Yannis7272

Yannis7272

Andere particulier

Lid sinds 21/02/2023

• 3 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord

Geschiedenis

Yannis7272

Tweede verblijfstaks

1 reactie· · #Regelgeving

Voor het jaar 2024 wil de stad Brussel mij een tweede verblijfstaks laten betalen.

Dit is deels terecht want tot maart 2024 was er niemand gedomicilieerd op dit adres. Echter, in maart 2024 werd mijn eigendom verhuurd en registreerden de huurders zich bij de gemeente.

Ik kreeg nu een aanmaning om 100% van de verblijfstaks te betalen, ook al was mijn eigendom voor meer dan 80% van het jaar in regel geen tweede verblijf.

In het besluit van de gemeenteraad betreffende 2024 vind ik hier niks over terug. 

Behalve misschien: "Artikel 2. De belasting is verschuldigd, voor het gehele aanslagjaar, door alle personen die over een niet-hoofdverblijfplaats kunnen beschikken"
https://www.brussel.be/sites/default/files/bxl/Taxe_sur_les_residences_non_principales.-_Exercices_2024_a_2026_inclusNL.pdf

Ik heb per mail om uitleg gevraagd maar hier geen antwoord op ontvangen.

Kan ik hier iets tegen inbrengen? 

Alvast bedankt voor wie tot hier gelezen heeft :))

Bekijk

Ik gooi mijn nieuwbouwappartement op de markt om het 1 of 2 jaar te verhuren.

Ik wens er zelf later in te wonen en wil dus zo min mogelijk schade. Normaal gebruik stoort mij niet, de vloer, keuken en badkamer zijn nieuw maar niet onoverkomelijk duur. Ik heb het meeste schrik van de impact van een mogelijjke roker en het boren van gaten in de muren. Aan rokers kan je niet zo heel veel doen vrees ik, maar kan ik het risico op gaten minimaliseren?

Zelf reeds gordijnrails hangen.

Fotorails hangen, verlichting installeren.

Iemand hier ervaring mee of valt dit risico al bij al nog mee.

De immokantoren spreken elkaar wat tegen, de ene zegt dat je het beter bemeubelt, de andere dat je het best al overal rails installeert en nog een andere dat je best niks doet.

Bekijk

Ik heb een eigen appartement aangekocht en door omstandigheden wens ik dit voor 6m - max 2 jaar te verhuren (reisplannen).

In principe moet je dit aan je bank melden voor een hypotheekherberekening anders riskeer ik blijkbaar een publieke verkoop. (kleine kans weliswaar in de praktijk als ik mijn hypotheek gewoon netjes blijf betalen).

In mijn kredietcontract zie ik in puntje 13 inderdaad dat de rechter de ontbinding kan bevelen ten laste van de consument als het woningkrediet wordt aangewend voor een ander doel dan het door de consument opgegeven doel.
In puntje 2 van het kredietcontract zie ik het doel van het woningkrediet wordt aangegeven als aankopen bouwgrond en bouwen appartement

Mag ik daaruit opmaken dat ik mijn appartement mag verhuren? Volgens mijn notaris alvast wel, al gaf die aan om het nog even te dubbelchecken met mijn bank. Maar daar maak ik liever geen slapende honden wakker uiteraard.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag