Ik wil de fundamenten van een bestaande chalet vernieuwen. Kan dat? Zoja, hoe doe ik dat?
Hoe kan ik van binnen uit de fundamenten extra verstevigen?
Ik wil de fundamenten van een bestaande chalet vernieuwen. Kan dat? Zoja, hoe doe ik dat?
Hoe kan ik van binnen uit de fundamenten extra verstevigen?
Om een poging tot goed antwoord te kunnen geven moet eerst minstens het volgende geweten zijn:
- wat is er mis met de oude fundamenten
- uit wat bestaan de oude fundamenten
- uit wat bestaat de bovenbouw (hout, baksteen....)
- is het een totale renovatie waarbij de vloeren worden verwijderd
- zit er onder de huidige vloeren een betonplaat
- de oude fundamenten bestaan uit houten balken die steunen op stenen
- de uiteinden van die balken beginnen te rotten
- de bovenbouw is gemaakt van hout alsook de binnenmuren waartussen isomo is geplaatst
- er zit geen betonplaten onder
dank voor uw reactie
Om een poging tot goed antwoord te kunnen geven moet eerst minstens het volgende geweten zijn:
- wat is er mis met de oude fundamenten
- uit wat bestaan de oude fundamenten
- uit wat bestaat de bovenbouw (hout, baksteen....)
- is het een totale renovatie waarbij de vloeren worden verwijderd
- zit er onder de huidige vloeren een betonplaat
Als ik het goed begrijp betreft het dus een oud systeem van houtskelet waarbij er verschillende steunpalen op stenen kolommen staan, zij zijn de basis van het gebouw.
Wat je noemt, de rotting van de onderkant van die steunpalen was vroeger ook al een typisch verschijnsel dat men eenvoudig oploste door het aangetaste stuk van de steunbalk weg te zagen en door vervolgens de stenen funderingskolommen wat hoger op te metselen tot aan de nieuwe onderkant van de steunbalken.
Ofwel bedoel je met de houten balken die steunen op stenen dat er rondom een stenen fundament is gemaakt waarop horizontale balken liggen (muurplaten). Deze balken vervangen gaat zeer ingrijpend zijn omdat hierop het ganse houtskelet getimmerd is.
Indien enkel het onderste stuk van die balk is aangetast, het raakvlak met het stenen fundament dan zou je misschien stuk per stuk die aantasting kunnen weghakken en telkens de fundamentsmuur wat hoger opmetselen tot je terug een gezonde basis hebt.
Vergeet in ieder geval niet om het hout te behandelen tegen vocht, aantasting van zwammen en insecten, en om een vochtkering aan te brengen tussen stenen en hout.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.
Lees meer
Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.
Lees meer
Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen