Recent opende ik op het eerste verdiep een houten bekisting waarachter 2 buizen van de CV-ketel (HR) zitten. De ene is een PVC-buis, de andere een metalen buis die best warm kan worden, dus vermoedelijk niet dubbelwandig (ik las ergens online +-90 graden, maar dat ben ik niet zeker).
De 2 buizen vertrekken in de berging aan de ketel bovenaan en gaan zo door het plafond door het eerste verdiep, terug door het plafond naar de zolderverdieping, waarna ze daar tesamen komen en dan door het dak gaan.
Nu maak ik mij toch zorgen of het niet te warm kan worden voor het materiaal van het plafond (hout etc...) Ik zie nergens geen bescherming wanneer deze door de plafonds gaan en er is heel weinig plaats voor gelaten +- 0,3 cm.
Is het een goed idee om door middel van een of andere hittebestendige tape deze te beschermen of met een soort van Pur toe te spuiten? Zijn er materialen die mij kunnen worden aangeraden? Moet ik ook de buis zelf isoleren in de houten bekisting? of laat ik dat beter zou, zodat ik nog van restwarmte kan genieten in de kamer waar ze doorgaat?
Alvast bedankt mocht iemand mij hier een duidelijk beeld van schetsen.
Bekijk