Mij persoonlijk spreekt ontwerp 2 het meeste aan. Lijkt meer een "open gevoel" te geven dan de anderen. Is ook meer zitplaats, maar ik weet niet of dat voor jullie van belang is? Is dat trouwens een combinatie van twee tafels? Is dan wel handig voor als je extra plaats aan tafel nodig hebt. (Tenminste als ze mooi langs elkaar blijven staan, maar je kan ze misschien tijdelijk aan elkaar maken).
Het rode bankje vind ik leuk, maar voor dagelijks gebruik zou ik een leuning missen.
Met ontwerp 2 heb je tijdens het koken ook meer zicht op wat er zich in de ruimte vooraan afspeelt. Als daar kinderen tv-kijken of huiswerk maken, lijkt dat me wel handig.
Ontwerp 1 vind ik ook leuk hoor, lekker compact, maar als je de ruimte hebt, zou ik toch ontwerp 2 kiezen.
Als je geen afwasmachine hebt en dus veel met de hand afwast, is het misschien fijn om de spoelbak in het eiland te zetten. Zo heb je tijdens afwassen zicht op andere ruimte i.p.v. dat je naar een zit muur te staren. En opnieuw kan je kinderen (of echtgenoot ;) ) in 't oog houden. Komt ook gezelliger over.
Bij ontwerp 3 vind ik zo'n hoge krukken leuk ogen, maar ze lijken me minder praktisch. Ze staan voor de lades, waardoor ze je aan de kant moet schuiven en je kan met je benen niet "onder" de kast, waardoor je verder van het verhoogje bent. Zo'n verhoogje vind ik trouwens ook leuk, en misschien kan je dit wat verplaatsen waardoor het niet helemaal boven eiland zit, maar ook wat over de rand. Dan zit je meer "aan" het eiland zonder met de benen ertegen te zitten. En je wint ruimte op het grote vlak van het eiland.
De lage stoelen van ontwerp 3 vind ik minder geslaagd, (op tekening) spreken ze me niet zo aan en ze hebben geen rugleuning. Krukken vind ik trouwens ook niet handig om élke keer op te zitten, en dan zit je met 7 minder ideale stoelen (in mijn ogen).
Op de tekening lijkt ontwerp 3 aan de linkerkant nogal krap. Gaan de lades wel helemaal open met de krukken ervoor? Als je de krukken niet verder naar achteren kan schuiven, is dat wel vervelend.
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt. Ik heb zelf nog nooit een keuken moeten kiezen, maar hier zijn vast mensen die wel die ervaring hebben en nog meer bedenkingen kunnen delen.