Net zoals je accumulatieverwarming, is verwarmen met infrarood panelen, een directe elektrische verwarming, waarbij er niet zoals bij een warmtepomp, een hoger rendement behaald wordt.
Als je verwarmingspatroon hetzelfde blijft, verwacht ik eerder dat de prijs zal stijgen, omdat je geen gebruik meer maakt van het goedkopere nachttarief, tenzij je zonnepanelen hebt, en je dan tijdens de dag gedeeltelijk op zonne energie gaat verwarmen, wat niet het geval is met accumulatieverwarming, die gewoonlijk s'nachts verbruikt.
Ik kan anders met mijn airco toch redelijk wat verwarmen op stroom van mijn zonnepanelen.
Niet op een dag zoals vandaag, maar er zijn genoeg dagen dat ik een groot deel van de dag op zonnestroom verwarm in de winter.
Met een directe elektrische verwarming, zoals infrarood panelen of een elektrisch vuurtje, zou ik idd in de winter niet veel kunnen verwarmen, omdat het rendement daarvan te laag is, maar een warmtepomp haalt veel van zijn energie uit de buitenlucht, waardoor het elektrisch verbruik een stuk lager ligt dan bij direkte elektrische verwarming.
Maar daarvoor moet je wel veel panelen hebben.
Op die manier bespaart de digitale teller me ook ongeveer 800 euro per jaar, ten opzichte van de terugdraaiende teller, ik heb die daarom, zodra dat mogelijk was, zelf aangevraagd, omdat dat in mijn specifiek geval zo interessant is.