Rik502

Rik502

Andere particulier

Lid sinds 27/04/2016

• 15 vragen gesteld
  • 7 vragen beantwoord

Geschiedenis

Mag ik een diffferentieelschakelaar 4P 300mA plaatsen als hoofdschakelaar en enkel 2P (fase 1 en neuter) aanschakelen.

De hoofdleiding (vanuit de meter) is eenfasig (fase neuter) aangesloten. De kabel van meterkast naar zekeringkast is 4G10 mm² om later naar meerfasig te kunnen overschakelen.

Bekijk

In ons appartement (Bj 1977) met thans een EPC van 280 overwegen wij van de aluramen en glaspartijen, dubbel glas Ug= 4.0-4.5, (samen 38m²) te vervangen door geisoleerde Alu profielen (Reynaerts Masterline 8Hi 3-kamer geisoleerd Uw=1.3) glas driedubbel Cristal Energie Ug=0.6.

Wat is de invloed op de EPC waarde. Alle factoren blijven identiek, enkel de raam en glaspartijen worden vervangen (zoals beschreven)?

Is het kort door de bocht om te zeggen dat het deel  EPC-waarde van de ramen (1977) = 38 m² x 4.0 = 152.

Het deel EPC-waarde ramen (2023) = 38m² x 0.6 = 22.8

Dus daalt de EPC met 152-22.8= 130 en het nieuwe EPC zou dan

280-130=150.

Is deze redenering correct? 

Bekijk

Ik ben eigenaar van een hoekappartement met een vloeroppervlakte van 120 m²(Zuid, Zuid-west gericht). De buitengevel is reeds geïsoleerd. Het appartement (5° verdiep van 10) heeft een geveloppervlakte van 55 m² waarvan 38 m² glas (dubbel U 3 of 4) in alu profielen (niet geisoleerd) (1977). De Epc waarde nu is 280.

Wat zou de theoretische EPC waarde zijn als wij de 38 m² glas en alu profielen vervangen door (glas driedubbel U=0.6W/(m²K) Aluprofielen U=1.5W/(m²K).

Wat zou de nieuwe EPC waarde zijn. Wie kan mij helpen?

Bekijk

de spiegelkast in de badkamer heeft in de kast (bovenkant) een stopcontact met randaarding (was zo oorspronkelijk bij aankoop), moet dit met een pinaarding zijn of mag een randaarding?

https://www.elektrische-keuring.be/praktische-gids-voor-de-elektrische-installatie/stopcontacten/

In deze link lees ik dat (indien voorzien door fabrikant) randaarding is toegestaan.

Ik heb toch een opmerking gekregen van de keurder.

Wat nu?

Bekijk
Rik502

isolatie van een dakkapel

2 reacties· · #Isolatie

ik wens een dakkapel te isoleren.

Van buiten naar binnen volgende opbouw: Rockpanel op houten kepers (6x6 cm) tussen de kepers isolatie PIF 60 mm R=3.5. De kepers staan op een  houten wand. Langs binnen hebben we dan PIR platen (tand-groef 10cm dik R= 4.5) bevestigd op de houten wand en voorzien van dampscherm, daarvoor gyprocstud en gyproc afwerking. Het dak/plafond van de dakkapel wordt uiteraard ook van de nodige isolatie voorzien.

Is dit een correcte opbouw? moet er achter de rockpanel ook een dampscherm worden voorzien? 

Alvast bedankt voor snelle reactie. 

Bekijk

Bij het renoveren van een woning van 1930 wens ik in de kelderverdieping (kelderverdieping is tuinniveau met achteruitgang) een teleruptor (230VAC 2P NO) te gebruiken met 2 drukknoppen (impuls NO) en 8 Led-TL lampen. 

1. Hoe teken ik dat op het eendraadschema? Enkel teleruptor en X (met aantal 8) of teleruptor  en TL (met aantal 8)

2. Op het situatieschema de beide drukknoppen met hetzelfde nummer (VB: L1) en de 8 TL met hetzelfde nummer (VB: L2)

Wie kan mij dat verduidelijken?

Dank U

Bekijk

Ik wens de ledverlichting in hall en traphuis met een teleruptor 230VAC 2P NO en drukknoppen NO te realiseren.

De drukknop heeft 3 kontaktpunten. Ik heb er normaal maar 2 nodig. Welke 2 gebruik ik en waartoe dient het derde kontaktpunt.

Wie kan mij helpen?

Bekijk
Rik502

isolatie onder plankenvloer

2 reacties· · #Isolatie

De houten vloer van de leefruimte ligt boven de kelderruimte (woning 1928) waar de centrale verwarming en alle technische voorzieningen zich bevinden. Het plafond in de kelderruimtes is afgewerkt met bepleistering (kan verwijderd worden).

De kelderruimtes worden niet meer als leefruimte gebruikt (bevinden zich op tuinniveau). 

De leefruimte is thans op straatniveau, dat is 1 niveau hoger.

Is het nuttig hier te isoleren, met glas- of rotswol?

Moet er dan een dampscherm aangebracht worden?

De leidingen van de verwarming die langs deze kelderruimtes loopt worden geisoleerd. 

Graag uw mening

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag