3

Voorlopig tuinhuis/huisje

raftafari
raftafari
#Veranda en bijgebouwen · 10 jaren geleden

Wij hebben recent een twee percelen bouwgrond gekocht. 1ervan is gekadastreerd als bos en moeten we nog aanvraag doen voor kapvergunning, hierop komt ook ons toekomstig huis te staan. het ander stuk grond is bouwland en ligt achter het eerste perceel. Nu wil ik hierop een tuinhuis metsen met alle voorzieningen voor er id tussentijd te kunnen wonen en zo dichtbij aan het huis te kunnen werken. nu is de vraag, mag dit zomaar? moet ik eerst een vergunning aanvragen voor het tuinhuis of enkel melding doen? als ik mij binnen de 40m2 hou moet dit dan toch aangevraagd worden? regio is trouwens opglabbeek en ik weet dat ze hier nogal soepel kunnen zijn in bepaalde bouwwerken.

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
10 jaren geleden

Dag Raftafari,

In principe geldt er geen meldingsplicht. De totale afmeting van alle losstaande gebouwen op je perceel moet maximum 40m² zijn. Je tuinhuis moet dan ook nog eens maximaal 30 meter van je woning komen te staan:

"De vrijstelling geldt voor vrijstaande bijgebouwen die niet bestemd zijn voor bewoning. Ook staat het gebouw bij een vergunde of vergund geachte woning. Daarnaast zijn er nog enkele punten voor deze gebouwen die de nodige aandacht verdienen:

- Ze hebben een maximumhoogte van 3 m.
- Ze zijn opgetrokken binnen 30 m van de vergunde woning.
- Als ze zich in de zijtuin bevinden, staan ze op minstens 3 m van de perceelsgrens. In de achtertuin blijven ze op 1 m van de perceelsgrens.
- Ze worden in de achtertuin tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd, zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen. Voorbeelden zijn een tuinhuisje, carport, serre, volière ... De materialenkeuze is vrij.- Ze staan niet in de voortuin. Hiervoor moet je een stedenbouwkundige vergunning aanvragen."

Meer info: http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/administratie/vergunningen/meldingsplicht-en-vrijstelling/

Hier staan nog eens alle bepalingen nog eens opgesomd voor losstaande gebouwen: http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werkenaanenronddewoning/Tuinhuisserrehoutkot

Ten slotte kan even navragen bij de gemeente zeker ook geen kwaad. 

0
Mjers
Mjers
11 52 Andere particulier
10 jaren geleden

ik denk niet dat dit zomaar kan.

Concreet gezien is dit een bijgebouw en gelden de hierboven vernoemde regels. Maar kan je concreet spreken van een bijgebouw als het hoofdgebouw (lees: uw echte woning) er nog niet staat? Ik vind hier niets over terug in de wetteksten, alsook kan ik geen vergelijkbare situatie terugvinden. 

Daarbij moet u dan uw domicilie aanvragen om in het tuinhuis te wonen? Dat op zich maakt uw tuinhuis al geen bijgebouw, maar een hoofdverblijfplaats. Ik denk dat ze hierover wel moeilijk kunnen doen. Als u uw domicilie niet aanvraagt en er toch woont is dit domiciliefraude en kan je in de problemen komen.

Bij uw gemeente navragen is absoluut de boodschap!

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Breng schaduw in je tuin met een terrasoverkapping: 6 stijlvolle opties

Breng schaduw in je tuin met een terrasoverkapping: 6 stijlvolle opties

Met een terrasoverkapping creëer je schaduw en comfort in je tuin. We lijsten de nieuwste terrasoverkappingen op.

Lees meer

Een carport op maat van jouw woning: ontdek alles over afmetingen, materialen en prijzen

Een carport op maat van jouw woning: ontdek alles over afmetingen, materialen en prijzen

Je auto op een overdekte plaats parkeren? Dan kan je kiezen voor een carport. Ontdek welke materialen er zijn en op welke prijs je moet rekenen.

Lees meer

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Je eigen wellnessruimte in je tuin? Thermalux stelt met de MOR-saunacollectie de eerste buitensauna voor die volledig bekleed is met mortex.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag