Wij zijn in mei 2024 ingetrokken in onze nieuwbouwwoning. In het begin geen problemen, maar zodra het kouder werd en de warmtepomp begon te draaien, schoten onze energiekosten de hoogte in, tot €20 per dag. Helaas pas op het einde van het jaar beseft, toen is de installateur onmiddellijk gekomen en heeft de instellingen aangepast, met duidelijk effect: energiekosten sindsdien maar tussen de €5-7 per dag. Conclusie: was initieel slecht ingesteld door installateur.
Dit ging even goed, tot 2 weken geleden een error "berperkt bedrijf" verscheen op de thermostaat, en hopla weer gigantisch energieverbruik. We weten ondertussen dat dit komt doordat de hoofdverwarming niet werkt en de bijverwarming continu aanslaat, was in november/december ook zo. Vorige keer is de installateur meteen komen kijken, nu stuurt hij al 2 weken zijn kat.
De financiële schade loopt ondertussen in de honderdtallen euro's, kunnen wij de installateur hiervoor aansprakelijk stellen? De eerste keer hadden we misschien sneller moeten zien dat er iets niet klopte, maar nu hebben we onmiddellijk aan de alarmbel getrokken, en laten zij het gewoon aanslepen. Extra moeilijkheid is dat wij geen rechtstreekse communicatielijn hebben met de installateur, alles gebeurt via onze aannemer (nieuwbouw op plan).
Wat betreft de error: iemand die dit herkent en weet hoe dit kan gebeuren? Lopen we risico op nog meer problemen in de toekomst? Over 2 maanden is de definitieve oplevering.