Beste Georges,
Het is uiteraard zinvol om uw spouwmuur te isoleren met een geverfde buitenmuur. Het is wel heel belangrijk dat er een grondige diagnose gesteld wordt van de spouwmuur en het metselwerk. Doorgaans controleren wij uw geverfde gevel op verweringsverschijnselen. Is de toestand van uw verf in goede staat, is er geen zichtbare vorstschade aan de koudedelen van uw gevel en heeft u vandaag geen vochtinsijpeling in uw muur, dan zal erna de na-isolatiewerkzaamheden ook geen probleem ontstaan.
Men spreekt vaak over de noodzaak dat verf best damp-open is om te verhinderen, bij verzadiging met water van uw gevelsteen, uw gevelsteen nog voldoende kan drogen.
Over de verhalen met betrekking to vochtoverdracht kan ik duidelijk zijn. Uit studies en praktijkervaring blijkt dat indien men met een niet-capilair product isoleert (doorgaans alle producten die in de spouw gebruikt worden - pur is eveneens niet water absorberend) er geen wateroverdracht is indien uw buitenmetselwerk voldoende watervast is. Een gevel die onderhevig is aan waterdoorslag kan per definitie niet geisoleerd worden tenzij men de gevel opnieuw waterdicht maakt. Ik verwijs hiervoor trouwens naar STS 71-1, de technische specificatie die als kwaliteitsnorm geldt voor spouwmuurisolatie.
Om uw verf te laten controleren, raad ik u aan contact te nemen met de grote verffabricanten. U maakt melding dat u van plan bent uw gevel opnieuw te verven, maar dat u graag wenst te weten of uw huidige verf voldoende dampdoorlatend is. Zij kunnen dat dan testen in het labo.
Mocht u nog bijkomende vragen hebben, help ik u graag verder,
Met vriendelijke groeten,
Tom Sels
Vivixtum (www.vivixtum.be)
Bekijk