Werken niet goed uitgevoerd door aannemer

17

Werken niet goed uitgevoerd door aannemer

krn
krn
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Wij hebben de aannemer die onze woning heeft gebouwd, ook gevraagd om de inrit aan te leggen. Hij heeft ons destijds hiervoor een offerte opgemaakt, waarmee we akkoord zijn gegaan. Echter de werken aan onze inrit zijn momenteel deels uitgevoerd, maar bijlange niet naar behoren. We zijn er helemaal niet tevreden mee. Onze architect is ook ter plaatste gekomen om de werken te controleren en ook deze zag dat het niet goed uitgevoerd werd. Doch hebben wij van de aannemer een factuur gekregen voor de reeds uitgevoerde werken aan de inrit. Tot op heden hebben we de factuur nog niet betaald, daar we hem reeds voor het ontvangen van de factuur op de hoogte hadden gebracht niet tevreden te zijn met de uitgevoerde werken. We hebben nu ook de indruk dat hij de inrit niet verder wil komen afwerken, daar hij niet komt opdagen op eerder afgesproken tijdstippen. Hij reageert ook niet meer op mails die wij hem reeds gestuurd hebben. We hebben voor aanvang van de werken aan de inrit geen overeenkomst met de aannemer getekend, maar we gaan ervan uit dat indien men ons een offerte bezorgt, hij toch aangeeft de werken naar behoren te willen uitvoeren. Onze vraag is nu of wij de aannemer in gebreke kunnen stellen voor de slechte uitvoering van de reeds gedane werken aan de inrit. Ons standpunt is ook om de factuur niet te betalen, daar de werken niet goed zijn uitgevoerd.

Alle reacties

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Langs de andere kant heb ik geen idee wat een realistische termijn is om deze gebreken op te lossen.

Wat kan ik dan best zeggen als ik dat voorstel?

In mijn eerste brief gaf ik hem twee weken te reageren. Dat heeft hij dus gedaan. Letterlijk gewoon gereageerd.

Ik moet waarschijnlijk expliciet schrijven voor een oplossing ipv te reageren. Maar zoals gezegd. Welke termijn dan?

Bedankt alvast

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je hebt hem een brief gestuurd met een termijn waarin hij moet reageren en dat heeft hij ook gedaan. Je had hem een ingebrekestelling moeten sturen waarin je hem aanmaant om de fouten binnen een bepaalde periode te herstellen. Dat is wel een groot verschil. Misschien kan je in die ingebrekestelling zetten dat als er geen reactie noch herstelling komt je dit zal opvatten als akkoord met je voorstel om de gemaakte werken als "betaald door het voorschot" te beschouwen.

Dan leg je de actie bij hem. Hij refereert nu naar een termijn die niet bestaan en houdt je volgens mij aan het lijntje.

Rechtbanken, stel je aar niet te veel van voor. Heb je al eens geluisterd bij je verzekering of er geen rechtsbijstand inbegrepen is in je verzekeringen.

Wat betreft expert en verder werken, je moet hem eerst de kans geven de fouten te herstellen. Nadien kan je verder.

0
Goesje
Goesje
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Hallo,

Bedankt voor de hulp. Echt waar dat apprecieer ik enorm. Maar gelieve rustig  en volledig te lezen vooraleer te reageren.

Ik heb in elke post gemeld dat ik hem officieel, correct, aangetekend ingebreke heb gesteld! Ik begrijp dat het woord brief in de laatste post verwarrend is. Maar ik bedoel zoals ik meermaals heb aangehaald een aangetekende-ingebrekestelling--brief. Hierin heb ik een periode gegeven van twee weken. Waarin hij reageerde dat hij zou reageren.

Wat je zegt dacht ik al. Dat hij refereert naar een niet bestaande termijn en mij  uit wraak aan het lijntje houdt

Dus je bedoeld een tweede aangetekende ingebrekestelling om hem te zeggen dat we ofwel de situatie opgelost willen en klaar voor de keuring (wat ni sowieso niet klaar is) ofwel akkoord met het "betaald door voorschot"

De rechtbank wil ik echt vermijden owv de duurtijd. Maar de bijstand in de verzekering ga ik nakijken. Bedankt daarvoor alvast.

Ik vrees alleen dat een nieuwe aangetekende brief hetzelfde effect zal hebben als de eerste.

Nogmaals bedankt alvast voor de moeite.

0
Patrico
Patrico
5 jaren geleden

Het is onduidelijk als je het hebt over je eerste schrijven. Je hebt hem een periode gegeven ... heb je hem gevraagd om een reactie binnen de X dagen of heb je hem gevraagd om een oplossing binnen de X dagen. Dat is een wezenlijk verschil.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
5 jaren geleden

Verzekeringen met inbegrepen rechtsbijstand sluiten conflicten m.b.t. bouw- en aannemingscontracten altijd uit (kleine letters). Tenzij u een dure, afzonderlijke rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten en dan nog afhankelijk van uw keuzes.

0
Patrico
Patrico
5 jaren geleden

Verzekeringen met inbegrepen rechtsbijstand sluiten conflicten m.b.t. bouw- en aannemingscontracten altijd uit (kleine letters). Tenzij u een dure, afzonderlijke rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten en dan nog afhankelijk van uw keuzes.

Ik heb toch bij een klein conflict met een onderaannemer de hulp gekregen via mijn verzekering (zonder dure afzonderlijke verzekering of zo). Het kan nooit kwaad om eens te luisteren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag