Beste ,
Ik heb graag wat advies nodig voor het echt te laat is. Ons bouwaanvraag is goedgekeurd in feb.
We hebben een aannemer gevonden voor onze ruwbouw winddicht.
Aannemer maakt offerte op voor ruwbouw winddicht in 4 etappen.
Aannemer drong aan om voorschot 60% te betalen voor etappe 1. (12.000€)
We betalen voorschot en vervolgens begint hij met de graafwerken net voor bouwverlof.
Na het bouwverlof heeft aannemer ons laten weten dat hij maar pas de werken herneemt ten vroegste 15 sept.
Vervolgens geeft hij ons een copie van contract die we thuis kunnen nalezen maar die we tot op heden nog niet hebben ondertekend ,
omdat we niet akkoord gaan met bepaalde punten in het contract.
Aannemer heeft ons gisteren al laten weten dat hij niets aan het contract wil wijzigen.
Het contract is zodanig opgesteld dat enkel de rechten van de aannemer beschermd zijn en voor de betalende klant geen enkel recht.
(ik heb momenteel geen copie bij mij , maar zal deze vanavond toevoegen ..)
maar één van de punten zijn :
- Aannemer kan zelf beslissen wanneer hij de werken stopt en herneemt voor eendert welke reden ook , persoonlijk ..
- Aannemer zet er bij dat hij maar 6 maand veranwoordelijk is voor de werken (nieuwbouw)
- Laatste etappe 4 moeten we op voorhand betalen voor hij nog maar start met de werken (ongeveer 20.000€ )
Dit zijn zo al een paar regels dat ik nog bij gedachte weet , ook heeft hij een factuur voor ons ALU ramen opgemaakt maar aan 100%.
Wij hebben hem al meermaals gevraagd om factuur op te maken zoals in zijn offerte beschreven is van 60% en de resterende 40% bij levering/plaatsing.
Hij gaat hier niet op in en snoert ons de mond met : facturatie is geen kinderspel , ik maak geen facturen om nadien weg te gooien ,
dit is verwarring voor mijn boekhouden en wenst factuur niet aan te passen.
Naarmate de weken nu verder gaan heb ik het gevoel dat hij ons probeert op te lichten , want ik ga nooit zo'n type contract ondertekenen.
Hiermee zou hij toch de bouw jaren kunnen uitstellen , en bv éénmaal geld ontvangen van laatste etappe zou hij mssh niet meer komen opdagen.
We staan een beetje met onze rug tegen de muur.
Want we hebben we al voorschot betaald , hij heeft al graafwerken (oppervlakte van 230m²) uitgevoerd met alle gevolgen vandien.
Heeft voor het bouwverlof een pomp laten installeren voor grondwater , en na het bouwverlof gaat hij op een andere werf werken.
Hij zegt me : hier is de nummer voor de pomp en laat ze weghalen want ik heb nu geen tijd , we komen pas terug half september.
Als we hem bellen, snauwt hij ons af en smijt de telefoon neer dat hem voorlopig geen tijd heeft.
Mijn buikgevoel zegt hier al boekdelen over en ik vrees voor het ergste.
Hij dringt nu aan voor factuur ramen maar heeft gisteren nogmaals bevestigd dat hij niets verandert aan het contract.
Kan dit zomaar ? Kan een aannemer om het even wat in een contract plaatsen zoals bv enkel maar 6 maand aansprakelijk ?
Wij hebben momenteel nog niets ondertekend , maar wat kunnen we doen.
Alvast bedankt voor elk advies.
PS : Ik zal over enkele dagen contract inscannen in PDF en online plaatsen.
mvg ,
Thierry
Bekijk