Wij hebben gebouwd met een SOD. In het begin allemaal zeer positief maar de afwerking en de oplevering laten te wensen over. Ze zijn zeer goed in het onttrekken van hun verantwoordelijkheid. Een aantal tips en mogelijks is dit voor alle SOD firma's: - bespreek een goeie en duidelijke boeteclausule zowel bij overschrijden van de bouwtermijn als ook bij het wegwerken van tekortkomingen na de oplevering. Vooral het laatste tillen ze niet zwaar aan omdat er geen bepalingen zijn die dit regelen. -Lever nooit op als er opmerkingen zijn maar laat ze eerst wegwerken binnen de bouwperiode. -Betaal facturen enkel als het werk volledig werkend is opgeleverd. De meeste voorwaarden zijn 100% bij levering maar doe dit enkel wanneer je 100% zeker bent dat alles in orde is. - Start alle systemen op en laat ze een aantal dagen draaien alvorens op te leveren om deze manier kom je lekkages en dergelijke op het spoor en kan je deze in de bouwperiode laten oplossen en niet achteraf.
BekijkPSC
Andere particulierLid sinds 05/10/2012
- 1 vraag gesteld
- 2 vragen beantwoord
Geschiedenis
Wij hebben gebouwd met een SOD bedrijf
Wij tekenden verschillende contracten met verschillende aannemers en al deze contracten werden tegengetekend door de afgevaardigde van de SODfirma.
Op een bepaald moment hebben wij mmoeten opleveren omdat wij moesten verhuizen en ons huurhuis was doorverhuurd. Op dat moment hebben wij een oplevering gedaan met keurige notatie van alle restpunten.
Op dat moment hebben wij eerst mondeling, daarna schriftelijk bevestigd dat de restpunten gingen opgelost zijn 20 dagen na de oplevering (wat redelijk courant is)
Vanaf dag 21 heb ik laten weten aan de SOD firma dat ik mij beroep op de boeteclausule van het contract. Dit heb ik meermaals gedaan, schriftelijk mondeling, aangetekend.
De opmerkingen werden echter niet opgelost en er werden speciale werfvergaderingen gehouden ed. De leverancier van het bepaalde onderdeel is tot 3 maal toe in gebreke gesteld voor het niet correct en tijdig leveren van de installatie ook de SOD firma is twee maal in gebreke gesteld. Beide hebben altijd nagelaten te reageren op aangetekende schrijvens en emails.
Na meer dan een jaar zijn de opmerkingen nu eindelijk van de baan. Uitgerekend bedraagt de ontstane vertragings boete €7500. waarvan 20% te wijten is aan de SOD en 80% aan de andere aannemer.
Er is nog een openstaande factuur van €8000, het verschil is gestort op een derden rekening bij een advocaat, die bemiddeld heeft in de procedure.
De SOD firma ontkent nu alle verantwoordelijkheid en geeft aan ons te dagvaarden om het resterende bedrag te claimen en zegt niets te maken te hebben met die andere aannemer (hoewel ze in zijn naar tekenen) en de andere aannemer erkent dat er vertraging is maar zegt dat hij niet valt onder de befaamde boeteclausule en dat na het opleveren er geen rechten meer zijn hierop en dat bij opleveren met restpunten alle rechten van de klant vervallen omdat de bouwtermijnen dan niet meer van tel zijn. Naar onze mening is dat niet zo en staat de oplevering los van de maximale termijn en het leveren van een goed werkende installatie.
Graag advies.
gr.
PSC
BekijkBeste,
Ik zit in een soortgelijke situatie, kan je mij laten weten welke stappen jij hebt ondernomen?
gr.
Pieter
BekijkOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen