jorisdt31992

jorisdt31992

Verbouwer

Lid sinds 04/05/2020

• 1 vraag gesteld
  • 2 vragen beantwoord

Geschiedenis

Onder de huidige regels van het AREI ben je in principe verplicht om 6mm² kabel te gebruiken wanneer je een fornuis of wasmachine enkelfasig wil voeden. Dit vind ik terug in artikel 198 van het AREI (zie eerste bijlage).

In het nieuwe AREI (Boek 1. Installaties op laagspanning en op zeer lage spanning) zegt men op pagina 115 hier het volgende over (zie bijlage 2):

"De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen. "

Begrijp ik het goed dat vanaf 1 juni 2020, wanneer het nieuwe AREI in werking treedt, het niet langer verplicht is 6mm² te leggen voor het monofasig voeden van de eerder vermelde huishoudelijke toestellen, of zie ik iets over het hoofd?

Indien deze verplichting effectief is weggevallen wat is dan de vermogensgrens voor een exlusieve kring van 2.5mm², moet ik hier 16A*230V rekening (met een automaat van 20A) of mag ik 20A*230V rekenen in dit geval? 

Alvast bedankt voor jullie respons!

Mvg,

Joris 

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag