Beste,
Binnenkort plaats ik achter in mijn tuin een demontabele container van pakweg 4x2x2 m (LxBxH). De meer precieze afmetingen van het grondplan zijn 3805 x 2060 mm. Het grondplan bestaat uit een metalen kader, waarin OSB platen gevat zitten. Dit zgn. fundatieplan weegt zowat 180 kg, de wanden en het dak zijn lichter.
Om het grondoppervlak te ondersteunen wordt aangeraden om onder het metalen frame een fundering aan te brengen.
Mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een dergelijke constructie hebben mij aangeraden om hiervoor op de vier uithoeken van die rechthoekige basis telkens een betonfundering te gieten van 45x45x35 cm (vierkant, met 35 als hoogte), en in het midden van de lengte een fundering van 25x ca 90 cm.
Voor de bekisting wordt gebruik gemaakt van betonplex 18 mm.
Op die fundering komen dan in de 4 hoeken telkens 2 volle betonblokken te liggen van 39x19x19 cm, naast elkaar. In het midden van de lange zijde twee dito blokken in elkaars verlengde.
Het terrein is lichtjes hellend. Eén hoekpunt van de betonnen fundering komt gelijk met het maaiveld, de drie andere hoeken steken er iets meerboven uit, zegge 10 à 15 cm.
Nu is mijn vraag of het kwaad kan om de bekisting te laten steken. Misschien zal ze op termijn wegrotten? Ik verwacht niet dat hierdoor de betonnen fundering zou kunen "schuiven".
Ik zie trouwens niet in hoe de bekisting kan verwijderd worden, als de zijden van elk betonblok zijn "ingepakt" in een bekisting die grotendeels in de grond zit, en de vier kanten ervan met vijzen aan mekaar zijn gemaakt, of er zou eerst rondomrond moeten worden gegraven.
De bekisting mag dan "één met het beton zijn" (zie Mag ik eender welke plank gebruiken voor mijn bekisting?" op het forum), op termijn zal de betonplex toch worden aangetast?
Een tweede vraag is of de "kopse" kanten van de betonplex, waar de plaat (250x125 cm) is verzaagd, moeten worden behandeld met een produkt om ze meer vochtwerend te maken?
Dank bij voorbaat!
thvr2000
thvr2000
VerbouwerLid sinds 20/01/2013
- 2 vragen gesteld
- 2 vragen beantwoord
Geschiedenis
Ik kocht ca 1 jaar geleden een woning gebouwd in 1953, gelegen in het Waalse Gewest. Ik wil thans qua brandstof overschakelen van mazout op aardgas (centrale verwarming + sanitair water), en een condensatieketel (doorstromer) installeren. Ik zou willen vermijden om de evacuatie van de verbrandingsgassen via de schoorsteen te laten gebeuren, om een lange en vrij kostelijke intubering te vermijden (het betreft een open bebouwing met één verdieping + een zolder, met schuin dak, stookruimte in kelder). Een van de kandidaat installateurs acht een horizontale evacuatie langs een zijgevel onmogelijk, omdat aan de voorwaarde van de verdunningsfactor niet zou voldaan zijn. Is de verdunningsfactor hier van toepassing? M.i. is art. 4, § 1 van het Besluit van de Waalse regering van 29 januari 2009 niet van toepassing, aangezien voor de woning gaan bouwvergunning werd gevraagd (bouw < 1962), en ook § 2 is m.i. niet van toepassing, om dezelfde reden. Kan ik het beantwoorden van de vereiste van de verdunningsfactor beïnvloeden door een raam in de stookruimte, met 'kipstand' dicht te maken (zonder het dicht te metsen)? Dank bij voorbaat voor de deskundige hulp! PS: prijs van lopende offertes ligt thans meestal boven de € 9.000, maar dan wel voor bvb. een Viessmann 300-W condensatieketel met boiler van 160 L - o.m. omdat het om een eenpersoonsgezin gaat overweeg ik gewoon een doorstromer, zonder boiler, wat de installatieprijs toch wat zal drukken (bvb Junkers Cerapur Top 30(/42)-3 ZWB).
BekijkOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen