hallo,
mijn buurman heeft onlangs een terrasoverkapping aanpalend achter aan zijn woning laten plaatsen. deze is 3,5 op 4,5m die tot op 1m van de perceelsgrens komt ( ong 3m hoog).
de overkapping sluit naadloos aan op het bijgebouw van 12m dat ook reeds op 1m van de grens staat ( volgens de verkavelingsvoorschriften mag een uitbreiding van het hoofdvolume tot op 1m van de grens voor zover max 40m² en max 12m lang- hier is hij dus in regel met de voorschriften)
daarnaast overschrijdt hij ook de maximaal toegestane bouwdiepte ( aangezien reeds volgebouwt zonder de overkapping)
samen met zijn tuinhuis van 4mop 6m ( en idd, de langste zijde op 1 van onze grens en 3m hoog) zorgt dit voor een quasi onafgebroken muur van 19m ( er zit nog 3-4m vrij tussen tuinhuis en overkapping)
we hebben ( na eerst telefonisch inlichtingen te nemen bij de gemeente) hem hierop aangesproken dat deze werken eigenlijk vergund moesten zijn. hij beweert echter van niet en zegt hierin gesteund te zijn door zijn architect.
we hebben dan maar via mail de situatie uitgelegd aan de gemeente ( met foto's) en zij blijven ons bevestigen dat een vergunning verplicht is ( ik heb in men mail gevraagd geen dossier op te starten aangezien ik liever in der minne wou regelen). ook nu blijft hij voet bij stuk houden en deed hij er zelf een schep bovenop door de overkapping langs de grens dicht te maken via hout ( dus echt een muur nu)
de hele muur op 1m van de grens zorgt voor erg veel en erg lang schaduw in het voor en najaar, in de zomer is de zon hoog genoeg. daarnaast is het ook gewoon erg lelijk en totaal niet samenhorend qua materialen
indien de overkapping op 3m van de grens zou staan, hebben wij uiteraard geen bezwaar want dan zien we ze niet meer en zorgt ze niet voor nog meer schaduw, uit alles blijkt dat hij hiertoe niet bereid is
we overwegen ernstig klacht in te dienen bij de gemeente wegens de bouwovertreding maar nu komt men vraag: kan hij dit zomaar regulariseren als wij melding maken van de overtreding of kunnen we ook afdwingen dat hij de overkapping moet verwijderen/verplaatsen?
alvast bedankt!
.
Bekijk