Keej123

Keej123

Bouwer

Lid sinds 03/11/2022

• 1 vraag gesteld
  • 2 vragen beantwoord

Geschiedenis

Keej123

Huis achter bouwlijn

8 reacties· · #Ontwerp

Hallo,

Wij zouden graag een woning bouwen met een inrit naar een ondegrondse garage/kelder. Hier is een vrij grote afstand voor nodig en momenteel is de afstand van de rooilijn tot de bouwlijn een beetje te beperkt om een vlotte helling te maken die niet te steil is. 

De architect stelde voor om vooraan het huis een "aanbouw" te plaatsen die start op de bouwlijn en die aan het huis vast is. Op deze manier zijn we beginnen bouwen op de bouwlijn maar zal het eigenlijke huis (en de kelder/garage) dus enkele meters achter de bouwlijn aanvangen. We denken nu aan 1.5m tot 2m achter de bouwlijn. Dit geeft ons dus wat extra meters om de helling goed te maken. Zie bijlage voor plannetje, aub.

Mijn vragen:

- Welk soort type "aanbouw" zou dit moeten zijn? Een terras zal onvoldoende zijn voor de gemeente, maar een carport/pergola/canopy/... misschien? Moeten we rekening houden met een bepaalde oppervlakte?

- We zouden dit zo tekenen op de plannen maar de aanbouw zou ik "eigen beheer" zijn. Met andere woorden: de bouwfirma zou het huis plaatsen maar niet de carport/pergola/... en we zouden dit zelf doen. We zouden dan 5 jaar de tijd hebben om dit te doen, na de bouwaanvraag maar eigelijk zou ik het niet willen doen en het zo laten. Zou de gemeente dit opmerken en zouden ze me kunnen verplichten de aanbouw te plaatsen? Ik heb toch ook het recht om, mocht ik er toch iets plaatsen, het (snel) terug af te breken ook, denk ik dan? Wat als ik de aanbouw niet zet en het huis zou verkopen?

- Andere interessante ideeën om wat meters te winnen voor de afrit zijn zeker welkom

Bedankt!

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag