Beste,
Mijn huis is 8 jaar oud en het spanten dak is zichtbaar doorgezakt tussen de verschillende steunmuren die eigenlijk voorzien waren om dwarsbalken op te leggen en zo de verdere opbouw van het dak te doen (oude steil als ik het zo mag uitdrukken).
De doorzakking is op de plaats waar de driehoek gevormd wordt het dichtst naar de voor en achterkant.
Deze verbindingen zijn gemaakt met het plafond dat eveneens een houten constructie is en daar blijkbaar toch niet op voorzien is.
De dakwerker wil dit komen herstellen maar dit door het dak lichtjes op te krikken en dan extra steunbalken te voorzien dit alles langs de zolder.
Nu mijn vraag is of dit wel de gepaste methode is daar ik vrees dat de houten verbindingen op de ringbalken waar de dakopbouw aan vastgemaakt is niet zou kunnen barsten of loskomen ?
Hoe zou eventueel het opkrikken het beste gebeuren daar steunen op de zoldervloer volgens mij geen solide basis is. Of is de beste optie het dak gedeeltelijk afbreken waar de doorzakking is en dan terug een stevigere constructie opzetten.
Met dank bij voorbaat.
Roland Van de Vondel