Holle welfsels van stal vertonen scheurtjes

6

Holle welfsels van stal vertonen scheurtjes

maarten.ellen
maarten.ellen
#Fundering · 10 jaren geleden
ik weet dat het nogal moeilijk te oordelen van achter een computer, maar ik tracht de situatie te schetsen. In mijn tuin staat een stalletje dat, samen met het huis, in 1957 werd gebouwd. Afmetingen 3.5 meter op 5 meter. De muren zijn opgebouwd uit een dubbele rij stenen (bakstenen, geen snelbouw) die zonder spouw tegen elkaar zijn gezet. Op de binnenste rij stenen werden de betonnen welfsels (holle) gelegd. Ik denk niet dat er wapening is verwerkt is. Het zadeldak dat erop lag, was nog steeds het originele dak, met blijkbaar hier en daar een lek. Bij heel zware regen zag ik op het gelijkvloers dat uit scheuren in het plafond wat water kwam gedruppeld. Omdat we eerst voorrang hebben gegeven aan de renovatie van ons huis, pakken we nu pas het dak aan. Ik heb gisteren het dak afgebroken omdat ik maandag samen met een dakwerker een nieuw dak ga plaatsen (inclusief houtwerk). Ik had op het beton zeilen gelegd, maar ik had dus niet gerekend op zo een zware regenbuien als die we nu hebben gehad. Ik ben juist naar het beton gaan kijken blijkt er dus heel wat water uit de scheuren te zijn gedrupt. Bij deze mijn vraag: moet ik me zorgen maken en hoe pak ik dit het beste aan? Met een nieuw dak zal er geen water meer op de beton komen. alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Betonnen welfsels zijn altijd inwendig en per welfsel gewapend.

Waarschijnlijk is er in dit geval (stalletje) geen of slechts een minimale druklaag uit beton en extra wapeningsnet boven op gestort. Het kan dus best dat de welfsels onderling zich een weinig kunnen zetten of gezet hebben, en niet perfect waterdicht aansluiten, wat bij een waterdicht dak ook geen probleem is.

Indien die zoldervloer voldoende stabiel aanvoelt bij het betreden (eventueel eens op en neer springen in het midden) dan zou ik me geen zorgen maken.

0
maarten.ellen
maarten.ellen
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Hartelijk bedankt voor het antwoord. Stelt me toch gerust. 

De vloer is nog zeer stevig en geeft geen krimp. In ons huis waren het holle weefsels, dus ik vermoed in het stalletje ook. Stel dat ik me vergis en het zou toch een gegoten betonplaat zijn, dan sta ik er waarschijnlijk minder goed voor?

In het geval van de weefsels, heeft het zin om een nieuwe druklaag te leggen? En dan bedoel ik enkel voor stevigheid en niet voor het uitzicht. 

Bedankt!

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
10 jaren geleden

De vloer is zeer stevig en geeft geen krimp, en het is de zoldering van een stalletje.

Ik zou me dan geen zorgen maken. Ik denk dus ook niet dat je een (nieuwe) druklaag moet leggen.

Maar blijkbaar ben je niet zeker hoe de opbouw eigenlijk is, je hebt slechts een vermoeden. Om hier verder met wat meer zekerheid over te kunnen oordelen zou toch wat meer moeten geweten zijn.

- welke dikte heeft de totale opbouw van onder- tot bovenkant?

- hoe is de bovenkant afgewerkt, hoe ziet die er uit?

- hoe is de onderkant afgewerkt, ruwe onderkant van de betonnen welfsels, gepleisterd of ...?

- hoe lopen de barsten of de scheurtjes, onregelmatig, rechtlijnig, op geregelde afstanden?

- wat is de bestemming van dat zoldertje.

0
maarten.ellen
maarten.ellen
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Het meten zal even moeten wachten tot begin volgende week, maar als ik moet schatten (te zien aan de opening van het zolderluik) vermoed ik ongeveer 15 cm. Boven- en onderkant lijken op een betonplaat, dus zijn waarschijnlijk wat aangesmeerd.  Op de plaatsen waar nu water lekt, lijkt er vroeger plaatselijk een laagje van ongeveer 10 cm breed te zijn opgezet.

De lekken lopen zeer recht en evenwijdig aan mekaar, tussenafstand van ongeveer een meter. Dus ik vermoed dat het tussen de welfsels wat door loopt. 

Bestemming van het zoldertje is gewoon wat opslag van diverse zaken (overschot van wat hout, dakgoot, ...) er wordt quasi nooit op gelopen, paar keer per jaar waarschijnlijk.

0
maarten.ellen
maarten.ellen
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Beton is trouwens 12 cm dik. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag