Vochtprobleem na bezetten/pleisteren

4

Vochtprobleem na bezetten/pleisteren

stef87
stef87
#Muren · 10 jaren geleden

Hallo allemaal, hopelijk kan iemand mij meer raad geven want ik weet absoluut niet waar te beginnen.. We zijn juist ingetrokken in ons nieuw huis, een huis uit 1910 dat volledig gerenoveerd werd van  onder tot boven. Helaas ontdekten we op de keukenmuur een vochtige plek. (Foto in bijlage) de vorige eigenaar en de man die het renoveerde verzekerde ons dat dit geen lek was maar een salpeter plek na het bezetten.. Als we dit zouden afkappen laten drogen en later terug pleisteren zou dit weggaan.. Helaas vinden we nog  mini natte plekjes hier en daar.. Heel klein en niet altijd zichtbaar. Volgens een vochtmeter lijken sommige muren ook nog redelijk vochtig te zijn binnenin. Wat denken jullie ? Hebben wij te maken met opstijgend vocht of is dit een gevolg van slecht bezetting/pleisterwerk of te snel geverfde muren? Voor zover ik kan zien vind ik onderaan niet echt plekjes.. De plekjes zitten halverwegen de muren. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/25104/image-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=55836e9aa82bf7ccef38760a3e4da1dbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/25104/image-6.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6af64769194d3596fb818b2c16f16a93https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/25104/image-7.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5266c0e894704e24ac50e1048ffe965c

Alle reacties

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
10 jaren geleden

"afkappen en laten drogen" van salpeteruitbloeiingen is je reinste prietpraat. Salpeteruitbloeiingen zijn zoutafzettingen uit het onderliggende metselwerk, waar een vochtproblematiek aan de basis ligt/lag.

Het allereerste dat moet gebeuren is zeker zijn dat de onderliggende problemen/oorzaken zijn opgelost, m.a.w. dat de vochtinfiltratie (wat ze ook moge zijn) gestopt is. Daarna afkappen en een geschikte voorbereiding van de ondergrond (er zijn verschillende mogelijkheden, zie wat toepasselijk kan zijn bij jou). Eens dat gebeurd is, kan je terug pleisteren.

Elke andere oplossing biedt geen definitieve zekerheid. Als je 100% zeker bent dat het probleem dat aan de basis lag van deze uitbloeiingen is opgelost tijdens de renovatie en dat dit enkel "restschade" is door onzorgvuldige afwerking/voorbereiding, dan kan je eventueel overwegen (als je het niet ziet zitten om het allemaal af te kappen) om een isolerende grondverf te zetten alvorens verder af te werken. Dan ga je echter enkel je problemen verstoppen. Je pleisterlaag is plaatselijk structureel aangetast en er is een verminderde aanhechting aan de ondergrond. Maar dat hoeft geen fataliteit te zijn, het is een methode die in het verleden succesvol is gebruikt. Als je echter de pech hebt om daar ooit waterschade of trillingen van zware werken te hebben of net daar een spijker in de muur wil slaan om een schilderij op te hangen... ja, dan kunnen de stukken er af vliegen.

Als het probleem niet ten gronde is opgelost en je gaat een isolerende laag zetten, heb je kan dat de problematiek zich verplaatst. Dergelijke vlekken zijn ook gevoeliger voor vocht dat in de lucht hangt.

Als je niks zou doen en zo schilderen of behangen, komen de vlekken door je verf of behangpapier.

Wat bedoel je met "redelijk vochtig volgens de vochtmeter"? Hoe lang geleden is er gepleisterd? Zijn het buitenmuren - binnenmuren? Is er een vochtkering? Geïnjecteerd? ... Op die eerste foto boven dat aanrecht lijkt me al een herstelling gebeurd?

0
stef87
stef87
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Het renoveren is gebeurd tussen 2012 en 2014. Wanneer er dan juist gepleisterd werd is mij niet bekend..We hadden een vochtmeter van een schilder en die vochtmeter gaf aan dat de muren nog te vochtig waren om te schilderen. Dit was geen vochtmeter die het exacte percentage aangeeft maar gewoon te nat of te droog om te schilderen. 

De badkamer (die achteraan beneden ligt) gaf bij nagenoeg alle muren dat deze nog te vochtig waren om te schilderen hoewel hier al een laag waterwerende verf over zat.  Naast de badkamer ligt de keuken en in de keukenmuur die grenst aan de badkamer vonden we die rare plek. 

Eén muur in de badkamer is een buitenmuur , de achtergevel van ons huis. Die werd ook gerenoveerd door een laag crepi.

De man die het renoveerde zei ook dat er nog zulke vlekken waren elders die vanzelf zijn weggegaan .. of dit waar is of niet ik weet het niet. we maken ons in elk geval grote zorgen. 

0
Michel Jans
Michel Jans
5 12 Andere professioneel
10 jaren geleden

Wat u een vochtmeter noemt (toestel met 2 pinnetjes) is een Protimeter.  Met een Protimeter meet je electrische geleidbaarheid, en dus niet enkel vocht.  Als er zouten aanwezig zijn, geeft de Protimeter een volledig vertekend beeld. 

Er moet inderdaad eerst naar de oorzaak van de aanwezigheid van die zouten gezocht worden.  Dit kan zijn opstijgend vocht, een lekke afvoerbuis, ...  Het kan zijn dat er vroeger reeds geïnjecteerd werd tegen opstijgend vocht, maar dat er niets gedaan werd aan  de hygroscopische zouten die daar vaak mee gepaard gaan.

In elk geval kan je niet aan de afwerking beginnen, vooraleer je zeker bent dat de muur binnenin droog is.  En dat kan je alleen weten door het (laten) uitvoeren van een calciumcarbidetest (http://www.noaqua.be/voor-professionelen/Onafhankelijk-advies)

Als blijkt dat de muur droog is, kan je best een noppenfolie tegen de zouten plaatsen alvorens te herpleisteren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

6 vragen over pleisterwerken

6 vragen over pleisterwerken

Bij dit precisiewerkje komt heel wat kijken. Hoog tijd om enkele veelvoorkomende situaties verder uit te diepen.

Lees meer

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Ook je gevel vraagt af en toe om een onderhoud. Een goede gevelreiniging mag dus niet op je planning ontbreken. Maar hoe doe je dat?

Lees meer

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Vochtproblemen in huis nemen toe door de regenperiodes van afgelopen jaar. Vochtexperts leggen uit hoe je vocht herkent en wat je eraan kan doen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag