Laura1140

Laura1140

Andere particulier

Lid sinds 03/02/2026

• 1 vraag gesteld

Geschiedenis

Hallo

Ik zit met een vraag rond een aanvaard bod op een appartement in België.

Ik heb een schriftelijk bod uitgebracht op wat mij werd voorgesteld als een duplexappartement (twee niveaus). De verkoper heeft dit bod aanvaard en ondertekend. In het bod staat enkel een opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening. Er is nog geen compromis getekend.

Tijdens de opmaak van de compromis door de notarissen is nu gebleken dat in de basisakte en eigendomstitel het appartement juridisch slechts één verdieping omvat, terwijl de derde (bovenste) verdieping wel bestaat en ook zo gebruikt wordt (slaapkamer/badkamer). Volgens plannen en feitelijke toestand gaat het duidelijk om een duplex, maar dit is niet zo opgenomen in de basisakte.

De notarissen en makelaar erkennen dat dit waarschijnlijk een fout/vergetelheid in de basisakte is. Men onderzoekt nu of de bovenverdieping vergund is en of een wijzigende basisakte mogelijk is.

Ik heb intussen wel al een waarborg van 10% gestort op de derdenrekening van de notaris, maar opnieuw: er is nog geen compromis ondertekend.

Mijn vragen:

Kan er in deze situatie sprake zijn van ontbrekende overeenstemming over het voorwerp van de koop (duplex vs. juridisch 1 verdieping), ondanks een aanvaard bod?

Kan ik weigeren de compromis te tekenen zolang de basisakte niet wordt rechtgezet, zonder het risico te lopen dat de waarborg verbeurd wordt?

Ik besef dat dit geen individueel juridisch advies vervangt, maar ik hoor graag hoe anderen dit juridisch inschatten of gelijkaardige ervaringen hebben gehad.

Alvast bedankt!

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag