Witte300

Witte300

Verbouwer

Lid sinds 24/10/2023

• 4 vragen gesteld
  • 24 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 4 bedankjes ontvangen

Geschiedenis

Mark1960

Verdachte Grondkabel

8 reacties· · #Elektriciteit
Witte300
Witte300

Wss tussen Bruin/blauw of tussen zwart/blauw zal 230v zitten. Weet je welke zekering? Dan kan je de kleuren daar bekijken. En ik zou voor de zekerheid eens meten tussen die kleuren. 

Bekijk
Witte300
Witte300

Je kan ook de spanning uitschakelen, kabels losmaken aan de zekering, kabels los in de inbouwdoos. Dan neem je een wago en je steek bv blauw en bruin samen in dezelfde wago. Dan zet je je multimeter op piepen. Dan zet je de pennen van je meter op blauw en bruin aan de andere kant van de kabel. Als hij dan piept weet je dat dat het juiste paar is. En zo kan je dat met verschillende draden doen. 

Bekijk
Witte300
Witte300

Beste

Tegenwoordig in de nieuwbouwen worden deze zo gelegd dat je ten alle tijden de stekkers kan uittrekken maar bij een renovatie normaal niet. Of je toestel moest op een andere plaats komen natuurlijk. 

Bij de keuring houden ze rekening met de bouwjaar van het huis. 
Er is wel een nieuwe regel ivm de differentieelschakelaars. Enkel de vaste toestellen mogen nog achter de 300mA zitten. De rest moet allemaal gegroepeerd per max 8 zekeringen achter een 30mA zitten. Maar dit is ook enkel voor nieuwbouw of totaalrenovaties. Een keurder gaat je keukentoestellen of je keuken niet demonteren hoor. 
ik denk gewoon dat de keukenbouwer nog wat extra geld wil cashen.

mvg 

Bekijk
Witte300
Witte300

Hey

Er is idd een nieuwe wetgeving.

-diff 300 en 30mA 63A moeten van het type A zijn. Verbindingen moeten uitgevoerd worden met 10mm. Je Kan hier ook kamgeleiders voor voorzien dan heb je niet zo veel werk om deze door te lussen.

-kortsluitstroom huishoudelijke installaties moeten altijd 3kA zijn.

-zoals je beschrijft vaste toestellen enkel nog achter de 300mA. De rest opdelen per max 8 automaten achter een 30mA.

Als ik je een goede raad mag geven willen ze dit in België nog aanpassen en willen ze gaan naar zoals ze nu al in Frankrijk doen. De 300mA gebruiken ze als hoofdzekering en alles wat daarachter zit wordt opgesplitst per max 8 automaten achter een 30mA. Zo heb ik mijn kast ook uitgevoerd en is volledig conform. 

Als je eventueel een laadpaal hebt moet je goed kijken naar de specificaties. Sommige vereisen een diff type B. Deze mag je nooit plaatsen achter een type A.  Deze wordt parallel geplaatst met je diff 300mA type A. 

mvg

Bekijk
Johan kemps

Welke diff.sch 2de verdeelbord

1 reactie· · #Elektriciteit
Witte300
Witte300

Volgens de nieuwe wetgeving moet je eerste bord afgezekerd zijn met een 300mA 40A (In jouw geval). En dan per maximum 8 zekeringen een 30mA 40A. Dus jou 2e kast ook een 30mA 40A. Achter de 300mA mogen enkel nog vaste aansluitingen zitten vb: vaste aansluiting kookfornuis,... Voor de rest moet zowel licht als gewone stopcontacten achter een 30mA zitten. 

Bekijk
Witte300

Stopcontacten zonder aarding

3 reacties· · #Elektriciteit

Beste leden

Een vraagje. Onze installatie is afgekeurd omwille van de verdeelkast. Deze gaat vervangen worden en alles komt volgens de nieuwe regels achter een differentieel te staan van 30mA. Nu is mijn vraag. Boven in de slaapkamers en in de living zitten er stopcontacten zonder aarding. Er is daar ook geen aardingskabel aanwezig. Hoe zit dit met de keuring? Ik heb mij laten vertellen dat dit geen probleem is bij bestaande huizen van voor een bepaald jaartal. Het is wel verplicht dat deze achter een diff staan van 30mA.  Badkamer en keuken hebben aarding. 

Bekijk
Witte300
Witte300

Valt best mee. Dit zijn allemaal kleine ingrepen aan de verdeelkast. Bedrading aan de verdeelkast wegwerken in een kabelgoot, Openingen tussen uw zekeringen dichtmaken. Wss zijn er nog gaten in de verdeelkast zo te lezen. Deze moeten allemaal afgedicht zijn zodat niemand met zijn vingers in de verdeelkast kan steken. Er moet een label op de deur hangen met welke spanning die binnenkomt (mono 230v, 3x230v of 3N400v). Dit zijn dingen die je gemakkelijk zelf kan doen. Enkel voor de spreidingweerstand zal je nog een extra aardingspin(nen) moeten voorzien. Als je hier geen kennis van hebt laat je dit best over aan een elektricien. Ook voor de schema's en de differentieels. Ik heb het vermoeden dat niet heel de installatie gekeurd is. De keurder begint meestal aan de verdeelkast. Als deze niet inorde is schrijven ze zoals in jou geval de gebreken op maar ze keuren de rest van de installatie niet meer. Dus laat best even de rest nakijken. Zeker de stopcontacten of deze geaard zijn of niet. Dit hangt vooral van het bouwjaar van jou huis af. Vraag zeker aan jou elektricien dat hij alle zekeringen behalve die van de vaste toestellen achter de differentieel van 30mA zet  zoals de nieuwe wet voorschrijft. 

veel succes 

Bekijk
Witte300

Aansluiten inductievuur

2 reacties· · #Elektriciteit

Een vraagje voor de kenners. Ik wil een inductiekooplaat aansluiten maar ik heb een net van 3x220V. Sluit ik het gewoon aan zoals het middelste schema en benut ik een derde lijndraad niet? 

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag