Peter Audooren

Peter Audooren

Bouwer

Lid sinds 30/04/2021

  • 1 vraag beantwoord

Geschiedenis

MichVB

keuze warmtepomp

2 reacties· · #Verwarming & koeling
Peter Audooren
Peter Audooren

Beste, ik verwijs naar mijn ervaringen die ik deelde op Google en TrustPilot. Wij hebben nu tot ons groot ongenoegen sinds anderhalf jaar een Daikin lucht-water warmtepomp. We hadden van bij de aanvang problemen:

- installateur die duidelijk de complexiteit van het toestel niet beheerde

- onder andere: op de thermostaat gewenste temperatuur 22 graden. Buiten vriest het. De gewenste temperatuur wordt bereikt ... maar de warmtepomp blijft gewoon doorverwarmen tot over 25 graden. Waarop we ramen beginnen open te zetten omdat het onaangenaam wordt in huis. Installateur beweerde dat de warmtepomp geen rekening kon houden met de instellingen en metingen van de thermostaat. 6 maand later - na een interventie van Daikin zelf - is de warmtepomp zo ingesteld dat ze daar wel rekening mee houdt. Het kan dus uiteraard wel.

- afgelopen week was het frisjes buiten. Dankzij 4-seizoensglas en wat zon, werd het gezellig warm in huis zonder nood aan verwarming. Uiteraard is dat alleen overdag EN als de zon schijnt. 's Ochtends of op een grijze dag als gisteren ... zakt de temperatuur binnen nu sinds anderhalve week tot 19 .. 20 graden: de warmtepomp doet het technisch wel (we hebben warm sanitair water), maar het ding vertikt het om de vloeverwarming in te schakelen. Zelfs na aanpassing van de gewenste temparatuur to 27 (ja, zevenentwintig) graden, gebeurt er niets ...
Problemen kunnen zich voordoen uiteraard. Maar dan verwacht ik wel een snelle en efficiënte oplossing.
Eén van de installateurs aangegeven door Daikin heeft geen tijd. Te druk. Daikin zelf reageert wel zeer snel (binnen een paar uur!) op reviews op TrustPilot, maar reageert niet op een mail met vragen naar een oplossing. Een 2-tal dagen na de mail bel ik zelf Daikin op. De medewerker weet -zegt hij - niet van de e-mail, maar weet dan wel een detail te vertellen dat ik hem aan de telefoon niet vertelde en wel in de e-mail staat. In mijn woordenboek heet dat 'voorliegen'.
De man beloofde me dat bij het begin van de week iemand van de planning mij zou bellen. Niets gehoord. Ik kreeg wel een mail van een marketing assistente om me aan te melden op de portaalsite van Daikin. Wat ik daar verder mee aanmoet is me niet duidelijk. Die portaalsite is overigens al even ingewikkeld als de aparatuur?
We zijn nu anderhalve week na de mail en 4 dagen na het telefoontje.

Conclusie: de verwarming doet al anderhalve week niets, en bijna andehalve week later kreeg ik alleen beloftes van Daikin, die ze overigens niet nagekomen zijn.

Als u dus een warmtepomp zoekt, zou ik aanraden die elders, niet bij Daikin te halen: duur, zeer complex, zelfs voor de eigen installateurs blijkt, of de installateurs hebben het zelf te druk ... en *de* basisverwachting die ik heb van een verwarming: verwarmen als dat nodig is, en stoppen met verwarmen als het warm genoeg is ... mag je niet zomaar aannemen dat Daikin dat ook levert!

Meer details via privé als u dat wenst ... Ik heb foto's van het thermostaatscherm en van het display van de warmtepomp zelf om een en ander aan te tonen.

Mvg, Peter

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag