Herman1952

Herman1952

Verbouwer

Lid sinds 17/01/2022

• 5 vragen gesteld
  • 10 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 1 bedankje ontvangen
  • 1 lid bedankt

Geschiedenis

Herman1952
Herman1952

Beste Gilberto, het is zeer moeilijk om hier een beslissing in te nemen lijkt me. Ik ben in principe een echte voorstander van warmtepompen ( vooral bij lucht/water of grond/water toepassingen). Maar nu moet men wel in beschouwing nemen dat momenteel een KWh elektriciteit meer dan 3,5 maal duurder is dan een KWh gas. Dus de verleiding voor een warmtepomp wordt hierdoor wel sterk afgezwakt dacht ik. Hopelijk vindt u de juiste uitkomst.

vriendelijke groeten,

Herman

Bekijk

Bij de renovatiewerken aan het huis van mijn dochter wordt de volledige elektrische installatie vernieuwd. Bij de stopcontact kringen ( niet gemengde en bedraad met 2,5 mm) komt de vraag mag ik zekeren met 20 ampere automaten of 16 ampere aut. De fabrikant ( niko) geeft aan dat de stopcontacten geschikt zijn voor ( slechts) 16 amp. De elektrieker zegt dat het AREI recentelijk in die zin is aangepast en men 16A automaten moet steken.

vriendelijke groeten,

Bekijk

Bij de renovatie van het huis van mijn dochter gaan we voor de verlichting het domotica systeem van Dobiss plaatsen. Zo'n standaard verlichtingsmodule heeft 8 enkelpolige uitgangen ( dus 8 verlichtingen met telkens één of meerdere lampen per uitgang) en worden gevoed met een automaat van 16 ampere. De bedrading is 1,5 mm. Nu is zo'n module uitbreidbaar met 4 uitgangen. Dit zou betekenen dat er tot 12 (8+4) lichtpunten op één kring kunnen komen. Het AREI zou Max. 8 lichtpunten toelaten. Alle lampen zijn LED, dus zeer laag vermogen. Mag ik uitbreiden tot 12  op dezelfde  zekering?  

vriendelijke groeten,

H.

Bekijk

Bij de renovatiewerken aan het huis van mijn dochter wordt de volledige elektrische installatie vernieuwd. Bij de stopcontact kringen ( niet gemengde en bedraad met 2,5 mm) komt de vraag mag ik zekeren met 20 ampere automaten of 16 ampere aut. De fabrikant ( niko) geeft aan dat de stopcontacten geschikt zijn voor ( slechts) 16 amp. De elektrieker zegt dat het AREI recentelijk in die zin is aangepast en men 16A automaten moet steken.

vriendelijke groeten,

Bekijk

Beste lezers,

Bij de renovatie van de woning van mijn dochter gaan we een vertilatiesysteem C+ (met klepsturing) plaatsen. Bij deze woning ligt het washok/berging achter de keuken (grenst met een muur aan de keuken en heeft een tussendeur van de keuken naar het washok/berging. Verder heeft deze plaats drie buitenmuren met een toegangs buitendeur en een plat dak. De wasmachine en droogkast staan hier opgesteld. Deze plaats heeft geen verwarming ( behalve eventuele kleine verliezen van de cv gasketel en collectoren).

Moet deze plaats opgenomen worden in het ventilatiesysteem ( vochtig lokaal met afzuiging vervuilde lucht). Langs waar kan dan lucht aangezogen worden. Is het dan zinvol ? Omdat hier een afzonderlijk afvoerkanaal moet voorzien worden, van minstens 8 meter en een deel (+- 1 meter) op het platdak moet geplaatst worden.
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

vr gr. Herman

Bekijk

Beste,

Mijn dochter heeft recentelijk een nieuw (hellend) dak laten plaatsen met 10 cm PURplaten. We zouden dit dak langs binnen bijkomend willen isoleren door glaswol of rotswol tussen de kepers te plaatsen (7cm), alvorens dit af te werken met gyproc platen.

De opbouw is: Dakpannen-Latten-Onderdak-PURplaten(10cm)-Dampscherm-Kepers/gordingen.

Vraag:

-Moet er een tweede dampscherm geplaatst worden, en mag/moet het eerste dampscherm behouden blijven.

-Mag er ruimte (dikte gyprocprofiel) blijven tussen de glaswol/rotswol en de gyproc.

Bekijk
EricR

Isolatie onder geïsoleerd dak

7 reacties· · #Isolatie
Herman1952
Herman1952

Beste allen,

Ik wil hetzelfde doen dan EricR, heb ook een dak met (10cm) PUR, boven op de dakstruktuur  ( kepers/gordingen) maar wat doe ik met het bestaande dampscherm ?
Moet ik een tweede dampscherm plaatsen tegen de glaswol ?

Kan het eerste dampscherm blijven zitten?

Wie brengt er duidelijkheid aub?

Vr.gr,

Herman

PS: zie ook mijn eerder gestelde vraag

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag