Vraag is eerst of er nog warm water wordt aangeleverd op voldoende hoge temperatuur? M.a.w. werkt je warmwatervoorziening (boiler...) naar behoren?
Je kan dit controleren of het water dat uit de warmwaterkraan komt van de lavabo in je badkamer warm(er) is.
Indien niet dan ligt het probleem mogelijk niet aan de kraan van je bad.
Ivanov
VerbouwerLid sinds 20/09/2020
- 19 vragen gesteld
- 74 vragen beantwoord
- 3 vragen goed beantwoord
- 3 bedankjes ontvangen
- 9 leden bedankt
Geschiedenis
Je hebt de info over de keuring uit het verslag van de keurder? In dat document wordt doorgaans ook een foto van de elektriciteitskast opgenomen. Indien dat het gaval is eventueel de afbeelding daarvan doorsturen?!
Hoe oud is de woning?
Je kan hierover uitleg terugvinden in de handleiding waarvan de link:
https://search.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=9AKK108468A8684&LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
Handleiding zelf toevoegen lukt niet wegens te groot bestand, doch zie bijgevoegde blz. 6.
Het is (als ik het goed voorheb) verplicht om een aftapkraan in het circuit van de waterleiding te voorzien, en wel aan het begin na de meter. Dit zou dan tussen een zogenaamde stopkraan en de keerklep (type EA) moeten geplaatst zijn. Mijn huidige installatie heeft zo'n kraantje (zei het evenwel zonder stopkraan er vlak voor, dit is van oudsher zo geïnstalleerd geweest.
Ik ga binnenkort de (oude) keerklep (die niet van type EA is) en de drukregelaar vervangen.
Ik vraag me af of er een dergelijk aftapkraantje (gemarkeerd op de foto) moet aanwezig blijven of dat een aflaatventiel op de keerklep volstaat (zie markering op andere foto)? Ik heb ook een waterkraan (voor het beschikbaar hebben van een afnamepunt) voorzien vlak na het (nieuw te plaatsen) drukventiel/filter.
Bijkomend: De schematische afbeelding is van SWDE die blijkbaar de elementen waarvoor de eigenaar/gebruiker verantwoordelijk is (geel/oranje gedeelte) zelf levert en plaatst?! Maar dat is enkel bij een nieuwe installatie begrijp ik?
Dank voor jullie antwoorden.
BekijkIk heb opstijgend vocht in de kelder van mijn woning (gebouwd in de jaren '70).
Het gaat om deze drie onderscheiden situaties:
1) Gedeelte kruipkelder: bodemaarde is afgedekt met een laag (ruwe) mortel (stabilisé?) waarbij het vocht mooi wordt geweerd behalve op enkele plaatsen waar dit toch doorkomt, en dan enkel bij een tijd aanhoudend regenweer. (Misschien is in het verleden gebruik gemaakt van een plastiek die op plaatsen beschadigd is?!)
2) Gedeelte bruikbare kelder: onderaan een opgemetste muur. Deze muur vormt aan begin en einde geen contact met de (gemetste!) kuip, maar onderaan uiteraard wel. Daar heeft het grondwater toegang gekregen. Vooral in en na een periode van felle en/of aanhoudende regen wordt/blijft de vloer daar nat, en stijgt het in de muur op tot (opmerkelijk weliswaar) de voeg tussen vierde en de vijfde/zesde (snelbouw)steen. Vooral uit die voeg is er doorheen de tijd uitbloei van zouten ontstaan (zie foto's van twee zijden van de muur; de muren lijken gebogen, maar is o.w.v. panoramische foto). De onderste rijen gemetste steen vertonen ondertussen ook wat schade (afschilfering toplagen...).
Hetgeen ook opvalt: er zijn twee zo'n muren gemetst in de kelder. Bij de andere muur is er geen opstijgend vocht en dus geen probleem.
3) Bij hevig en langdurig regenweer is er op bepaalde plekken ook water doorsijpeling doorheen de kuip (zie detail op foto).
Wie heeft met een gelijkaardige ervaring succesvol toegepaste oplossing(en)?
Ik verneem graag jullie ervaringen.
In het hoofdzekeringkast wil ik een automatische zekering van 40A (3P) plaatsen.
In de 2de zekeringkast heb ik een differentieel van 40A (3P+N)/30mA ...
Wordt er dan niet best ook een automaat met 4 onderbrekingen in de hoofdzekeringkast gebruikt (ook een 3P+N als je wil)?
BekijkWat zegt het AREI over de vereisten aangaande de beschermingsgraad bij het plaatsen van sensoren, lampen en stopcontacten tegen een buitengevel (niet overdekt)?
Specifiek dus, welk is de vereiste IP-waarde? (Volstaat IP44?)
Dank voor uw antwoord.
Kan je eens een foto van de elektriciteitskast(en) posten, geeft toch al een beter idee...
Heb je zelf beetje kennis van elektriciteitsaansluitingen, dan kan je eventueel zelf aan de slag om schema's te maken. De site https://eendraadschema.goethals-jacobs.be/ is daar (voor een eendraadschema althans) een goede hulp voor.
BekijkDe eeuwige discussie tussen AREI 1981 en AREI 2020.
Ik ben even niet mee...
Eendraadschema stelt dat onderstaand nu niet meer geldig is; RodeRidder zegt van wel (verwijzend naar het eerste antwoord in deze post)?!
Enkel dubbelpolige 16A schakelaars
2.5mm²
20A automaat (16A smeltzekering)
(Ook) andere dan dubbelpolige 16A schakelaars
2.5mm²
16A automaat (10A smeltzekering)
- 2,5mm2 is niet alleen OK, is de minimum doorsnede voor een gemengde kring. Lager dan 2,5mm2 is niet OK.
- Zekering van 20A is niet OK en 35A al helemaal niet. Moet een automaat zijn van maximum 16A of smeltzekering van 10A. Je mag een automaat van 20A (16A zekering) gebruiken maar dan moeten de schakelaars ook geschikt zijn, wat zelden het geval is.
@RodeRidder, ik kom nog even terug op de opzet van een gemengde kring.
Heel duidelijk je antwoord hierboven, maar wat is de logica van de verplichting om minimum 2,5 mm² draad te benutten? Met de beperking van de automaat tot 16A kan er op zich toch geen (te?) hoge stroom vloeien en is m.i. de afscherming evenredig met een 100% lichtkring. Of zie ik dit verkeerd?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen