Beste,
We hebben onlangs een appartement aangekocht. Bouwjaar voor 1981. We hebben nu 18 maanden tijd voor herkeuren elektrische installatie.
In het appartement zijn geen verliesstroomschakelaars aanwezig.
Die van 300mA zullen we sowieso moeten plaatsen.
Ik las dat er enkele uitzonderingen worden toegestaan in zulke oude woningen. Oa geen max voor stopcontacten op 1 kring.
Een van de andere uitzonderingen is dat er geen verliesstroomschakelaar nodig is voor de badkamer indien de stopcontacten verder dan 1m van het bad/douche staan.
De badkamer was reeds gerenoveerd. Toch is er nog steeds maar 1 lichtpunt(+aarding), boven de lavabo. Een stopcontact is er niet. Deze lavabo staat verder dan 0,6m maar niet verder dan 1m van de doucherand.
Ik zou graag een Allibert Piano meubel plaatsen. In dit meubel zit een ip21 stopcontact.
De vraag is dus of indien dit meubel geplaatst wordt de afwijking (geen diff van 30mA) nog kan bekomen worden.
Verandert het feit dat dit stopcontact in het meubel zit iets aan de afstandsregel?
Ik vraag dit omdat het vrij simpel is om een bijkomende kastje met diff van 300mA bij te plaatsen. De badkamer zit mee op 1 van de 2 kringen dus zouden er veel verbruikers achter de diff van 30mA moeten komen. Ik vermoed dat dit wel eens problemen zou kunnen geven. (oa de keuken zit er mee op)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Yves
Bekijk