StefDB1984

StefDB1984

Verbouwer

Lid sinds 29/11/2016

• 3 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord

Geschiedenis

Hallo

Ik renoveer; en zou graag de bestaande vloer + chape (8cm) eruit halen om te kunnen isoleren + vloerverwarming leggen. Maar : de keuken, badkamer, en electriciteit + waterleidingen op het gelijkvloers zijn eigenlijk allemaal nog prima. 

Is er een manier om de chape eruit te halen zonder de keuken, badkamer, en bestaande leidingen te slopen? Anders wordt de kost veel te groot! 

Alvast bedankt!

Bekijk

Wij verbouwen bestaande woning en willen verwarmingssysteem vervangen (nu verwarmd met elektrische accumulatoren). Voor verschillende redenen willen we nu een warmtepomp.

We vragen ons nu af dit te combineren met vloerverwarming (VV) of ventiloconvectoren. Normaal is VV natuurlijk optimaal; maar wij zouden maar een 2cm isolatie onder onze VV kunnen steken. We hebben maar een 5-tal cm opbouwhoogte bovenop bestaande vloer (willen niet alles openbreken) waarmee we dus 2cm isolatie + ultradun 2cm VV droog systeem + 1cm parket zouden leggen. 

Dit is uiteraard niet optimaal... maar laat in principe toe om 35 graden te verwarmen. Ventiloconvectoren zou 45 graden zijn; en volgens technische info waterpompen is de COP toch een 30% lager bij 45 graden dan bij 35 graden. 

Dus vraag ik mij af... wat zou het meest rendabel zijn? Ventiloconvectoren op 45 graden (COP warmtepomp -30%)? Of vloerverwarming op 35 graden (COP warmtepomp optimaal, maar natuurlijk wel verlies naar grond omdat er maar 2cm isolatie tussenligt)?

Iemand enig idee?

Bekijk

Wij verbouwen een woning uit 1988. Wij zouden graag een lucht-water warmtepomp installeren. We zouden dit liefst doen in combinatie met (nog te plaatsen, overgedimensioneerde) radiatoren. Vloerverwarming is niet mogelijk (te weinig opbouwhoogte). Ventiloconvectoren zouden we ook liefst vermijden. 

Nu lees ik hier (en op andere websites) vaak: "voor een warmtepomp heb je sowieso vloerverwarming nodig" of "warmtepompen + radiatoren is slecht idee". Ik snap nu wel dat vloerverwarming te verkiezen is, maar wat is het verschil met overgedimensioneerde radiatoren nu echt? Kan iemand dat staven met cijfermateriaal? Bijvoorbeeld: als je warmetpomp met vloerverwarming op max 35 graden een SPF van 4 heeft, hoeveel zou dat dan zijn als je met overgedimensioneerde radiatoren op max 55 graden werkt? Of stel dat je 5000 kWh elektriciteit per jaar zou verbruiken voor een warmtepomp + vloerverwarming op max 35 graden, hoeveel zou het dan zijn met radiatoren op max 55 graden? 

Het zou heel nuttig zijn voor ons om te weten of we hier spreken van een efficientieverlies van 20%, van 50%, van 80%, ... zodat we zelf kunnen beslissen en niet moeten afgaan op algemeenheden als "dat is een slecht idee"!

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag