Joeri VL

Joeri VL

Verbouwer

Lid sinds 22/06/2025

  • 2 vragen gesteld
  • 1 vraag beantwoord

Geschiedenis

Allen,

Graag had ik een eenduidig antwoord gekregen omtrent het wel of niet isoleren tussen de kepers bij een gordingdak. Meer bepaald dan voor de kans op condensvorming! Efficiëntie verlies van de isolatie door de luchtspouw ben ik mij van bewust...

Mijn dak is recent vernieuwd en beschikt dus over een nieuw dampopen onderdak. Zeker niet luchtdicht!

Nadien ben ik langs binnen beginnen isoleren met pir platen met alu afwerking en gyproc afwerking. Alu afwerking waar geen leefbare ruimtes komen en gyproc afwerking waar wel leefbare ruimtes komen. In beide gevallen heb ik de platen onderling, naden, kieren en doorvoeren met flexibel pur schuim dicht gespoten. Bij de alu afwerking platen werd overal nog een alu tape voorzien. Bij de gipsafwerking natuurlijk niet gezien daar nog gipsvuller in de naden moet komen, maar ook die werden onderling gepurd. Ik ga er dus vanuit dat dit allemaal als een goed dampscherm fungeert.

Gezien mijn kepers op enkele mm na in het zelfde vlak liggen heb ik de platen rechtsreeks tegen de kepers geschroefd. Tussen de kepers heb ik geen isolatie gestoken en daar ligt dus mijn vraag... is dit een groot probleem?

Op het internet vind je zowel voor als tegenstanders... de ene zegt dat het geen kwaad kan om tussen kepers en dus tussen pir platen en onderdak een luchtspouw te hebben. Een andere zegt dat je moet opvullen met mineral wol ofzo maar niet tot vlak tegen je onderdak, enkele cm ervan af blijven maar dan heb je terug een luchtspouw. Hetzij maar 2 cm ipv de 6cm die ik nu heb omdat mijn kepers 6cm dik zijn maar luchtspouw is luchtspouwlijkt me... de derde zegt om de ruimte wel tot tegen het onderdak op te vullen...

Grootste probleem zou vorming van condens zijn in deze luchtspouw waardoor mogelijks op lange termijn het houten gebinte kan gaan rotten door het vocht. Nu ben ik zelf geen expert op het vlak van condensvorming maar ik kan wel een aardig stukje klussen en ben nogal technisch onderlegd.

Persoonlijk zie ik het probleem niet want wanneer vormt zich condens? Wanneer warme vochtige lucht in contact komt met een koud oppervlak koelt deze lucht af. Koude lucht kan minder vocht ophouden en gaat bijgevolg vocht afgeven in de vorm van condens druppels. Dus ja je zou condens kunnen krijgen tegen je onderdak waardoor je kepers nat worden in de winter als het niet geïsoleerd is of geen dampscherm hebt... Je onderdak is in die periode ijskoud en de warme vochtige lucht van binnen slaagt aan tegen het onderdak, de lucht koelt af, kan het hoge vochtgehalte niet aan en vormt condensdruppels. Maar in mijn situatie zijn alle pir platen, kieren, doorvoeren, etc afgepurd en voorzien van alu tape. Ervan uitgaan dat dit fungeert als een goed werkend dampscherm kan er in principe toch geen warme vochtige lucht in de luchtspouw komen en kan er bijgevolg niets condenseren...

En die luchtspouw... sja die zal in de winter ook wel stevig afkoelen waardoor de temperatuur tussen dakpannen en onderdak quasi gelijk zal zijn aan de temperatuur tussen onderdak en pir isolatie (de luchtspouw dus). Als er geen verschilt tussen temperatuur is zal er volgens mij ook niets condenseren... het enigste wat in de winter enigszins warm kan zijn is de koude kant van de pir platen maar ik heb nog niets weten condenseren op een warm oppervlak...

Momenteel ben ik nog in de mogelijkheid om de pir platen te verwijderen om alsnog tussen de keepers te isoleren. Geen fijne job, tijdrovend, dubbel werk aangezien nadien alles terug opnieuw geplaatst moet worden maar dan liever nu dat werk doen dan binnen 10j een rotte houtstructuur door het vocht owv de condensatie.

Graag had ik jullie mening in deze geweten/gevraagd. Dank alvast!

Groetjes joeri 

Bekijk

Allen,

Wij hebben recent ons dak laten vernieuwen alvorens wij de zolder willen afwerken tot woonbare ruimte. Momenteel is alle isolatie al geplaatst tegen de keepers waarachter een holle ruimte zit en dan het onderdak. Ik heb destijds veel opgezocht en forums geraadpleegd maar ik vind geen eenduidig antwoord.

Mijn ingenieur gaf aan dat het zo geen kwaad kon zolang ik langs de binnenzijde maar een perfect dampscherm voorzie! Mijn schoonbroer (die bij een deftige bouwfirma werkt) was deze middag verontwaardigd en zei me dat ik tussen mijn keepers ook isolatie moet voorzien omdat er anders condensvorming gaat optreden in de winter en bijgevolg de houten structuur van het dak zou gaan rotten... Als dat daadwerkelijk zo is wil ik er nu gerust nog vlokken in laten spuiten alvorens wij verder gaan met het afwerken...

Graag had ik verder advies van jullie vernomen. Wat moet ik nu doen? Gewoon zo laten en verder doen? Of extra kosten maken en er vlokken in laten spuiten zodat de holle ruimte tussen de keepers ook gevuld word met isolatie? Dat door de holle ruimte mijn isolatie iets minder efficiënt zou zijn neem ik erbij! Het gaat mij enkel om de condensvorming en aantasting van het hout op lange termijn.

Opbouw is als volgt: zwarte vlakke dakpannen, panlatten, stoflatten, onderdak, keepers die op gordingen rusten en tegen de keepers (en dus niet ertussen) heb ik de pir isolatie platen geschroefd.

Wat meer info over het dak... Het onderdak is op zich zeker waterdicht. Ik weet dit zeker omdat de pannen een aantal weken op zich hebben laten wachten. In deze periode heeft het best wat geregend terwijl ik enkel een onderdak had en geen lekken had. Winddicht ga ik zeker niet beweren gezien ik gemerkt heb dat niet overal de tape die de overlap zou moeten toeplakken gebruikt werd. Op sommige plaatsen hangt de folie er nog op en kon ik mijn hand tussen de 2 panden naar buiten steken. Dit was volgens mijn schoonbroer vrij normaal dat ze niet overal de panden aan elkaar vastplakken. Zolang de overlap maar goed is en dat is het geval gezien ik geen water binnen kreeg. De nokken en hoeken werden van pur schuim voorzien alvorens de nokpannen en noordbomen geplaatst werden, daar zullen de pannen dus wel luchtdicht zijn.

Wat meer info over mijn isolatie. Betreft pir platen met alu afwerking welke tevens als dampscherm dient. Ik heb alle pir platen onderling ook met flexibele pir schuim aan elkaar gekleefd. Aansluitingen met gordingen, vloer, doorvoeren, etc ook voldoende volgespoten met de flexibele pir schuim. Vervolgens over elke naad of aansluiting nog alu tape over gekleefd. Voor de echte leefbare ruimtes heb ik de pir platen met ineens gyproc aan gemonteerd. Hier uiteraard geen alu tap gezien de naden nog afgemeerd worden maar wel alle platen onderling en aansluitingen met gordingen van flexibele pir schuim voorzien.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag