9

Domotica all-off en differentieel

leoke
leoke
#Elektriciteit · 10 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik ben van plan om 2 relais te voorzien, welke door een domotica module gestuurd worden, om een all-off te realiseren.

Mijn vraag is nu:

Ik voorzie 2x een 300mA diff: 1x zonder relais en 1x met relais (dat door de domotica wordt gestuurd) om bepaalde stopcontacten te schakelen.

Idem voor de diff's van 30mA.

Wat moet er eerst komen? De diff en daarna de relais of eerst de relais die al dan niet de diff met bijbehorende zekeringen zonder stroom zet ?

Of maakt dit niet uit ?

1
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De waarde van deze diff.is minimaal de optelsom van de waarde van de te beveiligen kringen(vb.:2 kringen met zekering 16A =32A dan is diff. 40A)De maximale uitschakelstroom is 30mA.

Waar haalt u dat? Dus als er 5 kringen van 16A achter de secundaire diff zitten zou deze 80A moeten zijn? Klopt niet!

Neen, het "ampèrage" van de diff is minimaal gelijk aan de waarde van de eerstvolgende automaat stroomopwaarts. Zo ook voor de hoofddiff.

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
10 jaren geleden

Je Differentieel eerst plaatsen heeft ook de werking van hoofdschakelaar en moet er voor zorgen dat de totale installatie spanningsloos kan worden gezet.Het is me ook niet duidelijk waarom jij van elke differentieel 2 stuks plaatst?Graag wat meer uitleg!

Mvg. Rudi

0
leoke
leoke
0 1 Bouwer
10 jaren geleden

Rudi,

Bedoeling was om een aantal kringen spanningloos te kunnen zetten via een relais die aangestuurd wordt door domotica.

Strikt genomen is een extra differentieel niet nodig denk ik ?

0
idur
idur
10 jaren geleden

Je hebt in normale omstandigheden maar 2 verliesstroomschakelaars nodig in een huishoudelijke installatie.1 Verliestroomschak. aan het begin van de elektrische installatie die ook de functie heeft van hoofdschakelaar.De waarde van deze diff. is min.40A of hoger indien de waarde van de hoofdautomaat meer is dan 40A.De maximale uitschakelstroom is 300mA.De 2de diff. beveiligd de kringen waar vocht mee gemoeid is zoals badkamer,wasmachine,droogkast,vaatwas.De waarde van deze diff.is minimaal de optelsom van de waarde van de te beveiligen kringen(vb.:2 kringen met zekering 16A =32A dan is diff. 40A)De maximale uitschakelstroom is 30mA. 

Mvg. Rudi

0
gery
gery
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De waarde van deze diff.is minimaal de optelsom van de waarde van de te beveiligen kringen(vb.:2 kringen met zekering 16A =32A dan is diff. 40A)De maximale uitschakelstroom is 30mA.

Waar haalt u dat? Dus als er 5 kringen van 16A achter de secundaire diff zitten zou deze 80A moeten zijn? Klopt niet!

Neen, het "ampèrage" van de diff is minimaal gelijk aan de waarde van de eerstvolgende automaat stroomopwaarts. Zo ook voor de hoofddiff.

0
idur
idur
10 jaren geleden

Het AREI zegt in art.85/02 dat de hoofddiff. een minimale waarde van 40A moet hebben ook al heeft de hoofdautomaat een lagere waarde.

Als ik maar 1 kring achter de diff. voor vochtige ruimten heb staan(vb.:20A) dan mag mijn diff.van 30mA de waarde van 25A hebben ook al is de hoofdzekering 40A.

De optelsom is natuurlijk beperkt totdat de waarde van de hoofdautomaat is bereikt.Je moet geen diff. van 80A plaatsen als de hoofdautomaat maar 40A is.

0
gery
gery
10 jaren geleden

Het AREI zegt in art.85/02 dat de hoofddiff. een minimale waarde van 40A moet hebben ook al heeft de hoofdautomaat een lagere waarde.

Klopt, maar daar had ik het niet over, ik had het over uw foute definitie.

0
gery
gery
10 jaren geleden
Als ik maar 1 kring achter de diff. voor vochtige ruimten heb staan(vb.:20A) dan mag mijn diff.van 30mA de waarde van 25A hebben ook al is de hoofdzekering 40A.

Waar haalt u dat?

0
idur
idur
10 jaren geleden

Is mij door verschillende inspecteurs van controle organismen op gewezen.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.

Lees meer

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag