2

Energieverlies uitlaat doorstromer

bertvdv
bertvdv
#Hernieuwbare energie · 10 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een huis met een lage EPC waarde, blijkt dit huis nu toch niet zo energiezuinig te zijn.

Het huis wordt verwarmd door een doorstromer op aardgas. De uitlaat van deze doorstromer gaat via een kort stukje buis rechtstreeks naar buiten. Nu lijkt het dat ik via deze uitlaat enorm veel warmte verlies.

Ik ben er mij van bewust dat er systemen bestaan om de warmte van de uitlaat op te vangen zodat deze niet verloren gaat. Aangezien ik zo'n systeem niet heb, ben ik dan ook bereid te aanvaarden dat er wat warmte en dus energie op deze manier verloren gaat. De warmte die er uit komt is echter zo heet, dat je je hand er niet kan voorhouden op een afstand van 30cm! Is dit wel normaal?

1
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik veronderstel dat het om een doorstromer met gedwongen afvoer gaat. De buis naar buiten is een buis in buissysteem dan. Door de buitenste buis wordt verse lucht binnengetrokken, door de binnenste buis worden de verbrandingsgassen buitengestuwd.

Bij een doorstromer gebeurt de opwarming onmiddelijk tijdens het doorlopen van het water, daarom dat het ook met een grote verbrandingscapaciteit moet gebeuren. Daarom is het ook normaal dat er dan redelijk warme verbrandingslucht uit de buis komt.

Daar tegenover staat dat bij een doorstromer enkel gas wordt gebruikt als er effectief warm water wordt afgetapt, niets er voor, niets erna, ook niets tijdens afwezigheid.

Op die manier is een doorstromer ondanks die hete uitlaatgassen toch altijd nog een pak zuiniger dan bijvoorbeeld een boiler waarbij constant een hoeveelheid water op temperatuur wordt gehouden of je het nu gebruikt of niet.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik veronderstel dat het om een doorstromer met gedwongen afvoer gaat. De buis naar buiten is een buis in buissysteem dan. Door de buitenste buis wordt verse lucht binnengetrokken, door de binnenste buis worden de verbrandingsgassen buitengestuwd.

Bij een doorstromer gebeurt de opwarming onmiddelijk tijdens het doorlopen van het water, daarom dat het ook met een grote verbrandingscapaciteit moet gebeuren. Daarom is het ook normaal dat er dan redelijk warme verbrandingslucht uit de buis komt.

Daar tegenover staat dat bij een doorstromer enkel gas wordt gebruikt als er effectief warm water wordt afgetapt, niets er voor, niets erna, ook niets tijdens afwezigheid.

Op die manier is een doorstromer ondanks die hete uitlaatgassen toch altijd nog een pak zuiniger dan bijvoorbeeld een boiler waarbij constant een hoeveelheid water op temperatuur wordt gehouden of je het nu gebruikt of niet.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag