Toestellen van IthoDaalderop, Remeha (en sommigen van Bosch/Junkers) zijn OpenTherm.
Vraag er achter bij verschillende leveranciers van merken die je kent/vertrouwt.
ID_DIM
Andere professioneelLid sinds 09/04/2018
- 131 vragen beantwoord
- 12 vragen goed beantwoord
- 19 bedankjes ontvangen
Geschiedenis
Gezien de locatie zou het me niet verbazen dat dit door condensvorming op de waterleidingen naar de douche zou komen.Mogelijke kans dat het zich iets dieper en verder ook bevindt maar niet zichtbaar door tegelafwerking in de douche.
Dat lijkt mij toch een aannemelijke oorzaak gebasseerd op foto's en jouw informatie.
BekijkIk treed Hugo bij.
En zeker wanneer het een C+-systeem omvat.
Je trekt, tijdens wintermaanden, letterlijk droge lucht binnen.
Mijn advies is om de ventilatieroosters gewoon open te laten.
Drogere lucht weegt niet op tegen de voordelen van een gezondere binnenlucht.
Bij een D-systeem zijn er tenminste filters.
C-systemen trekken buitenlucht ongefilterd binnen.
Gelieve niet te vergeten dat C-systemen gebruik maken van raamroosters.
Maak de gok welk systeem de iets betere oplossing is op gebied van "vuiligheid".
C+ is een uitvinding van Renson.
Werkt op hetzelfde principe als een klassiek C-systeem (en net zoals een klassiek centraal C-systeem in continu). Enige verschil is dat men er CO2 en/of vochtdetectie heeft aan toegevoegd en het toestel laat optoeren indien vocht en VOC bepaalde grenswaarden zal overschrijden....wat inhoudt dat het debiet zowieso geforceerd is en nog meer kan worden.
Kanalen in beide gevallen zouden (theoretisch gezien) anti-statisch moeten zijn om stofafzettingen te voorkomen.
Bij C-systemen is vervuiling van kanalen groter vanwege aanzuiging ongefilterde (en veelal vochtige) lucht.
D-systemen hebben voor aanzuig van buiten minsten een G4-filter en mogelijkheid tot een F7 filter (wat voor fijn stof al is) en daardoor ingeblazen vervuiling hard tegengaat.
Ik denk dat je best eens de techniek van dichterbij mag bekijken.
Je verkoopt onzin.
Ik denk dat je teveel paniekeert en niet goed weet wat je aan het doen bent.
Blijf bij de les.
Als je in de buitenlucht staat adem je alles zowieso ongefilterd in.
Je D-systeem neemt diezelfde lucht, laat het over filters lopen en blaast die dan pas in je woning.
Als je klaagt over "rookgassen aangezogen" dan is je systeem niet degelijk geplaatst en staan de aanvoer/afvoeren te dicht bij elkaar (en daar bestaan ook normen en richtlijnen voor die rekening houden met dissipatie-coefficienten). Als je klaagt over 'fijn stof komt door" dan geldt dit ook voor je C-systeem (whatever het klassiek C of C+ moge zijn).
Je schiet ook letterlijk je eigen argument in de voeten.
Als een D-systeem met diens filters "ongezonder" is en "niet alles tegenhoud" dan is een C-systeem (of C+) nog slechter want hierbij zitten ZEKER geen filters of buffers bij en zal stof en "fijn stof" zowieso binnen worden getrokken.
Even nadenken voor je begint te lullen.
@Iceberg.
Tot zover ik zie heb ik nooit gesproken over "gezond D-systeem".
Dat is iets dat je er zelf bijverzint.
Ik sprak ook over plaatsing van mogelijke toevoer en afvoer en de wettelijke normen die gelden.
Je weet wel... die richtlijnen die niet enkel spreken over hoe ver ze van elkaar staan maar ook op welke minimum-hoogte en afstand van mogelijke schouwen en dergelijke ze moeten staan.
Een beetje vakman kijkt ook al eens buiten bij de buren hoe hun schouwen ed.. liggen.
100% zeker dat dit al veel van de klachten tegengaat... maar ja.
Verder zijn er ook veel mogelijkheden en opties qua C-systemen en D-systemen en gebruikte materialen. Aangezien de aard van dit forum, alsook nazicht naar de gebruikers, denk ik dat het veilig te stellen is dat ik algemeen kan antwoorden naar residentieele woningbouw en niet naar speciale projecten zoals ziekenhuizen.
Tenzij je echt dolgraag je gelijk wilt halen door zaken er bij te nemen die "hier" niet ter zake doen.
Daarvoor kan je beter terecht op de opmerkingen pagina van "Het laatste nieuws".
Verder is de algemene definitie van een C-systeem dat lucht mechanisch afgevoerd dient te worden.
Als je mij kan vertellen hoe lucht natuurlijk binnen komt zonder gebruik van ventilatieopeningen zou dat wel heel mooi zijn.
Als je een c-systeem hebt zonder roosters zou dit betekenen dat je huis een tochtgat is en niet deftig luchtdicht.
Als je mij zegt dat je via een andere motor lucht inblaast dan vertel ik je meteen dat je een D-systeem hebt zonder WTW.
Make my day.
Hangt af van welk type warmtepomp er staat.
Sanitair WW en CV zijn opgesplitst. Altijd.
Indien een warmtepomp water produceert zal er een klep voorzien zijn om diens "warmtestroom" te laten lopen naar 1 van beide circuits (zoals bij een gasketel).
Bij sanitaire vraag zal deze beginnen draaien en zijn proces van koeling stoppen tot het reservoir/of vraag stopt.
Nadien herneemt hij zijn ingestelde programmatie terug.
Enige extra stap bij koelingsmodus en sanitaire vraag is dat de draai-richting tijdelijk terug omgekeerd word.
Als u de keuze tot deze beide toestellen beperkt zou ik de Zehnder adviseren.
Diens verbruik mag wel wat hoger zitten maar zal EPB-gerelateerd beter scoren dan een Renson.
Reden hiervoor is de aanwezigheid van verschillende detectoren in hun ComfoAirQ - modellen waarbij de snelheid en motor zich zelf wat kan uitbalanceren. Qua rendement scoren ze als de hogere in hun categorie op gebied van WTW. (Theoretisch varierend tussen de 86 en 90% terwijl vergelijkbaren van tussen de 89 tot 80% schommelen). Ze halen, in vergelijking met de Endura Delta van Renson, voor een zelfde verbruik hogere debieten en hoger rendement.
Op gebied van service (niet onbelangrijk) is Zehnder technisch veel reactiever dan Renson.
Uit ervaring weet ik ook dat Zehnder veel meer kennis heeft over D-systemen dan Renson (welke voornamelijk gespecialiseerd zijn in roosters en C(+)-systemen.
Als u uw hoofd uit uw reet kon halen en voor de verandering eens leest wat er staat....
Zoals aangehaald zijn de detectoren in de Zehnder toestellen aanwezig voor automatische balancering van het systeem. Voornaamste reden is voor drukvallen (bij slechte plaatsing bvb) tegen te gaan en via regelbare mondjes toch nog de juiste debieten te bekomen. Het is geen "extra" maar zit al standaard ingebouwd.
Het rendementsverschil is nu net van groter belang dan jij laat uitblijken. Die 1ne percent verschil kan voor ettelijke kiloWatts verschil in afgevoerde warmte zorgen. Tussen de leveranciers die projectmatig werken kan die 1ne percent er net voor zorgen dat ze hun oplossingen in 56 appartementen kunnen steken of helemaal niets. Dit vanwege de gemaakte berekeningen om zo weinig mogelijk af te wijken (in negatieve zin) van vooropgestelde verliezen. Het rekent enorm snel door.
Je laatste paragraaf is een doodslager... Ieder D-systeem is makkelijk te onderhouden.
Men behoeft gewoon de unit correct op te hangen om de nodige toegang tot de filters te hebben.
Dat is veruit het enige "intensieve" aan eendert welk D-systeem..
Fijn te horen dat je begaan bent met je systeem.
Standaard procedure voor eendert wie zulk systeem in huis heeft.
En bij een goed geplaatst en afgesteld systeem is het stof zelfs minimaal tot niet aanwezig.
Dat ga ik niet ontkennen.
Uit ervaring heb ik meer dan eens vast gesteld dat "onderhoud" bij velen een los en flexibel begrip is.
Procedures en handleidingen vaak wat papieren die niet gebruikt worden.
U weet wel... bij het reinigen van filters het systeem even niet spanningsloos maken, bij aankoop van nieuwe even laten draaien zonder en het "reinigen" om de 2 maand kan al eens uitdraaien op 3 of 4.
Om nog maar te zwijgen dat men vaak de fabrieksfilters G3 laat steken bij oplevering en niet verandert naar de fijnere feitelijke filters (G4 en/of F7).
Oplichting is een groot woord.
Tussen de verkoopspraat door merk ik wel dat ze blijkbaar weer gebruik maken van een "truukje" om een hogere warmteaflevering te verkrijgen.
Het verbruik, wil ik wel geloven, zal inderdaad een pak lager liggen dan gewone elektrische verwarming.
Maar zoals Charel en Kris M al aangaven, goed voor varkensruggen te verwarmen maar niet voor een complete woning.
Infrarood heeft nu eenmaal de eigenschap gericht lokaal te verwarmen, eens men uit het stralingsveld stapt is de ruimte terug koud.
De uitleg die je geeft over de werking van IR-panelen is niet meer als de uitleg vanuit het middelbaar over het "ontstaan van licht". Hier zit niet meteen iets baanbrekend in. IR-panelen zijn voornamelijk ontstaan na onderzoek voor therapeutische warmtestraling. IR zelf is al vele jaren in gebruik in de vorm van kleine stralers die mensen met rugklachten helpen. Als ik me niet vergis heeft mijn oma zelfs nog eentje liggen vanuit de begin jaren 60. Allesbehalve baanbrekend dus.
De panelen worden nu zo geconstrueerd als "design"-verwarming. Voornaamste voordeel is plaatsbesparing lokaal (in badkamers toch) en de geclaimde "lager verbruik" in vergelijking met andere elektrische verwarmingssystemen.
De werking zelf is simpel en door toevoegen van "layers" kan mogelijk potentieele energie vervat in deze layers omgezet worden naar straling-en/of convectiewarmte. Hierdoor is een kleiner elektrisch verbruik nodig voor een grotere output te geven. Beetje zoals een warmtepomp.
Het verbaast me ook niet dat bij dimensionering je een groter wattage moet nemen dan bij uw conventionele elektrische convectoren. Manieren van opwarming zijn verschillend (hoewel die 300watt verschil nog binnen de perken van berekening valt voor grote oppervlakte).
Het feit blijft dat de opwarming nog altijd, en voornamelijk, lokaal blijft. Blokkeer de straling en het achterliggende zal koel blijven.
Een ander nadeel is dat je in kWh elektriciteit een grote stijging zal krijgen. Elektrische convectoren, of elektrische verwarming globaal gezien, is altijd direct verbruik. De IR-panelen zullen beter zijn als je "klassieke" elektrische convectoren op gebied van verbruik (maar heeft nadelen t.o.v. warmteverdeling). Maar het zal slechts 20% winst zijn t.o.v. je huidige elektrische factuur. Winst is winst maar er zijn betere technieken en manieren.
De betere oplossing blijft de warmtepomp. Deze zal in zijn totaliteit minder elektrisch verbruik hebben en beter comfort kunnen garanderen. Met een COP van (minstens) 4 heb je al meteen 4 kW warmte-productie voor 1kW elektriciteit. 4kW warmte waarmee je een boiler van 200 liter water verwarmt tot comfort-temperatuur en je living verwarmt.
Met je IR-panelen is enkel je living hierdoor warm en ligt het elektrisch verbruik al een pak hoger.
Indien dit al een langdurig probleem is kan dit mogelijk aan de installatie zelf (distributie) liggen.
Onregelmatigheid en frequentie doet me vermoeden dat de pomp zelf wel juist gekozen is maar mogelijk de leidingen een te kleine diameter hebben.
Bij grote gelijktijdigheid (als 7 of 8 mensen een douche nemen) bestaat de kans dat de pomp wel de druk opvoert maar dat de leidingen zelf niet voorzien waren op de grote debietvraag die er kan/kon zijn.
Afhankelijk van de vraag (welke appartementen) zal degene in vraag het verst op 1 van de leidingen mogelijk de drukverlaging ondervinden.
Hierdoor kan het zich over alle appartementen bevinden zuiver afhankelijk van de vraag.
Op de 7 e foto zie ik een aantal vernauwingen op de inlaat van de pomp.
Ik denk dat die ervoor zorgen dat er onvoldoende toevoer is bij veel afname, zodat de pomp suctieverlies krijgt.
Het heeft weinig zin om dikke leidingen aan te leggen als er dan ergens naar een kleinere diameter wordt overgegaan.
Ook juist gezien.
Ik denk niet dat er verder gezocht dient te worden.
Afhankelijk van de ketel die er geplaatst word zullen beide opties werken.
De CW100 en CR100 combinatie geven de mogelijkheid de thermostaten per zone (bvb. boven en beneden) apart te sturen.
De CW400 zorgt voor een centrale opstelling maar waarbij meteen meerdere zones kunnen geregeld worden (en warm water vaten).
het hangt beetje, op gebied van regeling, af wat u het liefste heeft. 2 Thermostaten verspreidt over de woning of liever een oplossing langswaar u ook gecentraliseerd mee kan werken.
De oplossing ligt "letterlijk" voor de hand.
Beneden de thermostatische kranen dicht draaien.
Andere mogelijkheid heeft te maken met opdeling van de kringen en ventielen die openen en sluiten afhankelijk van de warmtevraag per plaats. Dit is, op installatie gebied, een iets ingewikkeldere oplossing.
HEt volstaat de gegevens op te vragen aan de groothandel of bij de verschillende merken.
Over het algemeen bestaat bij alle merken wel een mogelijkheid OpenTherm te werken. Vaak ook mogelijk na ombouw in de ketel zelf waarbij een module word bijgestoken.
Bij je Vaillant (als deze nog werkt) is dit een module die dan in de ketel moet worden bijgebouwd.
Dit was module VR33 of VR36... weet niet zo gauw meer welke dat het was. De juiste kan je bekomen via groothandel of Vaillant zelf.
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen