Leentje1967

Leentje1967

Andere particulier

Lid sinds 17/06/2020

• 6 vragen gesteld
  • 28 vragen beantwoord
  • 1 lid bedankt

Geschiedenis

2012, ik vervang mijn tuinpad tussen onze 2 huizen van betondals met links en rechts een zandstrook door klinkers. 2015 plots een brief advocaat van de buren, mijn tuinpad veroorzaakt schade. Experten van de verzekeringen kome langs. Ons tuinpad ligt niet perfect maar er staat in het expertise verslag: Op basis van metingen en onderzoek lijkt de woning van de buren onderhevig aan capillair vocht in alle muren van hun huis. Muur vertoont ook vochtvlekken in het midden wat wijst op doorslag doorheen metsel- en voegwerk. er wordt heb gezegd de muur te laten behandelen door hydrofugelaag en voor opstijgend vocht (injecteren of onderkappen). Er staat duidelijk dat mijn pad licht overheld naar hen maar dat het niet aangetoond is dat dit de oorzaak is. Nu, jaren later en 5 brieven met tussenposes van 6-8/18 maanden later krijgen we natuurlijk plots een brief dat ze gaan dagvaarden. Maar verzekering heeft me altijd gezegd niets aan te passen aan het pad omdat we dan "schuld bekennen" en ze ons dan extra kosten kunnen vragen. Wij willen gerust 1 rij klinkers aan hun kant verwijderen zodat het water direct in de grond loopt, maar ik mag niet van de verzekering. En dan gaan ze nog steeds opstijgend vocht hebben he, want tot op heden hebben ze van hun kant nog niets ondernomen. Advocaat zegt gewoon de dagvaardiging te nemen en naar de recthbank te gaan en tegeneis "tergend en roekeloos geding" in te dienen. Ten einde raad.... 

Bekijk

Mijn buren hebben een nieuwbouw tegen onze gevel geplaatst. Tussen de muren steekt 6cm geluidsisolatie. Zij bouwen hoger dan onze bouw. Dus de punt die er nu ontstaan is, willen ze met 12cm isolatie, latten en leien verder afwerken. Ze komen hiermee zelfs voorbij hun eigen gevelsteen. We vermoeden dat ze dachten dat de muur gemeen was want, zo zei de dakwerken "we gebruiken maar 1 steen breed". 

Wij willen wel toelaten dat ze over de perceelsgrens gaan (denken dat ze gewoon een fout gemaakt hebben in de inschatting van de perceelsgrens want de landmeten zette de paaltjes nadien ergens anders dan dat zij dachten) maar willen geen overdracht van eigendom. Hiervoor willen we een overeenkomst getekend zien en deze moet dan ook geregistreerd worden. Zij wilden dit echter niet dus hebben we een advocaat onder de arm genomen. 

Hun advocaat heeft nu wel toegegeven dat er een "onrechtmatige inname" is.  Dus hebben wij gevraagd de vergoeding die wettelijk is te betalen. Tenslotte vroegen we niets als zij het document samen zouden tekenen en hebben wij nu advocaat kosten om gewoon dat papier en een plaatsbeschrijving te bekomen. Zij willen echter geen financiele tegemoetkoming. Mijn advocaat zegt me dat als we verder gaan hun bouw komt stil te liggen. We maken volgens hem wel veel kans die vergoeding te bekomen. Nu is mijn vraag. wat zou me dat kosten om het gerecht in te schakelen en wat kan de vergoeding zijn? Valt dit op voorhand te berekenen. 

Zou ik deze stap nemen? Het is al maanden een gedoe met de nieuwe buren en ik vind dat ze nu meer een les moeten leren. Ze zijn arrogant, hebben al schade aangebracht en mijn belazerd met onze tuinmuur. Deze hadden ze deels weggenomen en ze lachten ons uit...."t zal de wind geweest zijn". Dit volk komt dan in de toekomst naast ons wonen.

Bekijk

Mijn buren willen na-isoleren en hun dak en afwerking zou dan 20cm over de perceelsgrens komen. Ik heb vernomen dat dit na 30 jaar een nieuwe perceelsgrens door verjaring zou geven en dit willen we niet. Een overeenkomst waar wij toelating geven maar waarin staat dat de perceelsgrens behouden blijft willen ze niet tekenen. Ze zeggen dat dit niet wettelijk is ook al komt deze info van mijn notaris.

Of geldt dit enkel bij bv tuinmuren?

Bekijk
Leentje1967

beton gieten over perceelsgrens

2 reacties· · #Tuin

Mijn buren weten dat wij een nieuwe tuinmuur gaan zetten en gaan nu blijkbaar er een eigen naast zetten. ze doen dit zelf zonder aannemer. Nu vrees ik dat ze kun palen zo danig gaan zetten en er beton gaan rond gieten dat wij problemen krijgen om onze palen te zetten omwille van het beton. Dit doen ze uiteraard om ons te pesten.

Kan ik als ik dit zie een klacht indienen via politie?

Bekijk

Mijn buren weten dat wij een nieuwe tuinmuur gaan zetten en gaan nu blijkbaar er een eigen naast zetten. ze doen dit zelf zonder aannemer. Nu vrees ik dat ze kun palen zo danig gaan zetten en er beton gaan rond gieten dat wij problemen krijgen om onze palen te zetten omwille van het beton. Dit doen ze uiteraard om ons te pesten.

Kan ik als ik dit zie een klacht indienen via politie?

Bekijk
Leentje1967

Isolatie over perceelsgrens

24 reacties· · #Isolatie

Mijn buur plaatst een huis tegen mijn woning (nieuwbouw) en wil aan de buitenzijde isoleren. Daarmee komt zijn afgewerkte gevel 15cm over mijn dak. (de gevelsteen stopt echt op de perceelsgrens??)Dit werd ons nooit gezegd, noch gevraagd. Nu hebben we dit weekend opgemerkt omdat ze de balmen van hun dak aan het zetten zijn. 

Buur wil dan ons dak zodanig aanpassen (pannen weg, isolatie/latten/Leien en dan mijn pannen afslijpen en terugleggen???

Wij hebben hem nu een voorstel gestuurd om dit omwille van de perceelsgrens die kan wijzigen na 30 jaar (info notaris) om dit op papier te zetten zodat de perceelsgrens behouden blijft en mooit kan wijzigen. Ze willen dit nu bekijken maar de dakwerker zal dit weekend waarschijnlijk doorgaan met de werken (nog wel niet de gevel). Wat moeten we doen? Kunnen we eisen de werken te stoppen tot er getekend is? Of moeten we iets anders doen?

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag