Simon1785

Simon1785

Verbouwer

Lid sinds 23/12/2020

  • 6 vragen gesteld

Geschiedenis

Momenteel bezig met de renovatie van woning. Hierbij hebben we bij het plaatsen van de gyproc muren een fout begaan. In twee deuropeningen ben ik vergeten versterking te voorzien voor in de gyproc-profielen. De muren zijn opgebouwd met Metal Studs (50 mm) - langs beide kanten 1 OSB-plaat en 1 gyprocplaat. 

Op voorhand wel nog aan gedacht om hier balkjes in deze profielen te steken... maar door onbekende redenen niet meer aan gedacht. Gyproc-muren zijn al afgesmeerd met soort dunpleister op het moment dat we de fout hebben ontdekt?  

Hoe zouden jullie dit oplossen?

- OSB lat tegen het profiel bevestigen (schuin schroeven zodat platen niet kunnen loskomen?) ? En eventueel als extra ook in de kopse kant van het de OSB-platen van de wand zelf vastschroeven?

- Profiel op somige plaatsen open snijden en hier houten blokken in kloppen en vast schroeven langs de OSB-gyproc- kant? Komt dan de stevigheid van het profiel in gevaar? 

- Drastische oplossing: Muur openbreken en houten latten erin steken?

Bekijk

Allen,

Ik heb hier al heel wat topics zien passeren over chape en uitzetvoegen, maar ik vind nergens het antwoord en daarom probeer ik om via deze advies in te winnen. Momenteel ben ik bezig met de renovatie van een kleine woning. Vandaag zijn ze nog niet komen chapen. Op het eerste zicht lijkt me dit degelijk gedaan. (Chape is nog niet beloopbaar).

De chape is versterkt met Duremit Compund: https://www.grouttech.eu/pdf/file_x0000_5.0403-fiber_compound_duremit.pdf. Er is geen vloerverwarming aanwezig in de chape. Alle sanitaire leidingen voor de radiatoren liggen onder de gespoten PUR, dus de chape zal minimaal temperatuurswisselingen ondervinden (denk ik). Desalniettemin heeft de firma ook de correcte uitzetvoegen voorzien: op de plekken waar de meeste spanningen kunnen ontstaan, wisseling tussen soorten tegels en bij deuropeningen. In de living gaat er keramisch parket gelegd worden. Initieel was het de bedoeling om deze in de richting van het licht mee te leggen. Maar dan komen deze tegels haaks op twee uitzetvoegen te staan, wat zeker niet mooi gaat zijn (1 zou ik nog mee kunnen leven, twee lijkt mij te veel). Daarom wil ik ze in de breedte richting van het huis leggen (kan de ruimte ook nog verbreken).

Omdat er geen vloerverwarming aanwezig is, is er geen ontkoppelingsmat nodig in de tegels. Hier bestaat heel wat discussie over. Maar dit terzijde. (Ik zou sowieso wel willen vragen aan de aannemer om deze lijm te willen gebruiken. https://www.omnicol.eu/nl/producten/product/Poedertegellijmen/PL200/112 

Het is evident dat de uitzevoegen overgenomen worden in de tegels; dit lijkt mij overal goed te lukken. Op de foto in bijlage heb ik twee voegen aangeduid in de zone van het keramisch parket. Als ik één van deze uitzetvoegen in de tegels exact laat overeenkomen met de uitzetvoeg in de chape, dan lijkt het zeer onwaarschijnlijk, dat de tweede uitzetvoeg van de tegels overeenkomt met de tweede uitzetvoeg in de chape?

Hebben jullie een idee hoe dit op de beste manier kan opgelost worden?
Ik was aan het denken om bij de de bovenste aangeduide uitzetvoeg de tegel gewoon verder te leggen en ongeveer 10 cm verder een nieuwe uitzetvoeg te laten inslijpen zodat de twee uitzetvoegen wel overeenkomen. Is dit een oplossing? Wat met de oude/originele uitzettingsvoeg? Of hebben jullie andere meningen?

Bekijk

Hallo allemaal, 

Ik heb waarschijnlijk een simpele vraag. Maar ik vind er niet onmiddellijk een duidelijk antwoord over op dit forum. 

De binnenhoek tussen een plafond en muur (beide gipskarton). Werk je dit het beste af met een binnenhoek van gyproc? Voor het schilderen dan ook nog eens kitten met overschilderbare kit? Of is deze kit overbodig eens een binnenhoek gebruikt is? 

De grootste angst is om na verloop van tijd kleine scheurtjes in het schilderwerk te krijgen. 

Bekijk

Allen, 

Ik ben momenteel bezig met de renovatie van een huis uit 1932. Met een aanbouw uit 1960. In zowel de aanbouw als het originele woning zijn geen spouwmuren (waar ik niet van achteroverval).

Nu heeft de achtergevel een raam tot op één hoogte van de grond. Wat ik zonde vind, ik zou er graag een schuifraam van willen maken. Dit wilt zeggen in mijn inziens dat ik de muur moet uitbreken, beton blok langs buiten zetten om de dorpel op te leggen en een ytong blok waar het schuifraam komt op te steunen. 

Daar dat ik zelf wel wat van verbouwingen kan, laat ik dit toch liever over aan aannemer. 

Hoe raden jullie de waterdichting van dit detail aan? De muren hebben last van opstijgend vocht, dus ik laat deze ook al injecteren. Zou het een oplossing zijn om eerst de ytong-blokken en betonblokken te plaatsen en dan op deze betonblok een EPDM-kleven die tegen de dagkanten van het schuifraam en de achterliggende ytong (steunpunt voor het raam) naar boven komen? 

Graag jullie advies en moest er iemand goed kunnen tekenen zou het tof zijn om dit te verduidelijken. 

Iemand advies voor een goede aannemer die zo'n kleine werkjes wilt uitvoeren in Mechelen? 

Alvast bedankt! 

Bekijk

Hallo allemaal, 

Ik ben volop bezig met het renoveren van een huis in 1932. Ik doe hier geen structurele werken, alleen maar energetische ingrepen (isoleren en dergelijke). De enige energetische ingreep die ook deels structureel is, is de vloer op volle grond/zavel uitbreken en dan isoleren met harde isolateiplaten, chape en vloerafwerking. 

Het veiligste lijkt mij om hier een betonplaatje te voorzien onder de isolatie. Beton: C25/30, boven en onder net 8/8/150/150 en vermoedelijk 12 à 15 cm dik. 

Onder deze beton zou ik een plastiek voorzien. Maar hoe zou ik het beste de verankering voorzien. (Ter info, de huidige vloer heeft geen dragende functie, de muren dragen af op een funderingsstrook, voor zover oude plannen correct zijn.)

- Optie 1: vloer met chemische ankers verbinden in de muur. Om zo eventuele verzakking onder het gewicht van de betonvloer tegen te gaan. 

- Optie 2: vloer niet verankeren met chemische ankers en randisolatie voorzien zodat de betonvloer kan uitzetten. Met het risico op verzakking? 

Alvast bedankt voor jullie feedback! :)

Ter info: het beste is uiteraard voor een ingenieur te raadplegen, maar ingenieurs kennende vragen ze misschien achter een grondonderzoek, wat volgens mij niet doenbaar is in een plek met beperkte ruimte. 

Bekijk

Recent ben ik gestart met een renovatieproject. Het betreft een rijhuis van 1932 met volgende indeling: 

Hoofdgebouw (breedte x diepte m)

- Gelijkvloers (5 x 7 m)

- Eerste verdieping (5 x 7 m)

- Zolder met zadeldak (5 x 7 m)

Eerste aanbouw (met plat dak) (breedte x diepte m)

- Gelijkvloers (5 x 3m)

- Eerste verdieping (2 x 3 m) 

Tweede aanbouw (met plat dak) (breedte x diepte m)

- Eerste verdieping (2 x 5 m)

Het is de bedoeling dat dit als starterswoning wordt bekeken. Het huis is degelijk qua afemetingen, maar gezinsuitbreiding is moeilijker. Omdat ik het dus binnen enkele jaren wil doorverhuren lijkt het mij nuttig om de voorschriften (klimaatneutraal 2050) reeds mee op te pakken bij de renovatie om zo een meerwaarde te kunnen geven. 

Op vlak van isolatie vragen ze bijna 12 - 14 cm isolatie (afhankelijk van het gekozen materiaal). 

- De vloer op volle grond ga ik uitbreken en isoleren. 

- De platte daken langs buiten isoleren

- De zoldervloer ga ik met harde isolatieplaten bekleden. De zolder is te laag voor mij om te staan en dat is iets wat de volgende koper makkelijk kan aanpakken. 

- De voorgevel mag ik niet langs buiten isoleren. (Eenheidswijk) Dus ik ben hier gedwongen om te isoleren via een voorzetwand langs binnen. Hier verlies ik dus 14 cm + afwerkingsplaten. Dit is mogelijk. We hebben het pleisterwerk afgebroken en de muren waren kurkdroog. (ter info -> Volle bakstenen met een totale dikte van 27 cm). Op zich kan dit geen kwaad want dan kan deze isolatie mooi aansluiten op de akoestische isolatie van de scheidingsmuren met de buren, de zolderisolatie en vloerisolatie. 

- De achtergevel is een andere paar mouwen. Hier komt een hoofdslaapkamer, dus alle cm's tellen. In de badkamer kan ik zelfs geen dikke voorzetwand plaatsen. Wel een klassieke voorzetwand. Profielen van 50mm en 1 tot 2 cm ruimte tussen de profielen en het metselwerk. Pleisteren is geen optie want dat kan ik niet zelf. Door de voorzetwand te plaatsen en deze ineens te isoleren zoals de voorgevel (maar dan dunner) sluit ik hier ook alle koudebruggen uit.

Maar om te voldoen aan het EPC-verslag zou ik de achtermuur dikker moeten isoleren. is het bouwfysisch toegestaan een buitengevel langs binnen EN(!) langs buiten te isoleren? De buitengevelisolatie sluit dan ook mooi aan op de isolatie van de enkele platte daken. 

(Ter info: er is ook een ventialtie C-systeem voorzien).

Hopelijk heb ik de situatie goed genoeg geschetst en kunnen jullie mij hierbij verder helpen. 

Alvast bedankt! (en een gezond en prettig einde jaar). 

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag