Werken niet goed uitgevoerd door aannemer

17

Werken niet goed uitgevoerd door aannemer

krn
krn
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Wij hebben de aannemer die onze woning heeft gebouwd, ook gevraagd om de inrit aan te leggen. Hij heeft ons destijds hiervoor een offerte opgemaakt, waarmee we akkoord zijn gegaan. Echter de werken aan onze inrit zijn momenteel deels uitgevoerd, maar bijlange niet naar behoren. We zijn er helemaal niet tevreden mee. Onze architect is ook ter plaatste gekomen om de werken te controleren en ook deze zag dat het niet goed uitgevoerd werd. Doch hebben wij van de aannemer een factuur gekregen voor de reeds uitgevoerde werken aan de inrit. Tot op heden hebben we de factuur nog niet betaald, daar we hem reeds voor het ontvangen van de factuur op de hoogte hadden gebracht niet tevreden te zijn met de uitgevoerde werken. We hebben nu ook de indruk dat hij de inrit niet verder wil komen afwerken, daar hij niet komt opdagen op eerder afgesproken tijdstippen. Hij reageert ook niet meer op mails die wij hem reeds gestuurd hebben. We hebben voor aanvang van de werken aan de inrit geen overeenkomst met de aannemer getekend, maar we gaan ervan uit dat indien men ons een offerte bezorgt, hij toch aangeeft de werken naar behoren te willen uitvoeren. Onze vraag is nu of wij de aannemer in gebreke kunnen stellen voor de slechte uitvoering van de reeds gedane werken aan de inrit. Ons standpunt is ook om de factuur niet te betalen, daar de werken niet goed zijn uitgevoerd.

Alle reacties

0
yannick1988
yannick1988
14 57 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Normaal kan je de aannemer wel in gebreke stellen aangezien het starten van een werk, het aanvaarder van de offerte is. Dit geld uiteraard in beide richtingen.

Wel dien je deze in gebrekestelling zo spoedig mogelijk te doen aangezien dit binnen een redelijk termijn na ontvangst van de offerte dient te gebeuren. Hierin dien je ook te vermelden dat je de betaling opschort voor zolang er geen oplossing is gevonden voor het probleem.

0
krn
krn
0 1
10 jaren geleden

We gaan volgende week de architect er nog eens over aanspreken en waarschijnlijk de aannemer in gebreke stellen. We moeten nu op zoek gaan naar iemand die de inrit verder wil afwerken, maar denken niet dat iemand staat te springen om het "geklungel" van een ander op te lossen... 

0
yannick1988
yannick1988
14 57 Andere professioneel
10 jaren geleden

JE dient dan ook wel in je brief te vermelden dat hij dient in te staan voor alle directe en indirecte kosten voor het herstellen van zijn werken. Uiteraard dien je hem wel eerst een redelijke termijn te geven om zijn geklungel zelf op te lossen. 2 weken lijkt me in dit geval wel een redelijke termijn na ontvangen van de brief.

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Hoi sorry dat ik niet kan helpen maar heb iets gelijkaardigs. Hopelijk is het ok als ik het hierbij voeg.

Onze elektriciteit werd vernieuwd in onze renovatie. Met als resultaat dat stopcontacten scheef staan; kabels te kort zijn in de hoek waardoor er een bult te zien is op de plaats van de kabel; veel stopcontacten op twee groepen staan (maar dat mag blijkbaar want sommige oude kabels zijn behouden dus dan telt het 8 punten systeem niet meer en is het een renovatie); onze badkamer staat hier ook op dus alles in het huis staat op 30mA (zelfs veiliger maar niet altijd handig); een foute dimmermodule in de zekeringkast (heeft 5G nodig en er is 3G gelegd) en nog enkele andere zaken zoals de keuken en wasplaats zonder elektriciteit achterlaten op een avond, zeggen dat we een oud stopcontact mochten verwijderen terwijl hier nog wel stroom door liep...

Er is bij aanvang reeds 60% betaald van het bedrag. Omdat we uiteraard niet akkoord zijn hebben we hem in gebreke gesteld. We hebben voorgesteld hem de tijd te geven alles op te lossen. Maar omdat we hem uiteraard niet meer vertrouwen, hebben we voorgesteld om het zo te laten en het resterende bedrag aan een andere vakman te laten voor de herstellingen.

Dan komt nu mijn vraag. Zijn reactie was, binnen de 2 weken die u hierboven aanhaalde, dat hij er met zijn raadsman over ging praten en het binnen de wettelijke termijn laten weten. Wat is de wettelijke termijn? En is er een manier om de elektriciteit al verbeteren? Of moeter nog iemand komen vaststellen? Is de nieuwe elektricien voldoende bewijs voor de huidige situatie?

Bedankt alvast want op dit moment kunnen we met niets verder werken...

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Wat is er afgesproken in jullie offerte bertreft de renovatie, het is dat wat moet uitgevoerd worden. Uiteraard moeten stopcontacten recht staan, enz. (wat je bedoelt met de kabel te kort begrijp ik niet goed) ...

Een plaats achterlaten zonder electriceit om de dag erna verder te doen kan altijd gebeuren en een foutje ook (strrom op een te verwijderen stopcontact), mensen maken soms fouten.

Maar is er ook bv. iets afgesproken over de differentieel in je offerte, staat de 5G module op de offerte, enz. ...?

Heb je dit laten uitvoeren door een echte electricien, want dit lijkt meer op 'de veel goedkopere Sus Klus' uit de buurt?

Je kan hem dus aangetekendin gebreke stellen voor de echte fouten en de dingen die contractueel zijn afgesproken. Daarna moet hij de kans krijgen om zijn fouten recht te zetten. Een nieuwe elektricien inschakelen is dus geen bewijs van eender wat en je riskeert dat je het gewoon dubbel gaat betalen.

Ik zou nu zijn reactie afwachten. Hij moet reageren en afwerken binnen de redelijke termijn die jij in je aangetekend schrijven vermeld hebt.

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

In de offerte is alleen opgesomd per kamer wat er diende te gebeuren. Aantal stopcontacten, lichtpunten, zekeringkast,... De kabel die te kort is. Deze loopt in de muur over de hoek. Omdat deze te kort is kan deze niet volledig weggewerkt worden. Zie foto.

De achterbouw zat zonder elektriciteit. Hier heeft hij niet moeten zijn. Deze had een aparte zekeringkast die met een 5G verbonden was. Bij het aansluiten van de hoofdzekeringkast heeft hiu nket gechecked welke kleuren werden gebruikt en daardoor had de achterbouw geen elektriciteit. (Ijskast, oven, wasmachine, lichten, keuken)

Over de differentieel is niets afgesproken. Het is gewoon dom en lui om, als alles open ligt, niet even 8 groepen per zekering en een aparte groep voor de badkamer te maken.

De dimmers had hij zelf voorgesteld. Dus zelf modules gekozen voor de kast. En achteraf zegt niko mij dat deze combinatie van module niet werkt met een 3G. Hij blijft volhouden dat het wel kan dimmen zo.

Dan heb ik het nog niet over aftakdozen die in mijn vals plafond zitten en die niet meer bereikbaar zijn achter mijn isolatie. Mijn vraag of deze niet bereikbaar moeten zijn beantwoordt hij negatief. Mijn vraag hoe deze aftakkingen juist zitten beantwoordt hij niet. "Dat moet je niet weten voor de keuring" Volgens mij moet dat allemaal op een situatieschets staan...

Dat is inderdaad het probleem. Het is de goedkope die altijd probeerde om alleen te zijn tijdens zijn werken. En ik moest hem op vele kleine afspraken corrigeren.

Hij is al in gebreke gesteld. Ik heb toen 2 weken gegeven om alles op te lossen. En eraan toegevoegd dat we liever het contact stopzetten (en het houden bij de 60% voorschot die hij al heeft gehad).

Daarop heeft hij al geantwoord! Hij mailde mij binnen die twee weken dat hij het ging overleggen met zijn raadsman. Daarna gaat hij binnen de wettelijke termijn iets laten weten.

Dus mijn vraag is. Wat bedoelt hij met deze wettelijke termijn? Hoe lang moet ik wachten op een antwoord? Misschien weet hij zelf ook wel dat hij geknoeid heeft, is hij akkoord om het zo te laten en zegt hij dit enkel om mij te laten afwachten met een halve renovatie...

Sorry voor de lange tekst en bedankt voor de hulp.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57656/20191019115248.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bd49c9e36a5ead5038e2736b9d097ae9
0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik blijf met de vraag zitten of dit wel een elektricien is die je ingehuurd hebt? Je hebt waarschijnlijk gewoon de goedkoopste klusjesman genomen die het 'wel even kwam fixen'. Vaak willen mensen alles perfect maar mag het niks kosten en daar loopt het fout. Goed, goedkoop en snel .. kies er twee.

Je spreekt toch zaken af en zet die in een offerte. Je zegt dat er over een differentieel niks afgesproken is, waarom zou hij ze dan plaatsen? Net zoals de kringen en aparte groepen.

Ofwe kies je voor een prutser en betaal je weinig ofwel kies je voor een echte elektricien die het dan doet volgend de regels.

Maar kom, hij is in gebreke gesteld zeg je. Is dat gebeurd zoals het moet? Aangetekend met een termijn waarin je verwacht dat de de werken gecorrigeerd worden? Dat is dan de termijn waarbinnen hij zou moeten reageren.

Is dit een officiele aannemer, bijberoep of hobbyist?

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Patrico,

Bedankt om mee te denken alvast maar dit is  een officiële elektricien. Je weet niet de hoeveelste je bent die me deze vraag stelt :) De prijs was hetzelfde als enkeke andere elektriciens die hun offerte gemaakt hebben. Als een offerte die ik krijg veel goedkoper is dan anderen, dan stel ik me meestal vragen en dan ga ik voor een offerte die qua prijs ongeveer gekijk ligt. Ik begrijp dat je dag allemaal denkt maar dat is niet het geval. Hey ks waarschijnlijk not done hier om de gegevens van aannemers en hun offertes prijs te geven. Als het mag dan stuur ik het naar jou persoonlijk, dan kan je zelf zien.

En ja op de offerte staat inderdaad en opsomming van alles. Per ruimte staat opgesomd wat er juist komt van aantallen stopcontacten, schakelaars ed. Over de manier waarop en over hoeveel groepen heb ik niet nagedacht. Niet bij stilgestaan omdat ik als gewone man hier allemaal niet aan dacht. Daarom betaal je een vakman normaal gezien. Iemand die meedenkt en het zo optimaal mogelijk installeert. Met wat ik nu weet had ik liever alle bekabeling zelf getrokken. Of bij de vakman op voorhand gezegd "zoveel groepen, dat doen we best zo,..." Als ik wist dat hij de kantjes ervan af zou lopen. Liever overal aftakdozen steken om op kabel te besparen enzo...

Op de offerte staat welke zekeringen geplaatst werden. Maar tijdens de werken bleek ineens dat de badkamer (licht en stopcontacten) niet anders kon dan bij op de groep stopcontacten van de slaapkamer en woonkamer. Daarom is er gewijzigd van differentieel naat 30. Zelf heb ik al de perfecte oplossing om de badkamer apart te zetten. Mits een aftakdoos maar ja het kan niet anders meer.

Over hoe de groepen juist verdeeld zouden worden blef hij altijd vaag. Ik heb dat verschillende keren gevraagd en het was altijd dat ik dat wel zou zien als het af was. Ik weet het. Allemaal tekenen die ik achteraf zie. Stom geweest.

Nu over de eigenlijke vraag. Deze heb ik in de vorige posts ook al gesteld.

Ja de ingebrekestelling was officieel. Ja deze was aangetekend. En ja ik heb er toen twee weken ingezet om te reageren. En hij heeft gereageerd binnen deze twee weken.

Hij zei "Ik bevestig dat ik de ingebrekestelling heb ontvangen en zal dit voorleggen aan mijn raadsman. We laten binnen de wettelijke termijn iets weten"

Dus hij heeft binnen twee weken gereageerd maar ja. Telt dat dan ook?

En wat bedoelt hij met binnen de wettelijke termijn? Vind ik nergens terug online... Hoe lang gaan we in een bouwwerf zitten wachten? Of is er een manier dat we hier verder kunnen werken al en toch op hel wachten,?

We willen voornamelijk verder hier en desnoods moeten we hem uit armoede betalen zodat ons huis afgewerkt kan worden.

Bedankt alvast voor de interesse en om eens te kijken of er een antwoord is op de hamvraag...

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik geloof je wel maar je begrijpt dat vanop afstand dit geen werk van een echte elektricien lijkt :)

Ik denk dat je best een aangetekende ingebrekestelling aan hem richt met opnieuw een niet limitatieve opsomming van de feiten met daarin een datum (redelijke termijn) waarbij je verwacht dat alles afgewerkt wordt volgens de afspraken en de regels des kunst of dat hij zijn schriftelijk akkoord geeft dat hij de werken stopzet en de gedane werken vergoed zijn door het voorschot.

Dan heb je tenminste een datum waarna je vervolgens verder kan.

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Ja opnieuw een brief sturen. Dan zegt hij toch gewoon hetzelfde. Dat hij het met zijn advocaat overlegd en me gaat laten weten binnen de wettelijke termijn.

Wat is deze wettelijke termijn waarnaar HIJ refereert aub? Is hier enig antwoord op? Dat zou ik vooral willen weten.

En wat als hij het niet binnen mijn gestelde termijn afhandelt, of geen schriftelijke akoord geeft?

Dan zitten we met de volgende stappen als in rechtbanken enzo waarschijnlijk... Dat willen we uiteraard vermijden.

Kunnen wr een expert de situatie laten vastleggen zodat we al verder kunnrn werken? Want ik heb heg gevoel dat dit nog wel eens lang kan duren...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag