Julian

Julian

Verbouwer

Lid sinds 11/12/2022

  • 22 vragen gesteld
  • 33 vragen beantwoord
  • 6 leden bedankt

Geschiedenis

Dag allen,

In mijn verbouwing wil ik graag vloerverwarming leggen. het betreft maar een 4 m2, dus een heel kleine kring. Bovendien komen er in de rest van de kamers ventilo-convectoren, dus alles op een lagetemperatuurverwarming. Mijn vraag is hoe ik de ene vloerverwarmingskring hier afregel naar debiet toe. Een aparte collector voor vloerverwarming lijkt me zinloos, aangezien het maar 1 kring is. 

Is het zo simpel als het toevoegen van een debietmeter op de depart van een uitgang van een 'reguliere' collector, kraantjes ertussen om dit circuit te kunnen afsluiten? vervolgens de kring waterzijdig inregelen zodat aanvoer/retour temperatuur overeenkomt met de vv kring beneden? Kan iemand mij bevestiging/aanwijzingen geven?

Alvast bedankt! 
Julian

Bekijk
Julian

Afvoeren toilet 1e en 2e verdiep

3 reacties· · #Sanitair

Situatieschets

Kan er iemand mijn plan voor afvoeren bevestigen of ontkrachten? Ik weet dat het niet de ideale situatie is, maar zo is het natuurlijk vaak bij renovatie.

Er zit een horizontale versleping in de standleiding, gevormd door de horizontale delen van hulpstukken 1 en 2. Ik moet hier namelijk door een dubbele muur omdat de afvoer locatie van buis 3 vastligt.

Ik respecteer de algemene regel standleiding naar liggende leiding = 2 x 45, en liggende leiding naar standleiding = 90°. Beluchter ging ik (verticaal) op hoogste punt plaatsen, een stuk boven afvoer toilet op het 2e. Dus niet door het dak maar bereikbaar - dak net helemaal geisoleerd. Mocht het nodig zijn (maar lijkt me niet?) zou ik op plaats A nog even naar boven kunnen gaan en daar ook een beluchter plaatsen.

Leidingen zijn dia 90. 110 past niet in de muur (was al ingekapt in de muur vd keuken). Ik stel maximale spoeldebiet bij de toiletten in op 6 liter.

Bekijk

Ik ben aan het verbouwen en ga een massakachel plaatsen (batch box rocket 150) op het gelijksvloers. Deze levert 24 kWh met 1 lading hout ('s avonds stoken) 1 kW per uur dus gemiddeld. MAAR: in realiteit worden er de eerste uren meer en de laatste uren minder dan 1 kW afgegeven.

Nu komt er ook sowieso vloerverwarming. Ik ben me er van bewust dat je vloerverwarming best lange tijd laat aanliggen. Idee is om vloerverwarming sowieso te gebruiken putje winter, massakachel als bijverwarming.

Mijn dilemma situeert zich in het tussenseizoen: dan vrees ik dat het wat te koud zou kunnen zijn bij thuiskomen van het werk, maar dit opvangen met de vloerverwarming lijkt me een slecht idee aangezien het twee trage systemen waren.

Nu was mijn idee om 2 ventilo-convectoren te plaatsen, ik kan ze mooi inwerken (onder bestaande tablet en in deel keukenkast). Samen zouden ze ongeveer 3500 kW kunnen afgeven. Ik zou de vv en de ventilo's van elkaar afsluiten met een simpele kraan. Het is sowieso niet de bedoeling om ze gelijktijdig te gebruiken. 

Maar: minimaal vermogen nieuwe ketel bij lage temperatuur is 3.9 kW en er zit zeer weinig water in de ventilo's, waardoor ik vrees dat de ketel veel zal pendelen / in low-load gaan. Simpele warmteverliesberekening: rond de 3.5 kW bij 2°c gemiddelde dagtemperatuur, rond de 6 kW bij -8 °c.

Vandaar dat ik graag eens jullie advies zou inwinnen. 

Bekijk
Julian

Leidingverloop douches 1e + zolder

27 reacties· · #Sanitair

Hallo! Voor mijn verbouwing wil ik graag een douche-warmteterugwinning gaan installeren.

Positieve ervaringen / bewijs efficientie:  https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194

Nu zit ik wat verveeld met het leidingverloop (zie schets). Ik wil twee douches (1e zal nu geïnstalleerd worden, 2de met verloop van tijd)
Ik heb 3 bedenkingen, voornamelijk wat betreft leegtrekken van de sifon van de douche op het 1e verdiep:

A: De verticale afstand tussen de invoer van de douche op het eerste zal maar een tiental cm boven het begin van de 45 graden bocht liggen. Volgens Technisch Handboek DYKA / WAVIN moet dit 1 meter zijn om leegtrekken van de sifons te vermijden. 

B: Het stukje buis in de 45-graden bocht zal slechts een cm of 10 zijn. Hier stelt DYKA/WAVIN dat dit minimaal 25 cm moet zijn. 

C: De maat van de douche-WTW en bijhorende 'turbo' is dia 50. alle leidingen ervoor zouden dan ook uitgevoerd worden in dia 50 volgens het principe dat er geen versmallingen mogen zijn in de riolering. Voor de standleiding wringt dit een beetje. Zal dit OK zijn? Debieten zijn laag: 12 liter totale doorvoer als beide douches gebruikt worden - aangezien ik ook van plan ben waterbesparende douchekoppen te gebruiken.

Ik hoor graag jullie mening/raad! 

Julian

Bekijk

Dag allen.

Ik heb me al wat ingelezen rond CV-ketels, warmtepompen, pendelgedrag, vloerverwarming, maar hier kom ik niet uit:

Ik heb de woning van mijn overleden grootouders overgekocht. Hierin was nog maar recent (2015) een nieuwe CV-ketel geplaatst, een de Dietrich MCA 35/40 MI, die zowel kan voorzien in CV warm water als SWW.

Dit is een modulerende ketel (uit infoboekje), die als nominale belansting (Qn) 8,1 - 39 kW levert.
Het huis uit de jaren '60 was bij installatie amper geïsoleerd. Nu alles aan het renoveren en zo goed mogelijk aan het isoleren. Bijgevolg besef ik dat de ketel overgedimensioneerd zal zijn na de renovatie.

De verwarming zal voornamelijk op het gelijksvloers aanstaan, vloerverwarming met een oppervlakte van 40 m2, met afgiftevermogen van grofweg 100W/m2 bij HOH 10 cm geeft een vermogen van 4 Kw.
Het minimaal modulerend vermogen van de ketel is echter 8,1 Kw. De ketel zal dus meer vermogen produceren dan de vloerverwarming kan afgeven (puur LTV).

Reeds gelezen in CV tuning: de pompsnelheid naar min 90%, max 100% brengen om pendelen te vermijden, maar mijn vraag blijft: zal deze ketel gaan pendelen bij deze vloerverwarming?
Met andere woorden: klopt mijn aanname dat ik deze ketel kan hergebruiken in deze nieuwe situatie?

Alvast bedankt en elke extra info is welkom!
Julian

Bekijk

Dag allen

Ik ben van plan om zelf mijn verwarming aan te leggen. Er is echter iets waar ik niet meteen uitsluitsel over vind, namelijk: moet je collectoren voor verwarming serieel of parallel aansluiten? Een hybride opstelling zou in mijn geval eigenlijk ideaal zijn: ik kan op het 1e verdiep maar 40-50 mm chappe leggen (te weinig voor cv buizen + elektriciteit wanneer deze kruisen, en er waren reeds sleuven horizontaal geslepen voor de oude radiatoren, dus deze zou ik willen hergebruiken en met mortel dichten.

Zie schets voor hoe ik dit zie.

Alvast bedankt! Julian

Bekijk
Julian

Houtwolisolatie ervaringen

3 reacties· · #Isolatie

Dag allen

Ik twijfel nog tussen houtwolisolatie en glaswolisolatie. Ik ben me ervan bewust dat houtwol een stuk duurder is en heb prijzen voor beiden reeds berekend. 

Mijn vraag gaat over de warmtedoorslag bij glaswol vs houtwol. 
Op het internet vind je terug dat de houtwol de warmte beter buiten houdt, maar ik ben op zoek naar real-life ervaringen. Dikte zou 8 cm tussen de kepers en 18 cm tussen de gordingen zijn. 

Alvast bedankt!

Julian

Bekijk

Dag allen

Voor mijn renovatie zal ik beneden in de keuken, toilet en living vloerverwarming voorzien. Nu ging ik er van uit dat ik dit gemakkelijk zou kunnen regelen in twee zones (toilet en keuken 1e zone, living de 2de zone). De achterliggende redenering is dat ik tijdens de week voornamelijk de keuken warm genoeg zou willen (vooral 's ochtends is het niet belangrijk dat de living echt warm is), dan kan de keuken bv. op 20 °C ingesteld staan en de living op 17°C. 'S avonds zou ik met een klein houtkacheltje dan wat bijstoken in de living. (Boven komen met verloop van tijd ventilo-convectoren, badkamer IR paneel).

Nu merk ik dat zo'n zoneregeling eigenlijk niet standaard is bij vloerverwarming (alles-of-niets verhaal als ik het zo versta), maar dat er wel systemen bestaan zoals de evohome. Zijn er hier mensen met ervaring met dergelijke systemen? 

Verder zit ik ook nog met een condensatieketel, ben pas van plan binnen enkele jaren over te stappen op warmtepomp. Daarvan las ik dat het een probleem kan vormen als de ketel zijn warmte niet kwijt kan bij bv. enkel in de keuken de vloerverwarming aan (ketel is een De Dietrich MCA 35 als ik me niet vergis)?

Elke input wordt geapprecieerd!
Julian

Bekijk

Ik ben aan het kijken hoe ik best de bovengrondse afvoeren leg binnenshuis. Met verloop van tijd wil ik graag op de zolder ook een badkamer maken, dus daarvan zou ook een afvoerbuis naar beneden moeten lopen. 

Daar zit het probleem: omwille van een groot raam in de keuken liep de oude afvoer (nu uitgebroken) van de badkamer eerst door de muur naar het kamertje ernaast, en dan pas naar beneden (loopt op het gelijksvloers door de keuken, in de muur ingewerkt). 

Nu lees ik o.a. op de technische handleiding van Dyka dat de standleiding best in één trek naar beneden loopt. Als ik op de zolder een badkamer maak, dan lukt dit nooit. Verslepen van de standleiding zou een optie zijn, maar dan zou ik in de badkamer op het 1e geen leidingen op deze standleiding mogen aansluiten aangezien deze zich in de aansluitvrije zone zou bevinden...

Iemand die hier raad mee weet?

Alvast bedankt! 
Julian

Bekijk

Ik bots bij de renovatie van mijn huis op verschillende moeilijkheden/vragen wat betreft zonwering. Screens uitvoerig bekeken maar bij het schuifraam blijkt dit alvast geen optie wegens te weinig muuropbouw (26.5 cm dikte nodig en maar 21.5 cm beschikbaar). 

Momenteel zitten er rolluiken in de woning, en afgelopen zomer werd duidelijk dat je door deze te sluiten de woning echt extreem koel kan houden. Dus ik zie de voordelen wel van rolluiken. Nadelen: beperkt of geen zicht, en misschien nog belangrijker: bouwknopen schrikken mij wel wat af. 

Achteraan is zuidoost gericht, vooraan noordwest. Ik speel met het idee om enkel achteraan rolluiken te voorzien, omdat er op deze manier geen onnodige warmteverliezen zijn vooraan, terwijl hier ook niet echt super veel warmte binnenkomt (zon schijnt hier pas binnen in de late namiddag/vooravond) 

Nu, de rolluiken achteraan: hiervoor werd ik Wilms aangeraden, wegens volledig luchtdicht en voorgeïsoleerd. Nu is het zo dat ik deze eigenlijk wel niet mooi vind, en ik me eigenlijk vragen stel of ik de rolluikkast niet beter zelf bouw (iets meer vooruitstekend in de ruimte), zoveel mogelijk voorzie met harde pir/pur platen, en proberen zo luchtdicht mogelijk te maken (pur schuim lijm). Als ik dit zou laten doen ben ik natuurlijk wel niet zeker dat dit goed (luchtdicht, zoveel mogelijk isolatie) wordt uitgevoerd.

Wat denken jullie dat het beste is naar isolatie toe?

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag