6

Aankoop nieuwe woning

Jolidoom
Jolidoom
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Beste, Mijn man en ik wonen momenteel samen (van 1 februari 2014 domicillie veranderd). Akte getekend in oktober 2013. Nu zouden we graag een nieuwbouw kopen en dus het onze nu verkopen. Hoe zit het met de boete die je moet betalen? En heb ergens gelezen dat je als getrouwd koppel wel er van onderuit kan komen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen! Groeten en alvast bedankt Jolien en Tuur

Alle reacties

0
Mjers
Mjers
11 52 Andere particulier
10 jaren geleden

Dag Jolien, jullie hebben in 2013 de woning waarschijnlijk gekocht onder klein beschrijf. Dus 5% registratierechten. Echter, op voorwaarde dat je de woning 3 jaar bewoond. Verhuis je vroeger dan krijg je een "boete" op basis van de aankoopprijs van de oude woning.

Stel:

Jullie hebben in 2013 de woning aangekocht voor 100.000 euro.

Dan bedraagt de boete 5.000 euro (5%) + ongeveer 1350 euro (1.35% boete)

Dus ongeveer 6350 euro per 100.000 euro aankoopprijs.

Jullie huwelijksstatus maakt niets uit. Als jullie in 2013 van het klein beschrijf genoten hebben dan gelden bovenstaande regels voor jullie.

Ik zou eerlijk gezegd toch nog wat wachten. Is heel zuur om dit te betalen.

Daarbij, als jullie een nieuwbouw kopen is de bouwtijd ongeveer 1 jaar. Dus als jullie beginnen bouwen in februari 2016 is er geen enkel probleem.

Veel succes met jullie avontuur! en geniet ervan ;)

0
Jolidoom
Jolidoom
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste,

Telt de 3 jaar vanaf wanneer je domicillie veranderd is of vanaf je de woning aankocht? 

Onze woning is pas af tegen eind 2016 maar we moeten wel onze woning nu verkopen voor het geld. We gingen eventueel aan de nieuwe kopers vragen of we mochten blijven wonen mits huur te betalen. 

Raad u een overbrugingskrediet aan of niet?

groeten en alvast bedankt

0
Mjers
Mjers
11 52 Andere particulier
10 jaren geleden

Jolien,

Dit telt vanaf het moment dat je de domicilie veranderd.

Een overbruggingskrediet kost ook algauw enkele duizenden euro's per jaar.

De vastgoedmarkt is ondertussen ook een kopersmarkt geworden. Je zal wel merken dat het niet zo simpel is om een woning te verkopen. Daarbij zal jullie woning pas tegen februari 2017 beschikbaar zijn.

Volgens mij hebben jullie 2 keuzes:

1) Jullie nemen geen overbrugging en verkopen jullie woning. Betalen huur aan de nieuwe eigenaars tot jullie verhuizen. Let er wel op dat jullie domicilie nog op het oud adres blijft staan tot februari 2017.

Hierbij krijg je het probleem dat jullie woning niet aantrekkelijk is. De kopers moeten nog ruime tijd wachten vooraleer ze de woning zelf kunnen betreden. Willen de nieuwe kopers de woning verhuren, dan kan jullie domicilie er enkel blijven staan als je de huur blijft betalen. Dit kost op het einde van de rit ook een pak geld aan huur.

2) Ga een overbruggingskrediet aan voor de waarde van de huidige woning. Dit zal zo'n 2500 euro / jaar / 100.000 euro zijn. Echter zijn er hier wel wat beperkingen op. Dit kan je maximaal 2 jaar. Overschrijd je deze termijn dan worden door de meeste banken andere voorwaarden opgelegd wat meestal neerkomt op een hogere rente of dergelijks.

Mijn advies is om eerst optie 1 uit te proberen en de woning te verkopen aan voorwaarden die jullie aantrekkelijk lijken. Raakt de woning niet verkocht na 6 maanden dan is dit geen enkel probleem, het kost jullie namelijk niets. Dit is normaal standaard maar zorg dat dit zeker in het contract met het immokantoor staat. 

Na 6 maanden kunnen jullie een overbruggingskrediet aangaan en de woning later verkopen wanneer deze onmiddellijk beschikbaar is. Laat uw domicilie in ieder geval staan tot februari 2017.

Kopen jullie een sleutel op de deur? Of zoeken jullie zelf de aannemers?

P.S. Let op voor malifide verkopers. Er lopen veel cowboys tussen de immokantoren. Ga bij voorkeur met een bekend immokantoor in zee zoals century21 of era. 

0
Jolidoom
Jolidoom
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste,

bedant voor het snelle antwoord.

Wij kopen sleutel op de deur.

Probleem voor ons is dat we zo snel mogelijk moeten verkopen of overbrugingskrediet aanvragen aangezien we binnen 2 á 3 maand al een groot deel moeten betalen.

groeten

0
Mjers
Mjers
11 52 Andere particulier
10 jaren geleden

Dan neem je best een overbrugging. 

Veel succes!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag