Betegelen van spaanderplaten
Ik zoek een manier om de wanden van mijn badkamer te betegelen. De wanden (en het plafond) zijn opgebouwd uit spaanderplaten. Mijn woning is een prefabwoning van de ondertussen verdwenen firma Jumatt. De modules zijn opgebouwd uit een houten structuur en de wanden en plafonds bestaan uit spaanderplaat, de vloer bestaat uit gewapende prefab betonplaten. Het geheel is gemonteerd op een metalen draagstructuur. De wanden van mijn badkamer zijn daarenboven bezet met PVC (gelijkaardig aan de vroegere vloerbekleding) die op de spaanderplaten werd gekleefd.
Een tegelleverancier stelt voor om de wanden eerst te bezetten met Lux Element platen van het type EL (2500x600x10)mm. Ze zijn opgebouwd uit hardschuim langs beide zijden bezet met glasvezel en een mortellaag. Deze worden tegen de wand geschroefd met speciale rozetten. De naden worden met een zelfklevende glasvezel op rol bedekt en vervolgens (alsook de rozetten) met montagelijm verlijmd. Op deze elementen kunnen dan tegels worden gekleefd. De Lux elementen zorgen er voor dat geen barsten in de voegen van de tegels ontstaan, als gevolg van de verschillende uizettingscoëfficiënt van tegels en spaanderplaat.
Heeft iemand ervaring met dit type van badkamerbezetting?
Met vriendelijke groeten