mbbs1024

mbbs1024

Andere particulier

Lid sinds 27/12/2017

• 11 vragen gesteld
  • 178 vragen beantwoord
  • 9 vragen goed beantwoord
  • 17 bedankjes ontvangen
  • 2 leden bedankt

Geschiedenis

mbbs1024
mbbs1024

Gemiddeld gezien, zullen zonnepanelen ongeveer 30% van je verbruik afdekken.
Alles hangt echter af van je eigen persoonlijke verbruikspatroon.
Als je de gedurende de dag geproduceerde energie zoveel mogelijk op datzelfde moment kan gebruiken, zullen ze rendabel zijn, als dat niet kan, zullen ze niet rendabel zijn, omwille van de zeer kleine vergoeding die je tegenwoordig krijgt om stroom op het net te zetten.
Vandaar de gemengde reakties die je krijgt.

Sinds ik op pensioen ben, kan ik het grootste gedeelte van mijn verbruik verschuiven naar momenten waarop er genoeg zon is, wat maakt dat ik niet veel dure stroom meer moet afnemen van het net, en in plaats daarvan, gratis stroom van mijn panelen kan gebruiken.
Mijn zonnestroom is gratis, omdat mijn panelen zichzelf, na 17 jaar, al dubbel terugbetaald hebben.
Maar vroeger had je wel subsidies, omdat de panelen toen nog zo duur waren, en was de injectievergoeding ook een pak hoger dan nu.
Ik heb daarom indertijd de digitale meter zelf aangevraagd, omdat die me, wegens het wegvallen van de prosumententax, en de hoge injectievergoedingen, een besparing van ongeveer 800 euro per jaar opleverde.

Bekijk
davydb99

onrealistisch verbruik watermeter

8 reacties· · #Sanitair
mbbs1024
mbbs1024

Misschien ergens een overdrukventiel van een boiler dat niet goed werkte en dus lekte, waar nu kalkaanslag op gekomen is, waardoor het lek nu dicht is ???

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Het gebruik van de dongle in de P1 poort is momenteel nog niet toegelaten in België.
De reglementering om dit toe te laten wordt momenteel aangepast, en daarna mogen leveranciers dossier indienen bij Synergrid, om hun apparatuur te laten certifiëren.

Momenteel is er nog geen enkele fabrikant/leverancier gecertifiëerd om op die manier hun batterij aan te sturen.
De batterijen worden wel al te koop aangeboden, maar als je zeker wil zijn dat een bepaalde batterij goedgekeurd zal zijn of niet, wacht je best nog een paar maanden, tot er fabrikanten goedgekeurd worden.

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Je kan dat meten door meerdere kWh meters te installeren, je zal er minstens 3 nodig hebben, een op je netaansluiting, een op je zonnepaneel installatie, en een op je warmtepomp.
Op die manier kan je dan het percentage berekenen van de energie die de warmtepomp van je zonnepanelen afneemt.
Als je dat op ieder moment wil zien, zal je via een domotica systeem de meters moeten uitlezen, en bvb iedere seconde de berekening maken, en door het domotica systeem, daarvan een grafiek laten maken.

Bekijk
Mark1960

Bliksem inslag

4 reacties· · #Elektriciteit
mbbs1024
mbbs1024

Bij mijn ouders is er indertijd ook een blikseminslag geweest, via de luchtlijnen op de straat.
Resultaat, een aantal lampenen en zekeringen ontploft, en de invoerkabel die naar de elektriciteitsmeter ging, gedeeltelijk verbrand, en moest vervangen worden.
Best ook de bekabeling laten nakijken, isolatietest. 

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Vooraleer je zoveel geld uitgeeft aan een batterij, misschien best eerst kijken of die in jouw geval wel rendabel is.
Howest/UGent heeft daar een rekentool voor gemaakt  
https://www.ugent.be/ea/emsme/lemcko/nl/meten/rekentools

Batterijverkopers hebben nogal eens de neiging om je snel rijk te rekenen, door wat negatieve zaken in hun rendementsberekening te "vergeten". 
En hun propaganda/reclame/marketing machine draait op volle toeren om mensen aan te zetten om een batterij te gaan kopen.

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Niets vervelender dan slechte verbindingen . Met een multimeter bijna niet op te sporen . Draden kunnen onder invloed van warmte een contact open maken om nadat deze is afgekoeld terug contact maken .

Inderdaad, intermitterende fouten zijn het moeilijkst om te vinden, en daar kan je soms lang naar zoeken.

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Als je genoeg panelen legt, heb je in de winter, de helft van de tijd ook genoeg elektriciteit om te verwarmen met een airco of warmtepomp, je moet daar wel plaats voor hebben op je dak.
Dit jaar was wel een uitzondering met de lange periode dat het zo bewolkt was.
Ik heb nog een oude stookolieketel, en ook een airco, en ik verwarm regelmatig met de airco gedurende de dag.

Bekijk
LVR1998

Elkatherm: doen of niet?

15 reacties· · #Elektriciteit
mbbs1024
mbbs1024

Het is normaal als je een systeem neemt dat minder vermogen heeft, en dat gedurende dezelfde tijd laat verwarmen, dat je minder verbruikt hebt.
Maar, ....  Als je een verwarmingscapaciteit NODIG hebt van 30kWh, en je vervangt die door eentje van 12.5 kWh, zal je het huis daarmee niet warm genoeg krijgen.
Alles hangt dus af van welke warmtecapaciteit er nodig is om het huis op een aangename temperatuur te verwarmen.

Als ik voor precisiewerk, veel licht nodig heb, om alle kleine details te kunnen zien, en ik heb daarvoor een lamp van 100 W nodig, zal ik dat werk niet kunnen doen als ik die 100W lamp vervang door een lamp van 25W

Bekijk
mbbs1024
mbbs1024

Van op afstand is het onmogelijk om te weten welke warmtecapaciteit een woning nodig heeft, dat hangt af van de grootte, van de isolatiegraad, en van de binnentemperatuur die je comfortabel vindt.

Het is in ieder geval zo dat je bij elektrische verwarming, geen energiewinst hebt zoals bij een warmtepomp, en elektriciteit een pak duurder is dan gas, waardoor je elektriciteitsrekening niet lager zal uitvallen dan met je accumulatoren, eerder hoger, omdat het voordeel van lagere prijzen voor nachttarief stilaan aan het wegvallen is.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag