3

DAKOVERSTEEK

WENDYKE
WENDYKE
#Ontwerp · 13 jaren geleden

hallo iedereen,

dit is vast al gevraagd, maar onze situatie ;

wij hebben 4 jaar geleden een oud huisje gekocht. bouwjaar 1937.

ons huisje is een halfopen bebouwing, maar momenteel niets tegen aangebouwd. de buurman gebruikt zijn perceel om groentjes op te planten . (als er ooit nieuwe mensen willen bouwen is zelfs de rooilijn verder naar achteren

nu moet echt het dak vervangen worden , en dan vooral het houtwerk en de goten. nu is er geen oversteek en staan er van die bakken op de bovenmuur, maar mijn vriend zou graag wat oversteek creeren (omdat de muren dan niet zo vochtig zouden worden?) . op die manier komt de oversteek een 10-15 cm  naast ons huis en dus boven de buurman zijn grond.

volgens de buurman mag dit niet ( er is geen ruzie hoor, maar hij zei dat dat wettelijk niet mag)

is dit zo??? en indien dit niet mag, mag er dan evt wel zo een pijp tegen de muur gehangen worden? die zou ook een beetje oversteken ,maar is evt vlug afgebroken als er toch ooit tegen ons aangebouwd zou worden.

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties....

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden

Hey Wendy,

als de muren vochtig worden denk ik dat je beter andere maatregelen neemt, het lijkt me sterk dat een kleine oversteek dat zou verhelpen. Bovendien vrees ik dat je buurman gelijk heeft en dat dit niet mag. Nu iets maken om ingeval van een buur dit dan weer te moeten afbreken .... best misschien eens een prof. raad vragen.

succes,

Bert

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Indien u met het creëren van een dergelijke oversteek de scheidingslijn tussen de percelen overschrijdt, begaat u een juridisch-technische inbreuk op het eigendsrecht van uw buur. Enkel met toestemming van uw nabuur kan u aldus een oversteek realiseren. Nochtans lijkt het mij weinig aannemelijk dat deze persoon met een tijdelijke en verwijderbare constructie problemen zou hebben. Een goed gesprek en duidelijke uitleg zou aldus veel kunnen oplossen. U kan uw muur ook steeds beschermen met een tijdelijke leienwand dewelke eveneens verwijderbaar is indien een nieuwe woonst tegen uw woning zou gebouwd worden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag