een dom idee? Het verhogen van de vloer met enkele centimeter is voor ons niet direct een probleem (maar zo weinig mogelijk natuurlijk). 

Hoe zouden jullie dit aanpakken? 

Bekijk
Herat123

Kitten voor verven

3 reacties· · #Wanden en plafond

Beste

Wij willen binnenkort ons huis verven (na plijsterwerken). 

Nu lees ik dat er best gewerkt wordt met acrylaatkit om strakke lijnen te bekomen. 

Ik lees dat de correcte volgorde dit is:

-primen

- afplakken

-kit aanbrengen

- afwerklaag 1

- eventueel afwerklaag twee

- tape verwijderen (men lijkt aan te raden tape niet direct te verwijderen na laag 1 als je nog een 2de laag doet omdat je dan het afsluitende effect van je kit verkiest en er verf onder de tape kan komen?) 

Ik snap gewoon niet zo goed hoe je een rechte lijn krijgt hiermee. Als je de kit laat drogen, en deze ligt deels over je tape, trek je dan je kit niet kapot als je de tape verwijderd? 

Alvast Bedankt voor de info! 

Bekijk

Hey iedereen

Wij hebben een 8tal maanden geleden de mijnverbouwpremie aangevraagd.

Binnen enkele dagen verstrijkt de termijn van 8 maamden, waarvoor de site zegt dat er beroep kan aangetekend worden wegens het uitblijven van een beslissing.

Wat zijn de gevolgen als dot beroep wordt aangetekend? Heeft iemand hier ervaring mee?

Wordt BelgiĆ« hierdoor verplicht om zo snel mogelijk een beslissing te maken, of komt hier meer bij kijken? 

Alvast Bedankt! 

Bekijk

Beste forumleden

Tijdens onze verbouwingen hebben wij zelf onze gyproc geplaatst (metalstud, wanden + plafond).
Het afwerken van deze platen (voegen opvullen) lijkt ons een secuur werkje dat beter door een professional wordt gedaan. 
We vroegen ons af of hiervoor een stukadoor gecontacteerd kan worden, of als hiervoor beter naar een andere professional wordt gegrepen.

Ook vroegen we ons af wat een normale prijs is voor dit soort werk. Het gaat hier over een kleine 150 vierkante meters (oppervlak muren + plafonds).

Alvast bedankt voor de hulp en info!

Bekijk

Hey allen, 

Ik ben op zoek naar een goeie webshop die levert in Belgiƫ. Waar hebben jullie je plaatmateriaal gekocht?

Ik merk dat de prijzen nogal kunnen variƫren, dus vroeg me af of er hier nog wat mensen tips hadden om voor een goeie prijs aan dit materiaal te raken.

Ik zoek vooral gyproc 4xaba platen (plafond) 

Alvast Bedankt

Bekijk

Beste

Bij de renovatie van onze woning zijn we tot nu toe enkel binnenshuis zonder volumeverandering bezig geweest. Hiervoor hebben wij dan ook geen melding/vergunning ingrdiend. Dit waren de werken.

- binnenmuur naisoleren met gyproc

-enkele niet draagmuren gesloopt en gezet. 

- vloer vernieuwen (zavel vloer uitgraven, beton erop, isolatie, vloerverwarming etc.)

- warmtepomp (lucht water) geplaatst ipv oude gaskachel.

-Elektriciteit en water vernieuwd.

Was de logica dat hier geen vergunning of melding voor nodig is omdat er niet werd geraakt aan stabiliteit/geen volume aanpassing correct? Of zijn we hier toch in de fout gegaan? (en indien toch in de fout, kunnen we hier nog iets aan doen?) 

We zouden ook graag onze ramen vervangen ivm isolatie (huidige kader is in bruin hout, nieuwe worden witte pvc, dus uitzicht veranderd).

Moet er melding gemaakt worden voor de ramen in de zij en achtergevel? Of kunnen die zomaar vervangen worden?

Voor de voorgevel is waarschijnlijk sowieso een vergunning nodig?

Alvast Bedankt voor de info. 

Mvg

Bekijk

Hey iedereen,

Vandaag werd bij ons thuis een warmtepomp mbv easykit geplaatst. (bulex, lucht water). 

De buitenunit is erg stil (zeer zacht gezoem), maar de binnenunit maakt een zeer irritant piepend/fluitend geluid telkens de buitenunit draait. Van zodra de buitenunit niet draait, is het geluid ook weg. 

Is het normaal dat de binnenunit ook geluid maakt, of zou hier toch iets misgelopen zijn? Ik las vooral info rond de buitenunit, maar ik zou eerlijk gezegd liever het gebrom van de buitenunit in huis hebben dan dit lastige gepiep.

Link naar video met het geluid: https://files.fm/u/w3b9eznz3

Bekijk

Voor onze renovatie herwerken wij de elektrische installatie op het benedenverdiep. Omdat we onze zekeringkast ook verplaatsen en wegens eerder afgekeurde elektriciteit hebben we een tijdelijke werfkeuring aangevraagd voor onze nieuwe kast, die goedgekeurd werd (vereiste voor fluvius vooralleer ze stroom op nieuwe kast wilden steken).

Nu vertelde de keurder ons dat binnenkort verplicht halogeenvrije (bv Xgb) bekabeling moet worden gebruikt wegens opkomende aan passing en AREI en dat we beter dit gebruiken voor onze installatie om geen problemen te hebben met onze keuring later.

Echter hebben wij al redelijk wat gewone preflex liggen die ik graag zou gebruiken. Ik vind online ook nergens iets over de verlichting tot halogeenvrije bekabeling in prive woningen, nog over die aanstaande aanpassing in arei (of ik zoek verkeerd). 

Weet iemand hier meer van? Was de keurder correct, of lijkt dit erg vreemd?

We renoveren niet alles van de elektriciteit en op de oude plaatsen is sowieso niet met halogeenvrije bekabeling gewerkt. Hie zit dat dan? 

Alvast bedankt,

Maxim 

Bekijk

Beste

Tijdens het leggen en opzoeken omtrent waterleidingen kwam ik plots op informatie omtrent legionella. Ik vermoed dat ik wel wat opnieuw zal mogen doen, maar ben niet zeker meer omdat sommigen lijken te zeggen dat dit een non issue is bij isolatie, terwijl ik elders lees dat het juist zeer belangrijk is.

Onze situatie (vloeropbouw)

Vloer
chappe 5 cm
Vloerverwarming
Pur isolatie 10 cm, met daarin waterleidingen en elektriciteit
Beton

Vooral de vloerverwarming baart me zorgen. Klopt het dat alle koudwaterleidingen dan via de rand moeten gelegd worden? Of mogen deze toch kriskras lopen doordat er een redelijke laag pur tussen de verwarming en de leidingen loopt? 

Al onze koudwaterleidingen zijn geisoleerd met een mantel.

Ik heb ook enkele fotos toegevoegd van hoe het nu gedaan is, maar ik vermoed dat hier dus wel wat fout gebeurd is.

Kunnen jullie me wat feedback geven? 
Alvast bedankt

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag