Hallo iedereen,
In 2020 kochten wij een woning uit 1991. De verwarming = elektrisch accumulatie.
Omdat er voor 6kwpiek aan zonnepanelen lag. Gingen we er van uit dat we onze rekening wel 'vlak' zouden trekken tijdens de zomermaanden (geen verbruik verwarming + meter draaide terug)
Vlak voor het nieuwe jaar 2021 komt fluvius een digitale teller installeren.. toen nog geen vuiltje aan de lucht tot 2021.. het alom bekende vernietiging van de terugdraaiende teller. Met als resultaat: een rekening van 2000€ voor 3 maanden te verwarmen.
Ook sanitair warm water is dmv een elektrische boiler.
We hebben geen gasaansluiting.. maar dit kan ik wel voorzien.
De situatie is wat het is.. zoals iedereen heb ik mijn bedenkingen naar deze zet van de regering en naar een klimaatneutrale toekomst.. maar, we zoeken nu naar de meest performante oplossing.
Enkele mogelijkheden:
Een lucht - lucht warmtepomp lijkt op eerste zicht de meest eenvoudige (lees: niet te veel breekwerk) oplossing. Maar is deze wel zuiniger?
Een lucht - water warmtepomp zou ook een mogelijkheid zijn. Maar, door zijn lage temperatuur enkel goed bij vloerverwarming.. wat door de geringe chapedekking niet mogelijk lijkt te zijn. Of kan dit ook radiatoren?
Een WKK systeem zou mischien wel iets kunnen betekenen. We zouden zo sanitair warm water kunnen opwekken en gas omzetten in elektriciteit.
Een WKK met brandstofcel?
Een hoogrendement ketel? (Gas) lijkt mij naar de toekomst toe, een gekke oplossing.
Alvast bedankt!
Groeten,
P&C
Bekijk