Glasweefselbehang is een mogelijkheid zoals Patrico hierboven schrijft. Naar mijn mening is dat produkt echter niet meer van deze tijd (typisch jaren 90 produkt). Een goed alternatief is het 'laser-behang' van Arte. Dat is een vliesbehang met een harde toplaag dat je nog moet overschilderen. Als je alwerkt met aan satijnglanzende muurverf is het ook nog afwasbaar als er een veeg op zit.
BekijkYerga
Andere professioneelLid sinds 22/12/2016
- 15 vragen beantwoord
- 2 vragen goed beantwoord
- 4 bedankjes ontvangen
Geschiedenis
Het is allebij op waterbasis waardoor je misschien denkt dat het hetzelfde is. Het zijn wel 2 verschillende bindmiddelen en dus niet verstandig om te mengen. Sowieso is het niet verstandig om 2 verschillende verven te mengen zelfs al zijn ze van hetzelfde merk. Je hebt ook totaal geen verhaal meer als er iets mis gaat. Houd daar rekening mee. Mogelijk komt dat ook pas over een tijdje boven. Beide types zijn dispersies. Dit wil zeggen dat er een vaste stof (of vloeistof) in kleine bolletjes verdeeld zit in een vloeistof (in dit geval het bindmiddel). Die stoffen zijn dus NIET in opgelost, ze zitten erin verdeeld. Door te gaan mengen raken beide dispersies verstoord .... Wat het gevolg gaat zijn is niet te voorspellen. Ik ben ervan overtuigd dat dit in de praktijk uit onwetendheid regelmatig gebeurt. Weet echter dat het eventuele probleem nadien oplossen een serieus pak duurder gaat zijn dan wat je nu uitspaart.
BekijkWat dat betreft bestaan er geen echte regels. Aangezien u zelf aangeeft dat het een mooi contrast geeft zou dit meteen ook het antwoord op uw vraag kunnen zijn. Tenzij je het geheel strakker wil laten ogen natuurlijk. Indien echter ook de vloer licht is (benaderend aan de muren lijkt het me aangewezen de ramen te laten zoals ze zijn, kwestie van niet in een witte doos terecht te komen. Hout zorgt immers voor een warme touch. Uiteraard heb ik ook geen idee welke kleur en stijl de overige meubelen hebben wat natuurlijk ook zijn invloed heeft. Weet in ieder geval: indien u de ramen overschilderd met lakverf, er is geen weg terug.
BekijkHet actieve bestanddeel van ontweringwater is oxaalzuur. Bij oxaalzuur kies je enkel zelf de sterkte van de oplossing die je maakt. Beiden dienen echter nagespoeld te worden met water...
Wat die witte uitslag betreft: moeilijk om te beoordelen puur op omschrijving maar ik vermoed dat de dit mogelijk nog sodaresten zijn (terug gekristaliseert bij het opdrogen). Nog een bedenking: je hebt al soda gebruikt en azijn. Dat zijn beide al zuren en ondanks naspoelen blijven er onvermijdelijk resten achter. Hierdoor kan het hout te zuur worden voor behandeling met produkten op waterbasis (vb acrylaatvernis) Het enige wat dan nog mogelijk is afwerken met een alkydolie maar dat is natuurlijk beduidend geler en vergeeld nog meer met de tijd.
BekijkBeste,
Jou omschrijving en de foto lijken niet hetzelfde probleem. U beschrijft witte vlekken maar die zie ik niet echt op de foto. De foto lijkt mij meer een kleurverschil veroorzaakt door uitvoering van een ander lotnummer kalei bovenaan dan onderaan. Of het is in een andere mengverhouding aangemaakt (meer/minder water). Of 2 delen geplaatst bij totaal andere weersomstandigheden. Er kan immers kleurverschil onstaan door een kortere of langere droogtijd.
Wat betreft vlekvorming: het is typisch voor kalei dat er vlekvorming is, zeker bij vochtig weer. Die aftekening is echter eerder steen per steen vanwege het verschil in porositeit per steen.
Wat betreft aaneenzetten: die zouden normaal niet als storend ervaren mogen worden. Als u hiermee echter het kleurverschil op de foto bedoeld: dat zou niet mogen.
Jurgen
BekijkHallo, dit ziet er inderdaad niet al te fraai uit. Er is duidelijk een hechtingsprobleem. De vraag is wat aan de oorzaak ligt. En dat kan inderdaad vocht zijn, maar in dit geval geen lek of dergelijke maar condensatie (dauwpunt) op het ogenblik dat er geschilderd werd. Daar gaat een vochtmeter nu geen uitsluitsel meer over geven tenzij het een regelmatig terugkerend probleem is. In dat geval ga je allicht ook last hebben van schimmel.
Of inderdaad een verkeerde voorbereiding waarbij er resten schuurstof en/of schoonmaakmiddel voor problemen zorgen
Of de huidige verf is niet verenigbaar met de vorige laag
Of probleem met de verf zelf (te oud, slechte kwaliteit). Met antwoorden erbij op de vragen van 'de schilder' komen we misschien al iets dichter bij het antwoordt.
Jurgen
BekijkHallo, het afwassen kan nodig zijn om vervuiling weg te halen die anders de hechting van de verf belemmert. U schrijft dat er niet is afgewassen omdat de oude verf mat is. Soms wordt inderdaad afgeraden om matte verf af te wassen omdat er daar eventueel ook gevaar is dat de die verf opweekt. Dit hangt vooral van de kwaliteit van de oude lagen af. Moeilijk om dat hier te beoordelen. U schrijft echter ook dat u nog nooit problemen heeft gehad met het herschilderen van matte muurverf op matte muurverf. Toch kan dit problemen geven en mogelijk is dat hier ook het geval. Door een strengere wetgeving zijn de muurverven sinds 2007 poreuzer geworden. In 2010 kwam daar nog een schepje bovenop. Het is steeds aan te bevelen steeds eerst een laag primer te zetten (of 2 indien nodig) en vervolgens af te werken in 1 laag met de afwerkverf. De primers zijn daarom al jaren ook op kleur verkrijgbaar. Doordat een primer de ondergrond afsluit voorkom je problemen door een te poreuze ondergrond. Mogelijk heeft in dit geval de poreuze oude laag te veel vocht (en dus ook bindmiddel) uit de nieuwe laag opgezogen waardoor die nu niet goed hecht. 100% zeker is dat echter niet. Het lijkt me raadzaam met uw probleem terug aan te kloppen bij paintfactory. Hun technisch adviseur kan dan normaal ter plaatse komen om uitsluitsel te geven.
Wat betreft dat dauwpunt: dit is het punt waarop vocht in de lucht condenseert op de ondergrond. Komt meer voor in de winter maar het kan altijd en overal. Specifiek is er altijd gevaar wanneer de luchtvochtigheid boven 80% gaat. Als je hebt geschilderd en je merkt dat de ramen beginnen aandampen is de kans zeer groot dat het dauwpunt is bereikt. De vochtfilm op de ondergrond verhindert op dat moment een correct droogproces van de verf. Het schadebeeld lijkt sterk op de vele kleine barstjes zoals op de foto.
Bekijken voor Jos777: Moeilijk om een eenduidig antwoordt te geven op uw vraag. Mogelijk moet alles inderdaad verwijderd worden ja. Of toch tot op het punt waar het probleem is ontstaan. Er kan veel opgelost worden maar als oude lagen niet goed vasthangen heeft het geen zin er nieuwe over te zetten. Het zwakke punt blijft en het zal enkel nog meer escaleren aangezien de nieuwe laag voor extra belasting zorgt.
BekijkHallo Belgam
Kan je je vraag iets specifieker stellen aub. Het is niet meteen duidelijk wat je bedoeld. Ik heb al met structuurverf gewerkt (verf met kwartskorrel).
BekijkHet is zeker geen moeilijke klus. Als je een egale structuur wil is narollen met een structuurrol nodig. Indien je grote muren moet doen kan het handig zijn om met twee te werken. terwijl de eerste de verf aanbrengt, kan de tweede persoon dan narollen. Afhankelijk van het soort structuurverf kan je er ook voor kiezen om gewoon met borstelstrepen te werken , al dan niet in een bepaalde richting/patroon. Grove structuren lenen zich daar minder toe.
BekijkIndien de huidige oude verf glanst: mat schuren met fijn schuurpapier. Je kan in principe die isoprim gebruiken als primer ja. Aangezien dit een synthetische verf (verdunnen en reinigen met white spirit) is zeker 24u laten drogen (indien 20°C, langer indien het kouder is) alvorens te overschilderen met uw gevelverf. Als je nadien nog moet herschilderen, best opnieuw met die gevelverf. Je glasvezelbehang gaat niet vaster aan de muur komen te zitten door het te schilderen. Integendeel, door meer verflagen boven elkaar bouw je spanningen op en wordt ook het risico op loskomen van het glasvezelbehang groter met het aantal lagen. Als dit oorspronkelijk echter goed is vastgeplakt moet je daar niet onmiddelijk voor vrezen.
BekijkBeste stafvc
Je kan watervlekken in hout behandelen met ontweringswater (Dit is een kant-en-klare oplossing met oxaalzuur). Te koop in de verfhandel. Gewoon ruim insmeren met het produkt en dag nadien naspoelen met water. Eventueel herhalen indien nodig. Voor handnekkige vlekken kan je de werking van het produkt ook versterken door het au-bain-maire eerst op te warmen. Indien ontweringswater niet sterk genoeg blijkt kan je bij de apotheek ook oxaalzuur kopen (poeder) wat je dan kan oplossen in water. (technische variant kopen) Belangrijk: steeds het volledige oppervlak (tafelblad in dit geval) behandelen! Het produkt bleekt immers het hout waardoor een bleekvlek ontstaat als je enkel de vlek behandeld. Veel Succes.
BekijkEerst balken volledig zuiver maken. Controleer ook zeker op de verpakking van de afbijter met wat eventueel dient nagespoeld te worden. Ik vermoed dat je een lichte aankleuring wil doen terwijl de houtnerven zichtbaar blijven? (dit is niet patineren maar ceruseren) Dit doe je steeds op onbehandeld hout! Het is immers de bedoeling dat het kan indringen. Nadien afwerken met vernis. Let wel op welke vernis je gebruikt. Synthetische (white spirit) vergeelt, vernis op waterbasis niet. Let wel op op eik want daar kan je eventueel een reactie krijgen met de looizuren in de eik en vernis op waterbasis. Eventuele test vooraf is aan te raden. (op moeilijk zichtbare plaats).
BekijkOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen