De volgorde van montage is Terugslagklep 20cm boven de bodem van de put.De aanzuigdarm moet zo kort mogelijk gehouden worden,bochten vermijden en aan leggen in stijgende lijn naar de pomp toe,liefst in sokarex uit één stuk wat niet kan platgezogen worden.Dit alles in een diameter groter of gelijk aan de ingang van de pomp.Filters en drukvat met schakelaar komt achter de pomp langs de druk zijde.Eventueel een vlotter met schakelaar voorzien in de put in serie met de elektriche voeding van de pomp die de pomp uitschakeld vooralleer ze lucht kan zuigen.Bij alie kun je voor een prikje een apparaatje kopen die je reserve aan water op afstand kan doorgeven .Dit kan ook dienst doen als vlotterschakelaar.De aanzuigkant van de pomp mag niet meer zijn dan 7-8m diepte anders moet je een dompelpomp zetten.Deze zijn X-aantal keer duurder maar hebben veel minder problemen en zuigen zich zelf aan.
Bekijkrobert Bruyland
VerbouwerLid sinds 12/09/2012
- 1 vraag gesteld
- 20 vragen beantwoord
Geschiedenis
In een regenton zitten allerhande beestjes die dan naar je put gaan ,wassen zou ik er niet meer mee doen en zeker niet afwassen,consumeren is sowieso uitgesloten,de rest kan wel.De oplossing is een geboorde put van 40-50m diepte met dompelpomp,na 10 jr is die terugverdiend en na controle je hebt steeds drinkbaar water met een temp van +- 9°c in overvloed.Je betaald dan enkel nog de waterzuivering aan de roverheid.
BekijkEr zal wel een pomp op staan en die zuigt water aan , elektrisch of manueel maakt niets uit ,
Dit kréeert onderdruk in de aanzuigleiding en is bij gevolg te meten met een (onder)-drukmeter .Als je weet dat 10m waterkolom = 1bar weet je hoe diep je waterniveau staat.
Elektrisch kun je enkele vlottertjes , zoals bij een dompelpomp , aan een kabel vastbinden , Je bevestigd een gewicht aan het uiteinde om de boel onder water te houden en je koppeld elk vlottertje aan een ledje met een schaalverdeling waar je de diepte kunt aflezen .
BOB.
BekijkBekijkDit lijkt met inderdaad interessant voor een kleine prijs.
Er staat echter heel weinig informatie bij vermeld. Hoe werkt het precies? Hoe kan je met dit toestel de watermeterstand aflezen zonder het deksel van de put open te doen?
BekijkDit lijkt met inderdaad interessant voor een kleine prijs.
Er staat echter heel weinig informatie bij vermeld. Hoe werkt het precies? Hoe kan je met dit toestel de watermeterstand aflezen zonder het deksel van de put open te doen?
Aan elke dompelpomp(kelderpomp) hangt een waterdicht doosje met een schakelaar ingebouwd .
Volgens de stand van het doosje staat de schakelaar aan of uit .Doosjes kun je appart kopen en als je die in je put laat zakken , aan een koord of ketting met een gewicht aan dan gaan die met de stand van het water aan of uit , schakel dat doosje tussen een batterij/voeding en een ledje en dan gaat het ledje samen met het doosje aan of uit .
BekijkDe woordkeuze is slecht , het zou zekeringpositie moeten zijn omdat het gaat over de plaats dat de zekering in het verdeelbord inneemt en dan neemt de één , twee plaatsen in waar de andere voor dezelfde werking slechts één plaats nodig heeft.Als je dus twee 'oude' beveiligingen wegneemt kun je vier nieuwe éénpositie-veiligheden zetten,winst :twee stroombanen bij.De keuring is in het brusselse minder streng op dit punt en laat toe dat je de automatische beveiliging met max 20A neemt en 10 MEER-voudige stopcontakten plaatst.Alle bureaux van het OCMW(BXL) zijn zo uitgevoerd en goedgekeurd.
BekijkWaarom die normen om de zoveel jr moeten veranderen weet ik ook niet.Het materiaal word (soms) beter met de tijd maar de regelnorm verschild van streek tot streek en EU slaapt verder.In ieder geval , zoals hierboven vermeld, hielden wij in bxl de norm aan van onbeperkt aantal stpcten maar wel max 20A met 2.5³ , natuurlijk.En dit voor openbare gebouwen en "gewone" lokalen van hospitalen.De controles werden om de 10jr herhaald en waren tamelijk streng maar gezien de omgeving , verantwoord.
BekijkVolgens hun zou géén buis beter zijn dan een geribde buis ???Inderdaad raar.Maar volgens mij moet je wel een bocht vinden een PVC-centrale.Ik heb vroeger nog wachtbuizen gestoken naar de straat toe waarvan de bocht een straal had van 1meter,daar steek je toch al wat door.Mijn buurman is installateur en die gebruikt GEBERIT.
BekijkDit is een goeie begeleider : file:///C:/Users/Robert/Desktop/Downloads/huishoudelijke-elektrische-installaties.pdf
BekijkIk woon in een 15 jarige bungalow,10x20m,met zadeldak.De isolatie is voorzien in 5cm stirodur in de spauw en op de houden zoldervloer.We hebben pvc ramen met dubbel beglazing.Door middel van een conventionele brander op mazoet,word een ketel opgewarmd,waarrond een luchtverplaatsing met een ventilatie systeem en thermostaat in de living de verwarming regeld.Dit gebeurt nu met rechthoekige kanalen met een wanddikte van 2.5cm.Het is zo dat de brander door middel van de thermostaat aan en uitgezet word en dat door een secundaire thermostaat op de ketel,de ventilatie word gestuurd.Dit is een zeer simpele installatie die altijd zonder veel problemen heeft gewerkt maar niet meer van deze tijd omdat je elke kamer niet appart kunt regelen,met als gevolg dat bij strenge winters de slaapkamers bijna niet verwarmt worden.Ik heb zonnepanelen en vraag me af of er iets te doen is met een warmte-pomp ,lucht-lucht,Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom.
BekijkBest een verbindingsdoos vragen bij de netwerkbeheerder of vragen welk type je mag aankopen!
Volgens mij mag je die kabel in buis leggen,maar dan moet je eerst de buis over de kabel steken en dan pas alles op de muur plaatsen,anders lukt het niet.Aangezien het een belangrijke ingreep in je installatie is ga je wel een bijkomende technische keuring moeten vragen.De nieuwe kabel zal dezelfde kenmerken moeten hebben als de bestaande op gebied van isolatie,sectie en aantal geleiders.De koppeling tussen de kabels moet gebeuren door de netwerkbeheerder en verzegelbaar zijn(logis{;<D),de rest mag je zelf/laten doen.
BekijkIk heb (had) zelf een probleem met kelderwater,door zeer slechte straatriolen, en ik heb nu een vergaarputje gemaakt op het diepste punt van mijn kelder,daar zit nu een dompelpomp in met een vlottercontact die de pomp automatisch aanzet wanneer het waterniveau stijgt.Enig nadeel:deze pompjes hebben de neiging om vast te lopen wanneer ze meerdere maanden droog komen te staan,in de zomer giet ik er af en toe eens een emmer water in zodat ze eens draaid.Ze staat er nu toch al enkele jaren in zonder problemen.
BekijkAls je vanaf nul begint kun je eerst al een aardingslus onder de funderingssleuf ingraven zodat je deze ook later kunt gebruiken voor je definitieve aansluiting van je woning.Je aarding laat je boven komen op deplaats waar je definitieve teller zal komen ttz zo dicht mogelijk bij de openbare weg,op één van de uithoeken van je toekomstig huis,Je vraagt de netwerkbeheerder aanwelke kant van het terrein hij wil aansluiten en op welke wijze de kabel moet gelegd worden om de aansluiting te maken op het net.Op deze plaats zet je een metalen vestiairekast,die op slot kan en plaats je je verdeelkast en laat je ook plaats voor de voorlopige teller.Een betonplex op de rug van de kast is een plus punt,als je alles zo plaatst zodat je later de betonplex kan losmaken van de kast kun je die in zijn geheel met alles erop definief op de juiste plaats in je woning zetten.In de kast zet je een aard-onderbreker zodat de aardingstest op een gemakkelijke wijze kan gebeuren. De uiteinden van de aardlus koppel je aan met inachtneming van een paar meter speling voor de latere definitieve aansluiting,aan de onderbreker.De kast zelf en de verdeelkast mogen hier ook op de secundaire kant van de onderbreker aan gesloten worden .je haalt een tellerkast bij je netwerkbeheerder die je op ooghoogte in de kast plaatst.hieronder of ernaast zet je het verdeelbord waarop je voldoende stopkontakten met hun respectievelijke stroombescherming aansluit om je werf én je woonunit te voorzien van stroom.voorzie dat je de bescherming zo kiest dat je die later voor je woning kunt gebruiken.Zet de kast stevig vast op 0,5m van de toekomstige muur waarop je defintieve aansluiting gaat komen op een stevige ondergrond ,desnoods met een paar hei-palen.als alles er staat,maak je een plannetje van wat er op dit ogenblik staat en kun je de voorlopige installatie laten keuren door een gecertificeert keurder die je zelf mag kiezen .Hierbij mag je ook prijs vragen zodat de goedkoopste bij jou komt.Na positieve keuring doe je een aanvraag bij de netwerkbeheerder voor de aansluiting.Bij een ondergrondse aansluiting heb je ook nog een aansluitingsgroep nodig waar plaats is voorzien voor: electriciteit,gas,internet,tv-distributie,............enz.De meeste netwerkbeheerders voorzien over het algemeen in een reglementenboekje voor huihoudelijke installaties waar alle nodige te volgen regeltjes in vermeld staan.Er zijn bedrijven die een kant en klare installatie voor je uitrekenen en waar je op hulp kunt rekenen in geval van twijfel.Een boekje met het technisch reglement komt altijd goed van pas .Google kan ook veel , en op dit forum gebeuren soms ook wonderen {;<D.
BekijkVoor mijn water heb ik een 40 meter diepe put laten boren door een gespecialiseerde firma ,dit is 40jr geleden en ik ben nooit zonder water geweest.Het water is meermaals getest en was tamelijk hard en had sporen van ijzer,maar goed drinkbaar ,de waterT° is over het ganse jaar stabiel 9°c.Het voordeel van een eigen put is dat je geen verbruiksbeperking hebt,je verbruik word wel geschat door de watermij en hier betaal je 21% btw op,water van het net kost je 6%btw,WAAROM: Omdat Belgie een apenland is.Verder heeft het een heel goeie smaak en als in de lente het zwembad gevuld word komen er na een paar uur luchtbelletjes mee boven.Ik heb hier geen vergunning voor moeten aanvragen maar tegenwoordig is alles in belgie verplicht en wat niet verplicht is is verboden.De kosten van de put zijn al xxx aantal keren terugbetaald.De installatie in huis is voor 90% met buis in buis PVC om kalkaanslag te vermijden,het eerste jaar heb je geen perfecte kwaliteid omdat de onderaardse put "gevormd" word waardoor het water soms wat bruin kleurd maar naarmate je meer om meer gebruikt word de kwaliteit ook beter.Of je water drinkbaar is hangt een beetje af van je omgeving,zit je in de buurt van een stroombedding dan heb al vlug een put van 100m diep nodig.De gespecializeerde firma's kunnen je zeggen wat je kan verwachten op de plaats waar je gaat wonen.Ik had 100% garantie van drinkwater,zoniet kreeg ik mijn put gratis.Als pomp heb ik een diepte,dompelpomp die tot 8bar druk geeft , aan de oppervlakte heb ik enkel een drukvat met een buffer van 120L,alles staat afgeregeld op 4barr wat zeker voldoet.Boven op de put staat een aftapkraan met groot debiet van 1.1/5 duim die dient voor de tuin of als brandspuit,Ze heeft hiervoor al eens gediend.
BekijkHou er ookrekening mee dat het tijdstip van je telleropname een grote rol speelt in je eindfactuur,als je telleropname op eind november gebeurt ben je al je opgespaarde energie van de voorgaande , zonnige maanden, kwijt .
Ik heb het geluk dat mijn opname eind mei gebeurt zodat ik elk jaar +- met een o-uitslag uitkom.Bij overschot warm ik met rechstreekse radiatoren
Mijn groot nadeel is de nacht-teller die enkel tijdens de weeckend terugdraaid,
Mijn verwarming bestaat uit een mazoutbrander van 25jr oud ,die het nogsteeds heelgoed doet,in combinatie met luchtverwarming.Water word elektrisch verwarmd met e-boiler en een tijdrelais die enkel tijdens de dag-uren en weekdagen opwarming toelaat,wegens de nachtteller.Verder heb ik nog een allesbrander om bij te stoken wat me tot hiertoe niets kost wegens hout in overvloed.
Resultaat , CO² gezien is onze regering heel slecht bezig.
BekijkOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen