Volgens mij is het nuttig om aan de onderzijde een dampopen maar winddichte onderdak folie te plaatsen op een redelijk hoog houten latwerk. Dit kan ook een dampopen onderdakplaat zijn (celit). Maar ik zou kiezen voor de folie, omdat je dan in de ruimte tussen folie en de gebogen gewelven kurkkorrels (vochtbestendig) kan blazen. PUR schuim ter plaatse gespoten is echt mega-ongezond...
BekijkIk ga akkoord met het gegeven dat er te weinig aandacht wordt besteed aan luchtdichtheid in constructies, maar énkel de luchtdichtheid verbeteren is niet juist! Je moet ook veel isolatiemateriaal toevoegen! Warmteverliezen gebeuren nog altijd via convectie (luchdichtheid aanpakken), straling (wordt zelden aangepakt) én geleiding (isolatiemateraal toevoegen). Waarom zouden al die passiefhuizen, naast een perfecte luchtdichtheid, ook 40cm isolatie in het dak hebben? Omtrent het damp- en luchtdicht bouwen: hier ben ik mij erg van bewust. Ik maak geen ingewikkelde berekeningen, maar de vuistregel is dat in de winter het damptransport van binnen naar buiten gebeurt. Normaalgezien vormt de bestaande vloer met gewelf voldoende damprem en luchtdichting om dampen van binnen naar de kelder te remmen. De vloer kan je beschouwen als een omgekeerd hellend dak: de vloer is de damprem, erONDER plaats je de isolatie en aan de koude zijde van de isolatie plaats je een dampopen folie (=onderdak) opdat eventueel vocht toch nog uit de isolatie kan ontsnappen. De isolatie zelf wordt toch nog winddicht beschermd, zoals in een hellend dak. Als je aan de onderkant van de isolatie een echte damprem gaat plaatsen, dan plaats je de damprem aan de verkeerde kant van de isolatie. Let op: de situatie verandert wanneer de stenen vloer een houten vloer is. Die is van zichzelf niet luchtdicht/dampdicht. Hier moet een dampscherm aan de binnenzijde worden toegevoegd! Ik vergelijk de situatie met een spouwmuur, met een binnenspouwblad en pleisterwerk. Hier wordt aan de binnenzijde ook geen bijkomende damprem geplaatst, omdat het binnenspouwblad + pleister voldoende dampremmend zijn. Omtrent de gespoten PUR: dat is ook een persoonlijke keuze, ik ben een eco-bouwer en ik probeer zo weinig mogelijk ongezonde en milieuonvriendelijke materialen aan te raden. Dat is stof voor een discussie apart..
Bekijkmm ik weet niet dat er gebogen isolatieplaten bestaan; je zou toch best werken met een isolatiemateriaal in vlokken/korrelvorm. Een voorstel: je plaatst in de lengte van elk gewelfje, in het hoogste punt van het gewelfje, een hoge keper waarvan je de onderkant uitlijnt met de onderkant van de stalen I-liggers. Je gebruikt deze structuur om de onderdakfolie (of onderdakplat CELIT) te bevestigen. Aan de buitenzijde geen damprem, wel een ademende folie of onderdakplaat. Als je een folie gebruikt moet je nog een verstevigend dwars latwerk aanbrengen, de folie alleen kan het gewicht van de isolatie niet dragen. Hier kan je een vochtbestendig isolatiemateriaal inblazen, zoals kurk, perliet, vermiculiet of silicaatschuimkorrels. Ik vond een mooie uitleg bij leefmilieu Brussel in de groene tabel:http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/IF_Ecoconstructie_MAT14_Part_NL.PDF
Simpeler voor de constructie is als je los van de gewelfjes een latwerk plaatst van muur tot muur.
In praktisch opzicht is gespoten PUR een gemakkelijke oplossing. Maar.. ongezond, je maakt de constructie langs buiten dampdicht, je krijgt het er nooit meer goed af... mijn eco-instelling...
Bekijk