Jones87

Jones87

Verbouwer

Lid sinds 14/04/2016

  • 16 vragen gesteld
  • 6 vragen beantwoord
  • 7 leden bedankt

Geschiedenis

Beste,

Een vraag om een boiler 3 fasig aan te sluiten.

Ik kan hem monofasig 230 v , 3 fasig 230V en 3 fasig 380( 400) V aansluiten.

Ik heb een aansluiting 3x400V+N.

Om van monofasig naar 3 fasig te gaan dien ik een ander printplaatje te monteren dat erbij geleverd is.

Maar hier is geen aansluiting voor de nul ( blauwe draad) , alleen maar L1, L2 en L3. Waarschijnlijk omdat het een symmetrische belasting is.

Dien ik dan best de vierpolige zekering in mijn kast te veranderen door een driepolige ?

Of kan ik de vierpolige zekering ook gebruiken en dan de nuldraad niet aansluiten?

Hoe zit het met de diff van 30mA. Slaagt deze wel af als de nuldraad niet is aangesloten, of ziet deze ook een stroomverschil tussen de verschillende fasen.

Ik heb al een vraag gesteld aan de fabrikant maar omdat ik geen aannemer met BTW nummer ben kunnen ze mij niet verder helpen.

Groetjes , Jonas

Bekijk

Beste,

Welke tape kan ik best gebruiken om naden van pir/pur platen af te kleven?

Men heeft mij vertelt dat in vochtige plaatsen of waar veel temperatuurschommelingen zijn de aluminium tapes loskomen na 5 tal jaar.

De blauwe Pro Clima tape van Tescon Vana lost nagenoeg niet.

Ik zou denken , alles hiermee aftappen.

Maar de platen die aan de binnenzijde van mijn dak komen, hier dient de alu cachering van de platen als dampscherm. Dient mijn tape dan geen alu tape te zijn, om de alu laag van de platen te vervolledigen over de naden?

Er zijn wel grote prijsverschillen in alu tape. Degene met hogere kleefkracht kost evenveel als de blauwe Pro Clima tape.

Een deel van mijn huis wordt ook geisoleerd langs buiten met pir platen en dan sidings ertegen. Hier de platen ook met alu tape afkleven of omdat dit aan de buitenzijde is best met de Pro Clima tape die zeer hoge kleefkracht heeft?

Of als ik de naden ontvet zal de alu tape ook goed houden?

Groetjes,

Jonas

Bekijk

Beste,

Mijn straat heeft maar één riolering, het vuil afvoerwater en het regenwater gaan wel apart naar het straat maar daar komen ze dus in dezelfde buis.

In de regenput zelf komt een sifon op de buis van de overloop voor geurhinder te voorkomen. Maar dient er dan ook geen sifon aan de overloopzijde van de voorfilter ?

Maar deze dient bereikbaar te zijn, dan dien ik nog een stalen deksel bij te plaatsen (tis aan de oprit) .

De enige plaats waar er geurhinder dan kan hebben is aan de dakgoten van huis en achterbouw.

Heeft iemand geen sifon aan de overloop van de voorfilter en last van geurhinder? (Bvb via de ramen van de slaapkamers kort bij een dakgoot)

Maar als de filter overloopt en hier ligt wat vuil op (bladeren,etc.) kan dit de sifon dan niet makkelijk doen verstroppen?

Dan nog een vraag waar de afwateringgootjes komen van het terras en de oprit, dien ik hier best een sifon te plaatsen tussen deze en de aansluiting op de riolering? Denk van wel anders zal ik het wel reuken op het terras.

Ik dacht de afwateringgootjes aan te sluiten op een afvoerkolk (waar de bladeren in blijven liggen) en dan hierachter de sifon met een deksel zodat het bereikbaar blijft.

Groetjes,

Jonas

Bekijk

Beste,

Mijn ramen zijn geplaatst, maar doordat de spleet tussen raam en gevelsteen iets te groot is zijn ze niet afgekit. Ik moet ze eerst voegen en dan komt de ramenfirma er een laagje silicoon overzetten.

Hoe dik is dit laagje silicoon, moet ik hiermee rekening houden?. Dat de voeg iets dieper blijft zodat ze plaatst hebben voor een paar millimeter silicoon (in diepte).

Of moet ik gewoon voegen tot bijna gelijk met de steen?

Ga ik de kleur van de voeg nog steeds zien ? De silicoon zal transparant zijn.

Dan kan ik best een voegkleur kiezen die bij de ramen past(ramen zijn basalt grijs).

Ik dacht het volgende te doen voor het voegen. De steen en het raam afplakken. De moucheband die er al zit dieper duwen. Een beetje nat spuiten. Bij het voegsel (PTB filler, dien je enkel water toe te voegen) een scheutje compactuna doen voor betere hechting.

Na het voegen nog eens met een borsteltje erover.

Mss als het wat harder is de voeg nog een beetje nat spuiten.

Ik heb ook een paar foto's toegevoegd, bij de deur lijkt het mij moeilijk om te voegen, de opening is overal minder dan 1 cm (5-8mm).

Als jullie antwoorden hebben of nog tips, laat maar weten.

Groetjes, Jonas

Bekijk

Mijn vraag is.

Waarvan dien je foto's te nemen en wat dien je allemaal bij te houden als je zelf je huis isoleert en je wilt later een EPC rapport laten maken van je woning?

Ik dacht het volgende.

Factuur van de isolatie en als hier geen lambda waarde en dikte opstaat , een foto van de verpakking waar dit wel op staat.

Foto van de muur of voorzetwand die je hebt geisoleerd en een foto van dichterbij waar je de dikte van de isolatie meet op de foto.

Facturen van isolatiewerken die je hebt laten uitvoeren zoals na-isoleren van spouwen en spuiten van vloerisolatie.

Is dit dan voldoende?

Vriendelijke groeten,

Jonas

Bekijk

Beste,

Als je een spouw wilt na-isoleren en de gevel is met zavel gevoegd is het wsl het beste om deze te hervoegen.

Omwille dat de zavel dan niet goed droogd en in de winter vorstschade kan optreden.

Maar is dit ook nodig als er tegen de gevel een kurk of crepi laag tegenkomt? De gevel zit dan niet in je verwarmd volume maar er kan ook geen vocht van neerslag meer aan.

En wat als je de gevel langs buiten isoleert dan dient deze toch niet hervoegd te worden als de muur momenteel met zavel gevoegd is?

Groetjes,

Claes Jonas

Bekijk

Beste,

Ik dacht kabels te leggen vanuit mijn zekeringskast tot bij elk raam (ter hoogte van het rollint).

En deze wegstoppen in een gyprocwand.

Om later als ik nieuwe ramen en rolluiken laat plaatsen , dan elektrische rolluiken te nemen en aan elk raam een bedieningsschakelaar. Maar welke kabel dien ik hiervoor te nemen?

Op internet vond ik dit. Bij draadloos bediende rolluiken> 3G1,5.

Bij rolluiken met schakelaar 3G1,5 tot aan de schakelaar en van schakelaar tot motor minstens 4G1,5.

Waar ik mijn elektrisch materiaal ga halen zeiden ze me vanuit de kast tot bij de rolluik 5G1,5.

Volgens mij is het meest logische vanuit kast tot bij de schakelaar 3G1,5 en dan van schakelaar naar motor minimum 4G1,5 omdat de motor in beide richtingen moet kunnen draaien.Ik heb toch nog 3G1,5 kabel over.

Zou men ooit ivm het E-peil van de woning iemand kunnen verplichten om elektrische rolluiken te plaatsen ipv met een rollint.Tegen 2050 wit de regering dat iedere woning een bepaald E-peil behaald.  Je kan een rolluik steeds isoleren met een XPS plaat aan de binnezijde van je afkasting maar bij en rollint heb je steeds nog een opening.

Bekijk

Beste,

Ik heb een vraag ivm het aansluiten van de automaten en differentieel in de zekeringskast.

Normaal sluit ik steeds de voedingsspanning op automaten en differntielen aan op bovenzijde en onderzijde verbindt ik met de stopcontacten, lichtpunten, etc...

Nu lees ik in een boek van "Doe het zelf elektriciteit". Dat je bij een differentieel voeding vanboven aansluit en van de onderzijde naar de automaten ga. En bij de automaten andersom, dus voeding vanonder en de verbruikers vanboven. Maakt dit een verschil ivm de keuring?

Want ik sluit altijd steeds de voeding vanboven aan en van onderzijde naar de volgende automaten of naar stopc, schakelaar,...

Groetjes,

Jonas

Bekijk

Beste,

Ik ga mijn sanitair en CV zelf leggen met zelfbouwpakketten. Maar bij de sanitair heb ik een aantal vragen.

In het zelfbouwpakket gebruikt men tussen waterteller en collector en tussen de collectors onderling een diameter 20 mm alupex. Van de collector naar de verbruikers telkens 16 mm. Is dit voldoende, waar ik het materiaal koop zegt men van wel.

Ik dacht dat tussen waterteller en collector > dia 26 mm

Tussen collectors onderling ook dia 26 mm alupex

Naar bad en douche dia 20 mm alupex , en alle andere verbruikers 16 mm alupex.

Waar ik mijn materiaal haal zegt men dat een dikkere leiding niet nodig is , ik zou alleen mijn verbruik verhogen. Dia 16 mm zou voldoende zijn voor douche(regendoucheset) en bad(standaard bad met lengte 1,6 a 1,7 m) en hoofdleiding tss teller en collectors en collectors onderling dia 20 mm is volgens hun ook voldoende.

Want denken jullie, de mensen van het zelfbouwbedrijf (bestaat al 20 jaar) volgen of alles wat aanpassen volgens mijn gedacht?

Groetjes,

Jonas

Bekijk

Beste,

Ik zou mijn keldermuren willen afwerken voordat ik hier en daar leidingen bevestig die langs mijn wachtbuizen in de kleder binnenkomen.

Mijn kelder is 4meter op 2 meteren 1,7 m hoog. Ik heb geen water in de kelder gehad sinds de 2 jaar dat ik er woon, volgens de buren zou er vroeger wel water ingestaan hebben.

De muren van de kelder zijn met volle steen gemetst en 30 cm dik (huis is van 1960) , tot 1,4 meter hoog zijn de muren vanbinnen met cementlaag bezet.Ik heb enkel wat vlekvormen in deze cementbezetting. De kelder dient gebruikt te worden als opslag, mss ook voedingswaren tegen dat ik wat fruitbomen staan heb.

Zou ik de cementbezetting bijwerken met mortel (1deel cement, 1 deel lommelzand, en 1 liter compactuna pro per 25 kg cement) en hierna overal kelderbezetting van aquaplan ertegen?

Of zou ik kiezen voor Putzuna , een waterdichte cementbezetting(dit is wel wat moeilijk aan te brengen op het stuk waar mijn waterteller staat) ?

Groetjes,

Jonas

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag