5

Betwisting deel van de factuur

femkevsl
femkevsl
#Ramen en deuren · 10 jaren geleden
Wij hebben 3 ramen laten vervangen. Tijdens het wachten op de plaatsing waren er al strubbelingen met de firma. We hadden een eerste offerte ondertekend toegezegd in januari. Toen we in maart dachten dat ze de ramen kwamen plaatsen, kregen we toen de melding dat ze nog een tweede keer zouden komen opmeten. We kregen een nieuwe offerte (die er exact hetzelfde uitzag) en zegden weer toe en betaalden ook een voorschot. Omdat zij in de fout waren gegaan door een tweede keer te komen opmeten werd ons beloofd dat we met 'spoed' behandeld zouden worden. In contract staat dat oplevertermijn afgesproken wordt, maar standaard uitgegaan wordt van 7 weken levertijd. Na veel mails en telefoons waar nooit op gereageerd werd, kregen we plots de melding dat ze in de week van 8 juni zouden komen. Die week passeerde echter zonder dat ze kwamen opdagen. Op de mails die we na die week stuurden met vraag wanneer ze dan wel kwamen, werd nooit gereageerd. Uiteindelijk heb ik hen telefonisch vastgekregen en zouden ze pas de 2de week van augustus komen. Uiteindelijk werden ze 13 augustus geplaatst. Vandaag kregen we al de factuur in de bus. Het enige dat op de factuur staat, is echter 'vervolg op voorschot' en dan het bedrag dat we moeten betalen. Hierbij had ik naar de firma toe 3 opmerkingen geformuleerd: - 1 deur hebben ze de buitenafwerking niet gedaan, hoewel die in de offerte was opgenomen. Ik heb dan ook aangegeven dat ik wil dat ze deze afwerking alsnog komen doen ofwel dat wij hiervoor korting krijgen. - ik heb om een gedetailleerde factuur gevraagd omdat we deze dienen te bezorgen aan de verzekeringsmaatschappij (de ramen moesten vervangen worden omdat er schade was door inbraak) - ik heb om attesten gevraagd die we nodig hadden voor het aanvragen van de premie voor hoogrendementsglas. Na wat heen-en-weer mails wil de firma ons 2,5 euro korting geven omdat ze de buitenafwerking niet gedaan hebben, ze weigeren dit zelf alsnog te doen omdat ze beweren dat de afwerking die voorzien hadden niet mooi zal zijn. Bovendien weigeren ze de gedetailleerde factuur en de nodige attesten te bezorgen voordat we de factuur betalen. We kunnen zelf de buitenafwerking nooit doen voor 2,5 euro. In hun oorspronkelijke offerte stond trouwens niet gespecifieerd wat de afwerking kost. We hebben dan ook een offerte laten maken voor wat deze afwerking werkelijk zou kosten (265 euro). Ik mailde de firma dat we dit bedrag afhouden van het totaalbedrag van de factuur en dat we bovendien voorlopig ook de premie die we zouden ontvangen inhouden (ongeveer 183 euro), maar dat we deze zouden betalen zodra we van hen de nodige documenten krijgen. We kregen nu van de firma als reactie dat hun raadsman dit dossier verder zal opnemen en de nalatigheidsinteresten zal innen (10% van totaalbedrag als we niet binnen de 8 dagen betalen). Kunnen ze ons echt deze nalatigheidsinteresten opleggen en zit er echt niets anders op dan het volledige bedrag te betalen? Wat kan ik best doen?

Alle reacties

0
yannick1988
yannick1988
14 57 Andere professioneel
10 jaren geleden

Zoals ik het hier kan interpreteren sta je volledig recht in de schoenen. Je kan dus een gedeelte van de factuur betwisten en dan ook niet betalen, zolang dit maar via briefwisseling is gemeld, wat u ook heeft gedaan. Indien zij het echt ver wensen te drijven kan dit voor de kamer van koophandel komen maar dan denk ik nog dat je geen nalatigheidsinterest dient te betalen. Hetgeen zij nu proberen is wat intimidatie.

Wil je toch nog iets steviger in u schoenen staan kan je een gedeelte van het bedrag betalen (bijv. Het bedrag zonder de prijs voor de afwerking en zonder de eventuele premie). Dan wordt dit bekeken als een teken van goede wil. De kans bestaat zelfs dat ze alles dan laten vallen en je er van af bent. Maar je wel zelf de afwerking dient te doen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
10 jaren geleden

Per AS (met kopie per gewone brief) in gebreke stellen met de mogelijkheid het binnen een redelijke termijn alsnog in orde te brengen en het niet betwiste gedeelte onmiddelijk betalen (indien nog niet gebeurd). 

Niets betalen omdat enkele "details" niet in orde zijn staat gelijk met niet-betaling.

0
Mjers
Mjers
11 52 Andere particulier
10 jaren geleden

Een offerte is bindend contract. Als ze niet uitvoeren wat er op de offerte staat hebben ze geen poot om op te staan... Zijn enkel dreigementen om u bang te maken in de hoop je de zaak zal laten vallen...

Betaal zeker voor het geverde werk, zoals aangegeven in vorige antwoorden...

Een AS sturen en hen daarop duidelijk maken wat het probleem is, en wat je van hen verwacht. Vraag een antwoord voor een bepaalde datum of dat je anders Juridische stappen onderneemt. Hoor je niets ==> deurwaarder contacteren...

0
Cindria
Cindria
1 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Laat je weten hoe dit afliep? Wij hebben een gelijkaardig probleem met onze aannemer. Nu het voorschot is betaald, horen we hem niet meer...al weken niet, terwijl hij ten laatste 2 weken terug zou laten weten hebben, wanneer hij zou komen voor de plaatsing (voorzien eind september). We houden ons voorlopig braaf, omdat de werken nog uitgevoerd moeten worden, maar ik twijfel of we de boel beter niet meteen afblazen en ons voorschot terug eisen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

Ontdek hoe duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor koelte en sfeervolle verlichting, dag én nacht! Slimme innovatie voor je terras.

Lees meer

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

21 maart is Global Shading Day: het ideale moment om te bekijken hoe je oververhitting kan vermijden in huis. We geven je 10 mogelijke oplossingen.

Lees meer

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

Kies de perfecte voordeur: ontdek materialen, stijlen, prijzen en tips voor onderhoud. Alles wat je moet weten in één handig overzicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag