Beste,
3 jaar geleden kochten wij een huis uit 1958 en hebben we binnen heel wat grondige renovaties gedaan. Er was toen een uithoek van een binnenmuur die op de oprit uitgeeft, waar er duidelijk vocht aanwezig was in het pleisterwerk: op ongeveer 2 meter. De aannemer liet mij toen geloven (ik was toen naïef en geen bouwkennis) dat dit wel zou optrekken eens de woning verwarmd zou worden.
Er werd opnieuw bepleisterd, boven het oud pleisterwerk.
Een jaar geleden, begon op deze zelfde plaats de verf op hoogte van 60-70 cm af te brokkelen. IK had toen direct door dat dit hetzelfde probleem was als voorheen. Ik liet dus de firma Murprotec komen. Het verdict: opstijgend vocht, de ganse binnenmuur van 8,50 meter + nog een andere binnenmuur injecteren, kostprijs: net geen 5.000 EUR.
Ik vond dit enorm veel geld en heb toen beslist om eerst zelf te proberen het probleem te verhelpen. Ik huurde eerst een vochtmeter (Trotec T660) en schreef over de ganse lengte van de muur de vochtwaarden op. Op bepaalde plaatsen waren deze vrij hoog, maar op de plaats waar er afbrokkeling van verf was, merkte ik teneerste dat de waarden niet OVERDREVEN hoog waren (65-75), en dat die hoger werden naarmate ik hoger op de muur opmat. Op andere plaatsen waar er zichtbaar geen schade was konden deze waarden wél hoog zijn (vb 130). Toen heb ik het pleisterwerk afgekapt tot boven de waterkering. Wat mij direct opviel, was dat het oud pleisterwerk tot onder de waterkering kwam op vele plaatsen, veelal op die eerste fameuze uithoek. Dit is iets wat natuurlijk niet door de verkoper van Murprotec kon gezien worden.
Ik heb toen in de binnenmuur in de eerste voeg net boven de waterkering het product "Dry-zone" van Colora ingespoten. Om de 10 centimeter.
Nu is dit ongeveer 6 maanden geleden en ik vond het eens tijd om weer de waarden op te meten. Ik huurde EXACT hetzelfde toestel en wat stelde ik vast:
- op de meeste plaatsen zijn de waarden gedaald (ook waar er op bepaalde totaal andere plaatsen hoge waarden werden vastgesteld)
- maar op die fameuze uithoek, zijn de waarden ofwel gelijk, ofwel licht gestegen
Wat ik nu eens gedaan heb (en wat ik 6 maanden geleden ook had moeten doen), zijn de waarden opmeten op verschillende plaatsen net onder en net boven de waterkering. Wat opviel: op de meeste plaatsen is er een duidelijk verschil en toont volgens mij wel aan dat de waterkering haar werk doet.
Ik stel mij dan luidop de vraag: is opstijgend vocht dan wel effectief het probleem? Of zit ik nu eerder met zouten in de muren op de plaatsen waar het oud pleisterwerk destijds onder de waterkering kwam?
Ik word wat radeloos en zie wat af van nog meer firma's te laten komen: uiteindelijk zijn het wel altijd vlotte verkopers die langskomen en die hun product willen gebruiken. Ze willen je ervan overtuigen dat hun diagnose de correcte is... Vooral dat het probleem opgelost MOET worden. Wij willen de huidige buitenmuur afbreken gezien de spouw niet diep genoeg is om deftig te isoleren, en daar façabrik tegen plaatsen tegen de binnenmuur langs buiten (isolatieplaat + steenstrips). Maar hiervoor mag er dus géén opstijgend vocht zijn.
Kan er mij iemand tips geven? :-)
Bekijk