Gezien wij met het idee zitten om een deel van onze woning 25m2 om te bouwen naar een zaak (gelegen aan de openbare weg) zijn wij een tijdje geleden naar de gemeente gestapt met de vraag hoe we te werk moeten gaan.
In onze akte van de woning staat duidelijk vermeld dat de eerste 50m van onze woning gelegen is in woongebied. (In dit deel wens ik dus een zaak op te starten).
We kwamen van een kale reis terug van de gemeente die beweren dat heel onze woning is gelegen in Agrarisch gebied volgens de gewestplannen van de jaren 70. En dat enkel een heel klein stukje van de voortuin woongebied is een paar meter.
We stonden dus met onze rug tegen de muur, maar enkele maanden later raken wij aan de praat met de buren over dit onderwerp. Nu blijkt dat hun tuin die parallel loopt met de onze ook in de akte beschreven staat als zijnde de eerste 50m is woongebied. Sterker nog de buur heeft bij aankoop moeten bijbetalen om dat er eerst beschreven stond agrarisch gebied en het om woongebied gaat.
Dit kan in onze ogen dus geen toeval meer zijn.
Komt er nog bij dat blijkbaar heel de straat is gelegen in gele zone, waar men vroeger in de jaren 60 kon bouwen, maar nu dus niet meer. Toch is er een goeie 10 jaar geleden een nieuwbouw gezet. Als ik deze woning opzoek op geoloket is deze eveneens gelegen in geel gebied. Hoe gaat men dit dan verklaren?
De gemeente antwoord voorlopig niet op de mails en reminders...
Hebben wij juridisch een poot om op te staan? Kunnen wij juridische stappen ondernemen en indien men kost wat kost blijft beweren dat een zaak niet mogelijk is, kunnen wij dan een zaak beginnen over het feit dat wij in de veronderstelling waren bouwgrond met woonst te hebben gekocht die nu landbouwgrond blijkt te zijn dus minder waarde? En het verschil terug eisen?
Tips voor een goede advocaat of andere experts zijn ook welkom. Ik laat het hier niet bij en wil dit tot op het bot laten uitzoeken.
Bekijk