Pascal735

Pascal735

Verbouwer

Lid sinds 16/09/2016

• 4 vragen gesteld
  • 3 vragen beantwoord
  • 1 lid bedankt

Geschiedenis

Volgens de EPB regels mag je naisoleren aan de buitenzijde onder het maaiveld. Dit moet 30-60 cm diep zijn om zo koude de langste weg te laten afleggen (makkelijke gesteld)

Nu stel dat je dit doet en niet onder je fundering graaft, hoe pak je dit dan best aan?

Een fundering is nooit mooi recht dus zet je isolatie (XPS veronderstel ik dan, of foamglas maar niet te betalen) gewoon zo dicht mogelijk tegen de fundering en muur en terug zand ertegen?

Plaats je een vochtscherm rond de isolatie maar wat met het de plaats tussen de muur/fundering en de isolatie?

Grootste vraag is dus: hoe werk je dit af zonder dat er grond/lucht/.. tegen je fundering/buitenmuur komt ? of mag dit?

Bekijk
Pascal735

Airco of niet

4 reacties· · #Verwarming & koeling

Hoi iedereen,

Bij grondige renovatie, driedubbel glas, spouwmuur isolatie, binnenmuur en buitenmuurisolatie. Zouden jullie opteren voor Airo (heel veel glas in elke kamer dus veel zonlicht - huis is zuidoost gericht) of voor lage temp convectoren en nachtkoeling door D-systeem?

Bekijk

Dag iedereen,

Ik heb een dampscherm vraag.

Wij hebben een huis gekocht van 1972. De bedoeling is van

1) de spouwmuur op korte termijn te isoleren: 2017 (ik dacht aan glaswol, aangezien we dicht bij de straat wonen en dit beter geluidsdempend is -geef gerust opemerkingen hierover)

2: de kamers allemaal te vernieuwen met nieuwe gyproc muren maar dan ook de buitenmuur langs de binnenzijde mee te isoleren. Moet hier dan ook een dampscherm gebruikt worden - in het hoofd houdende dat de spouwmuur reeds gedaan is EN:

3: als laatste (door de hoge kost) word de buitenmuur geisoleerd met 10cm (EPS - XXX-???) isolatie en gepsoten kurk.

De hoofdvraag is dus: Waar moet het dampscherm

- aan de binnenzijde bij het plaatsten van de binnenisolatie en gyproc

- of binnen enkele jaren aan de buitenkant als de buitenmuurisolatie gezet word?

Alvast bedankt voor alle opmerkingen / bemerkingen

Bekijk

Wij zijn een bestaand huis uit 1972 aan het verbouwen. Het idee is om nu de ramen de vervangen (en het dak) en de spouwmuur te isoleren met EPS parels. Binnen X aantal jaar zouden we dan de buitenmuur willen isoleren (maar 75% van onze muren hebben een spouwmuur).

We zouden de ramen nu al tot tegen de huidige stenen gevel willen laten plaatsen om nadien verplaatsen van de ramen te vermijden. Maar wat met de dagkant van de ramen? Als we naisoleren hebben we  het probleem dat de isoatie over de raam komt. Of moet de stijl van de raam dan breder gemaakt worden (lelijk voorlopig maar ok mee te leven) of kap ik een deel van de dagkant van mijn muur weg op de moment dat ik de isolatie ervoor zet?

En helaas is buitenmuurisolatie nu direct te duur om erbij te pakken vandaar deze vraag.

alle ideeen en opmerking over de volgorde of manier van werken meer dan welkom

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag